Performance marketing: data als omzetverhoger

Performance marketing

Performance en marketing zijn twee woorden die je vast en zeker kent, maar wat als we ze combineren? Performance marketing dus. Wat is het precies? En hoe kan je hier optimaal gebruik van maken?

Abovo Media - Performance marketing

Introductie tot performance marketing

Performance marketing is een geavanceerde marketingvorm waarbij adverteerders betalen op basis van prestaties, in tegenstelling tot reguliere marketing. De focus ligt op meetbare resultaten en het behalen van een positieve Return on Investment (ROI). Met de vaak 100% meetbare resultaten kun je met performance marketing het marketingbudget effectiever en efficiënter inzetten om de gewenste doelen te bereiken.

Vaak wordt bij performance marketing gebruikgemaakt van digitale advertentiekanalen. Bijvoorbeeld: zoekmachinemarketing (SEO/SEA), display-advertenties, social media en e-mailmarketing.

Guus
Dennis

Performance marketing uitbesteden?

Wij helpen jou

Wil jij je bedrijf snel laten groeien en meer winst behalen? Ons ervaren team marketeers helpt je graag om meer uit je bedrijf te halen met het opzetten van marketingcampagnes via diverse kanalen

Consultancy
Onze ervaren specialisten staan voor je klaar om jouw persoonlijk en professioneel te ondersteunen.
10+ Media Strategen
Deze specialisten houden elkaar op de hoogte omtrent de laatste ontwikkelingen over het media landschap.
Rapporteren & Analyseren
Real time data dashboards en geautomatiseerde rapportages voor een betere performance

De belangrijkste KPI’s en hoe ze te meten

Binnen performance marketing worden talloze Key Performance Indicators (KPI’s) gebruikt om campagnes te meten en te optimaliseren. Hier zijn de belangrijkste:

  • Cost Per Acquisition: het gemiddelde bedrag dat nodig is om één conversie of gewenste actie te genereren.
    Return on Advertising Spend: de verhouding tussen de inkomsten die zijn gegenereerd uit advertenties en de kosten ervan.
  • Click-Through Rate: een percentage van de verhouding tussen mensen die je ad zien en mensen die erop klikken. Een hoge CTR geeft aan dat de boodschap aansluit bij de doelgroep.
  • Conversion Rate: het percentage gebruikers dat de gewenste actie onderneemt, zoals een aankoop of een formulier invullen, in verhouding tot het totale aantal bezoekers of klikken.
  • Cost Per Click: de gemiddelde kosten per klik op een advertentie.
  • Customer Lifetime Value: de geschatte waarde van een klant gedurende hun gehele levenscyclus als klant. Dit helpt om te bepalen hoeveel er maximaal uitgegeven mag worden per klant om een duurzame relatie op te bouwen.
  • Cost Per Lead: de gemiddelde kosten die gemaakt worden om een lead te genereren.

De keuze van KPI’s hangt af van het type campagne dat je voert. Bij een campagne om je merkbekendheid te vergroten, kun je je bijvoorbeeld richten op Cost Per Mille (CPM), terwijl je bij een conversiecampagne de Conversion Rate in de gaten houdt.

Hoe zet je performance marketing in?

Performance Marketing vraagt om goede voorbereiding voordat je van start gaat. Het begint met het vaststellen van duidelijke doelstellingen. Wat wil je bereiken? Of het nu gaat om het verhogen van sales, het genereren van leads, meer websiteverkeer aantrekken of meer app-installaties krijgen, het begint bij een doelstelling. Tip: Formuleer je doelen SMART.

Nadat je je doelstellingen hebt vastgesteld en de juiste KPI’s hebt gekozen die aansluiten bij je doelstellingen en doelgroep, is het essentieel om het juiste marketingkanaal te selecteren. Bijvoorbeeld: als je leadgeneratie wilt bevorderen, kun je denken aan platforms zoals Meta (voorheen Facebook) of LinkedIn, terwijl YouTube Ads geschikt kan zijn voor app-installaties.

Vervolgens is het tijd om boeiende en aantrekkelijke advertenties te maken die de interesse van je doelgroep wekken en aansporen tot de gewenste actie. Personalisatie en relevantie zijn cruciaal om je boodschap over te brengen aan het juiste publiek.

Zodra de advertenties live gaan, betreed je een voortdurende cyclus van analyseren, rapporteren en optimaliseren. Je onderzoekt grondig hoe je campagne presteert. Als de Click-Through Rate (CTR) laag is, controleer je of je de juiste doelgroep met de juiste boodschap bereikt. Worden je advertenties niet goed weergegeven? Dan bekijk je of je voldoende budget hebt toegewezen.

Vervolgens rapporteer je de bevindingen aan je klanten of leidinggevenden en maak je conclusies die je gebruikt om te optimaliseren. Dit omvat mogelijke aanpassingen in het budget, de advertentie-uitingen, of de doelgroep. Zo blijf je je campagne continu verbeteren.

Wanneer je eenmaal de juiste balans hebt gevonden, kun je gaan testen. Bijvoorbeeld, testen of een advertentie beter presteert bij doelgroep X of doelgroep Y. Of ontdekken of de advertentie effectiever is op LinkedIn in vergelijking met Facebook.

Door dit lerende proces kun je de effectiviteit van je performance marketing versterken en steeds betere resultaten behalen. Het draait allemaal om het begrijpen van je data, het nemen van datagedreven beslissingen en het optimaliseren van je campagne om je doelstellingen te bereiken.

Dennis
Guus
Maak kennis met onze sea specialisten
Abovo Media heeft een heel team aan SEA specialisten met een passie voor het opzetten van campagnes in o.a. Google. Zij kunnen jou goed helpen en adviseren om meer uit je bedrijf te halen middels search engine advertising. Ben je benieuwd hoe?
Nieuwsbrief
Ontvang het laatste nieuws uit de wereld van een dynamisch mediabureau.
We mailen je maximaal één keer per maand.

Kunnen wij je helpen?

ik wil graag