Concurrentieonderzoek: houd je concurrenten dicht bij je

Concurrentieanalyse

“Keep your friends close, and your enemies closer”. Het is een bekend gezegde. En dat is niet voor niets. Weten wat je concurrentie doet, kan helpen om je eigen strategie aan te scherpen en op te vallen tussen concurrentie. Ons concurrentieonderzoek geeft je een uitgebreid rapport met mediabestedingen, websitebezoeken en meer.

Abovo Media - Concurrentieanalyse

Onze aanpak

Wie is de concurrentie en hoe verhouden hun bestedingen zich tot die van jou? Welke media zetten ze in? Is je mediabudget in lijn met je marktaandeel en levert de media-investering je voldoende op in verhouding tot wat de concurrentie doet? Op deze (en meer) vragen geven we in onze concurrentie-analyse antwoord. Wat je er precies in kunt lezen? We gaan het je vertellen:

Bruto mediabestedingen
Via Nielsen hebben we altijd een actueel inzicht in de bruto mediabestedingen binnen Nederland. Hierin zijn alle mediumtypen opgenomen, behalve de HAH-bladen. We dekken ongeveer 30% van de bestedingen met deze analyse.

Creatives
Binnen Nielsen zijn ook creatives opgenomen. Op verzoek kan een creatieve analyse worden toegevoegd om niet alleen een budget indicatie, maar ook een creatieve indicatie van de concurrentie te krijgen.

Google Trends Index (GTI)
Google is dominant marktleider als het gaat om online zoekgedrag. In de markt noemen we dit ook wel Share of Search. Door zoekgedrag op merknaam af te zetten tegen periodieke data (zoals mediabestedingen) wordt inzicht verkregen in de werking van media-inzet op zoekgedrag en marktaandeel.

Mediadruk
Via currency onderzoek kunnen we zien wat de concurrentie doet op radio en tv. Deze analyse gaat niet over bestedingen, maar op basis van uitgezonden spotjes en dus het daadwerkelijk bereik en de contactfrequentie per campagne.

Websitebezoek
Op basis van onderzoek van Similarweb verkrijgen we inzicht in het websitebezoek van de concurrentie. Zo laat de data bijvoorbeeld het aantal websitebezoekers, de gemiddelde sessieduur per bezoeker, demografische kenmerken van bezoekers en de overlap van websitebezoekers van verschillende merken zien.

Mediastrategisch profiel
Naast de ‘standaard’ analyse van mediadruk en bereik per campagne is het ook mogelijk een strategisch profiel te maken van je eigen merk versus de concurrentie. Hoe vaak is de concurrentie actief, welke strategie gebruiken ze en waar zitten ze? Je krijgt er allemaal antwoord op.

Rob
Chantal
Jurgen

Ook jouw concurrentieonderzoek uitbesteden?

Wij helpen jou

We houden ze nauw voor je in de gaten, zodat jij precies weet wat je concurrenten doen, waarom ze dat doen én hoe jij ze een stap voor bent.

Vragend persoon_1
Consultancy
Onze ervaren specialisten staan voor je klaar om jouw persoonlijk en professioneel te ondersteunen.
10+ Media Strategen
Deze specialisten houden elkaar op de hoogte omtrent de laatste ontwikkelingen over het media landschap.
Rapporteren & Analyseren
Real time data dashboards en geautomatiseerde rapportages voor een betere performance

De voordelen van concurrentieonderzoek bij Abovo Media

  • Tijd! Time = money. Natuurlijk is dat een groot cliché, maar tijd is wel degelijk waardevol voor ieder groeiend bedrijf. Iets belangrijks en intensiefs als marketing uitbesteden aan één van je medewerkers, kan de verkeerde investering zijn. Bespaar tijd van je medewerkers, zodat zij zich op hun kerntaken kunnen richten.
  • (Dure) tools. Waar je als groeiend bedrijf misschien liever niet je geld uitgeeft aan geavanceerde marketing tools, geautomatiseerde software en meetinstrumenten, doen wij dat wel! Zo kunnen we je veel meer vertellen over je doelgroep, de markt en een passende strategie dan zonder deze tools.
  • Alles onder één dak. We zijn mediaspecialisten. We maken dus zelf content, weten alles van ieder mediakanaal, bedenken concepten en strategieën en leren elke dag van onze klanten. Dat maakt ons bij uitstek geschikt om je concurrenten in kaart te brengen. We begrijpen immers precies wat ze doen, omdat we het zelf doen!
  • Snel resultaat. We hebben meteen een team en de nodige tools voor je klaarstaan. Bovendien hebben we een vaste aanpak om onze concurrentieanalyse te doen. We gaan dus meteen aan de slag, en dat levert je snel resultaat op.
Abovo Media - Concurrentieanalyse
Evert
Kim
Niels
Maak kennis met onze strategie & media specialisten
Abovo Media heeft een heel team aan strategie & media specialisten.
Nieuwsbrief
Ontvang het laatste nieuws uit de wereld van een dynamisch mediabureau.
We mailen je maximaal één keer per maand.

Kunnen wij je helpen?

ik wil graag