Podcast gebruik Nederland

Onderzoeken
24 november 2020

47% Van de Nederlanders luistert Podcasts

We hebben er al meerdere artikelen aan gewijd, maar dat podcasts populair zijn bewijst onderzoeksbureau Markteffect nog maar eens. Uit een recent onderzoek van afgelopen maand (oktober 2020) komt naar voren dat maar liefst 47% van de Nederlanders wel eens een podcast beluistert. 19% van deze groep doet dat zelfs dagelijks.

Abovo Media - 20_830059_podcast_500x500-rgb

Wat we zien is dat deze groep vooral bestaat uit jongeren t/m 34 jaar (78%) en hoogopgeleiden (58%). Redenen voor gebruik zijn ontspanning, amusement en persoonlijke ontwikkeling. Luisteraars hebben een hoge mate van betrokkenheid, omdat ze zelf bewust een moment nemen om een podcast op te starten. Het grootste deel van de consumptie vindt thuis plaats (72%), verder is opvallend dat dit ook vaak genoeg gebeurt in de auto (23%).

 

 

 

Ook Spotify signaleert dat dit medium in trek is en geeft podcasts een steeds prominentere plek in de user interface. Het platform zendt inmiddels maar liefst 1,9 miljoen podcasts uit en heeft hiermee een uitstekende positie om de bestaande muziekluisteraar te inspireren tot het luisteren van podcasts. Dit zie je ook terug in de cijfers van Markteffect: 46% luistert via Spotify en dit wordt opgevolgd door Youtube met 42%.

Bekend is dat de houdbaarheid van Podcasts relatief lang is, maar alsnog speelt actualiteit een belangrijke rol. Met 79% geeft het grootste deel van de respondenten aan podcasts te luisteren die recentelijk zijn gedeeld, dit tegen 47% van opnames van meer dan een half jaar geleden. Er bestaat geen eenduidig beeld over welke categorie het meest wordt beluistert. Zowel privé als voor zakelijke doeleinden, van muziek, nieuws, politiek en sport, tot aan techniek, wetenschap, gezondheid en geneeskunde. Voor allerlei onderdelen blijkt er veel interesse te zijn. De huidige pandemie zorgt er voor dat men voornemens is vooral meer tijd te besteden aan podcasts rondom gezondheid en geneeskunde.

Reclame

Als het gaat over de effectiviteit van reclame, dan stelt 72% van de respondenten soms of altijd naar de boodschap te luisteren. Wat hen betreft bestaat er geen beste moment voor reclame, of dit nu voor, tijdens of aan het eind van de podcast is. Het is vooral een effectief medium om de doelgroep bekend te maken met een product of merk. Voor meer commerciële doelstellingen blijkt het minder doeltreffend.

Voor een merk zijn er diverse mogelijkheden om te adverteren. Zo kan er een reclameblok worden ingekocht, maar kan er ook worden gekozen om afleveringen volledig of gedeeltelijk te sponsoren. Hierbij bestaat de mogelijkheid om het merk zelf te laten spreken of de regie in handen te geven van de host. Dit laatste in combinatie met een gedeeltelijke sponsoring van de podcast blijkt het best over te komen bij de luisteraar.

Samenvattend

Podcasts zijn immens populair en worden al veelvuldig gebruikt. Richt je je op hoogopgeleide jongeren? Dan zijn podcasts een onmisbaar medium in de marketingmix. Voor alle merken gerelateerd aan sport, gezondheid, onderwijs, automotive en arbeidsmarkt is het snelst een slimme aansluiting te vinden, maar ook voor andere branches bestaat er volop ruimte.
Om effectief te zijn is het vooral belangrijk om de podcast gedeeltelijk te sponsoren en de besproken content in handen van de makers te leggen. Dit kan zowel voor, tijdens of aan het eind van de podcast.

Onze klant BankGiro Loterij gaat nog een stap verder door met Topstukken een geheel eigen serie te lanceren.

Wil je meer informatie over het effectief inzetten van je mediabudget? Neem dan contact op met onze mediaspecialisten, zij kijken graag samen met je naar de mogelijkheden. 

Bronnen: Markteffect Podcast Monitor,November 2020, Toelichting kwartaalcijfers Q3 2020 Spotify

Geschreven door Martijn Pronk – Mediaplanner

Nieuwsbrief
Ontvang het laatste nieuws uit de wereld van een dynamisch mediabureau.
We mailen je maximaal één keer per maand.

Kunnen wij je helpen?

ik wil graag