Google Shopping opzetten? Zo doe je dat!
Meer verkopen op je website stimuleren? Daar is Google Shopping bij uitstek geschikt voor. Dit advertentietype binnen Google Ads biedt je als verkoper de kans om je producten op unieke wijze uit te lichten. Vaak met positieve gevolgen voor je websiteverkeer, leads en omzet. Klinkt goed, toch? Het opzetten van Google Shopping is echter een specialistisch werkje. We leggen je uit hoe je een vliegende start maakt.
Wat is Google Shopping?
Shopping is een campagnetype in Google Ads die wordt gebruikt voor het adverteren op producten in de zoekmachine om meer verkopen te realiseren. Heb jij dus een webshop en verkoop je online je producten? Dan is Google Shopping een zeer geschikt campagnetype om in te zetten. Hiermee kun je direct je producten aan potentiële klanten laten zien. Shopping advertenties worden namelijk altijd bovenaan of aan de zijkant van de zoekresultaten weergegeven.
Hieronder zie je een afbeelding van hoe dit er precies uitziet. Zoals je ziet, worden naast een afbeelding ook een titel, prijs en overige productdetails getoond.
Stappenplan: Google Merchant Center opzet
Voordat je kunt beginnen met het opzetten van Google Shopping campagnes, is het belangrijk om een gekoppeld Merchant Center account te hebben aan je Google Ads account (of een koppeling met een ander shopping platform). Hier staan namelijk al je producten in. Als je dit al hebt, kun je dit stappenplan overslaan en direct door naar de Google Shopping opzet. Wil je wel gebruikmaken van Merchant Center? Dan zet je dat zo op:
1. Ga naar https://www.google.com/retail/solutions/merchant-center/ en maak een account aan met je Google-accountgegevens. Hierin vul je een aantal gegevens in om je bedrijfsprofiel in te stellen, waaronder je bedrijfsinformatie en contactgegevens.
2. Voeg nu al je producten toe aan je Merchant Center-account. Dit doe je door je productgegevens (productfeed) te uploaden naar Merchant Center of alles handmatig in te voeren. Zorg ervoor dat je deze feed correct hebt staan en dat alle vereiste informatie, zoals product titels, beschrijvingen, prijzen en afbeeldingen kloppen en actueel zijn.
3. De laatste stap is het verifiëren van je website in Merchant Center om aan te tonen dat je de eigenaar bent van de website. Er zijn verschillende verificatiemethoden beschikbaar, zoals HTML-tag verificatie, het uploaden van een bepaald bestand of het toevoegen van een DNS TXT-record. Hiermee koppel je je Merchant Center account aan je Google Ads account.
Stappenplan: Google Shopping opzet
Als je eenmaal een Merchant Center account volledig hebt ingericht, is het tijd om een Shopping campagne op te zetten. Hoe ga je aan de slag?
Stap 1: Google Ads Account
Als je nog geen Google Ads account hebt, is dit de eerste stap om te doen. Via deze URL: https://ads.google.com/intl/nl_nl/getstarted maak je direct een account aan.
Stap 2: Koppeling Merchant Center account
Voordat je een Shopping campagne kunt maken, moet er in het Google Ads account een koppeling zijn gemaakt met je Merchant Center account. Hiervoor ga je in het headermenu naar: tools en instellingen > Gekoppelde accounts > Merchant Center Details > Koppelingsverzoek goedkeuren.
Stap 3: Nieuwe campagne
Klik in het overzicht van je Google Ads account op de ‘+’ om een nieuwe campagne op te zetten.
Stap 4: Kies een campagnedoel
De eerste stap voor het opzetten van een Google Shopping campagne is het kiezen van een campagnedoel. Voor een Shopping campagne kun je kiezen voor verkoop, leads of websiteverkeer. Wat wil je bereiken? Markeer dat doel.
Stap 5: Kies een campagnetype
Bij campagnetype selecteer je Shopping of Performance Max (later lees je hier meer over). Daaronder zie je de koppeling staan van het Merchant Center account. Deze moet je dus kiezen.
Stap 6: Selecteer een campagne subtype
Binnen Shopping campagnes kun je kiezen voor slimme of standaard Shopping campagnes. Ons advies is een Standaard Shopping campagne om mee te beginnen en naarmate je eenmaal conversies hebt gerealiseerd, kun je overgaan naar een Slimme Shopping campagne die automatische biedingen en targeting gebruikt. Op deze manier heeft Google genoeg informatie verzameld en gebruikt het machine learning om op zoek te gaan naar potentiële klanten.
Stap 7: Algemene instellingen
Als laatste is het van belang om nog wat andere instellingen in te vullen, zoals je biedstrategie, budget en targeting. De biedstrategie zet je altijd eerst op ‘Handmatige CPC’, zodat je zelf bepaalt hoeveel je maximaal wilt betalen voor een klik op je advertentie. Na het vergaren van genoeg data kun je overgaan op een automatische biedstrategie, zoals ‘Conversies Maximaliseren’ of ‘Klikken Maximaliseren’.
Vul je gewenste dagbudget in. Zet bij targeting ‘zoekpartners’ uit en target bij locatie, de locaties waar jij je producten wilt verkopen. Als laatste vul je bij bod in wat je wilt betalen voor één klik op je advertentie. Een richtlijn is om te starten met € 1,-, maar dit is afhankelijk van wat je aanbiedt.
Shopping met Perfomance Max
Google Shopping is ook mogelijk in het campagnetype Performance Max. Kort gezegd is Performance Max (Pmax) de campagne die ervoor zorgt dat je advertenties zichtbaar zijn op alle Google kanalen, zoals het Google zoeknetwerk, Google Maps, Gmail, Discovery, Display en YouTube. Met dit campagnetype kun je ook je Merchant Center of een ander shopping platform koppelen, zoals Product Hero of Bigshopper.
Google Ads Shopping zelf opzetten of uitbesteden?
Wat is het beste: Google Shopping zelf opzetten of uitbesteden aan een mediabureau? Dat ligt aan wat je in huis hebt aan ervaring, kennis en personeel Ontbreekt dit? Dan is ons advies om het uit te besteden.
Abovo Media heeft een team van SEA-specialisten met passie voor de uitdaging van het opzetten van Google campagnes. Zij helpen je met plezier om meer uit je bedrijf te halen met search engine advertising.
Shop ‘til you drop
Wat leuk dat we je mogen verwelkomen in onze eigenzinnige ‘familie’. We helpen je graag!