Search Engine Advertising
Wil jij als bedrijf meer naamsbekendheid opbouwen, merkoverweging creëren bij de doelgroep of meer leads en conversies stimuleren? Dan is SEA precies wat jij nodig zal hebben! Lees hieronder stap voor stap wat zoekmachine adverteren is, hoe het werkt en waarom dit belangrijk is en hoe wij jou hierin kunnen helpen.
Wat is SEA?
Simpel gezegd is SEA het adverteren in een bepaalde zoekmachine, waarbij Google de meest gebruikte zoekmachine is. Bing en Yahoo worden daarentegen ook gebruikt door adverteerders. Het is een erg belangrijk marketinginstrument om onder andere:
- Veel potentiële klanten te bereiken die op zoek zijn naar jouw product of dienst;
- Zichtbaarheid te verhogen door een hoge positie in de zoekresultaten in te nemen;
- Heel specifiek te kunnen targeten op jouw doelgroep.
Zoekmachine adverteren draait om het plaatsen van betaalde advertenties in de zoekmachines. Deze advertenties worden weergegeven wanneer een gebruiker een zoekterm invoert waar jij op adverteert.
Je kan je doelgroep heel nauwkeurig targeten op basis van zoektermen, locatie, demografische gegevens en zelfs interesses. Hierdoor kun je advertenties tonen aan mensen die al interesse hebben getoond in vergelijkbare producten of diensten. Dat zorgt er natuurlijk voor dat de kans op conversies en verkoop enorm stijgt!
Wat is het verschil tussen SEA en SEO?
De termen worden vaak door elkaar gehaald. En dat is ook niet gek! De namen lijken immers erg op elkaar. Maar eigenlijk stopt de vergelijking daar.
SEO is het tegenovergestelde van SEA en staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie. SEA en SEO samen vormen SEM, wat staat voor Search Engine Marketing. SEO omvat alle activiteiten om zichtbaar te zijn in de organische zoekresultaten van een zoekmachine, zoals Google. Organische zoekresultaten zijn resultaten in de zoekmachine waar je in kunt ‘ranken’ met je website, waarvoor je niet hoeft te betalen.
Het grootste verschil tussen SEA en SEO is dat je met SEA (Search Engine Advertising) moet betalen om in een zoekmachine vindbaar te zijn en dat je met SEO onbetaald in de zoekmachine zichtbaar kan zijn om verkeer naar je website te leiden. Advertenties staan altijd boven de organische zoekresultaten. Om dit goed te illustreren, hebben we hiernaast een afbeelding gezet.
SEO vergt meer geduld om goed te kunnen ranken in Google met je website in tegenstelling tot SEA, waarbij je meteen al bovenaan in de zoekmachine kan komen. Dit hangt natuurlijk wel af van de manier waarop je je campagnes, advertenties en zoekwoorden inricht.
Stappenplan: campagne opzetten in Google Ads
Voor het opzetten van advertenties in Google moet je als eerste een Google-account hebben om vervolgens een account aan te kunnen maken in Google Ads. Vanuit daar kunnen we beginnen met de opzet van je eerste campagne. Hoe ga je te werk?
- Zoekwoordenonderzoek
- Campagne-instellingen
- Advertentiegroepen opzetten
- Advertenties maken
- Analyseren
Meer leads en conversies genereren met SEA
Om SEA goed uit te voeren, bestaan er SEA-specialisten. En die hebben wij natuurlijk ook voor je klaarstaan. Een goede advertentie is namelijk niet zomaar gemaakt. Wil je graag dat één van onze specialisten je ondersteunt? Laat het ons weten, dan helpen we je graag.