De kunst van het loslaten

Onderzoeken
Abovo Media
Abovo Media
6 mei 2020
Abovo Media - 20_845483-460×415-update-woe-11-mei

Voor vanavond staat er weer een nieuwe persconferentie gepland. Na vorige week, met de aankondiging van eerste versoepeling voor met name voor jonge kinderen, zal deze keer waarschijnlijk een verdere versoepeling gericht op de economie, aangekondigd worden. Een versoepeling die door velen als zeer wenselijk dan wel noodzakelijk wordt ervaren.

Met de intelligente lockdown toch naar buiten

Sinds het begin van de coronamaatregelen meet Validators het veranderende consumentengedrag realtime in de Monitor Consumentengedrag. Afgelopen week werd speciaal aandacht besteed aan het buitengedrag van consumenten in coronatijd. Wat blijkt? Mensen zijn niet minder, maar juist méér buiten dan voor de crisis. Zowel in steden als dorpen geeft ruim 60% van de ondervraagden aan evenveel of meer tijd te besteden aan buitenactiviteiten zoals een wandeling of uitstapje naar het park. Vanwege het vele gedwongen thuiswerken zijn de buitenactiviteiten vooral lokaal: mensen wandelen in hun eigen buurt en gaan naar nabijgelegen parken.

Nu de lockdown in haar tweede maand zit is ook een duidelijke stijging te zien in het aantal mensen dat vaker naar buiten gaat, met name in de jongere leeftijdscategorieën. Het lijkt er dus op dat consumenten de lockdown-teugels steeds meer laten vieren. Veel mensen maken dan ook nu al plannen voor wanneer de maatregelen versoepelen, waarbij 77% van de ondervraagden aangeeft als eerste bij vrienden of familie langs te gaan. Daarnaast verlangt 45% op dit moment het meest naar zijn/haar favoriete terras of restaurantje, kan 42% niet wachten om weer de kapper of schoonheidsspecialiste te bezoeken en staat bij 31% een uitje naar het pretpark hoog op het lijstje.

Uiteraard speelt het mooie weer ook een belangrijke rol in dit patroon. Normaal is het altijd redelijk wisselvallig rond deze tijd, maar de laatste paar dagen is het weer aanmerkelijk beter dan dezelfde datum vorig jaar. Dat blijkt uit de gemiddelde etmaal temperatuur van het KNMI gemeten in De Bilt.

De horeca, zwaar getroffen maar ook extreem ondernemend

Eén van de zwaarst getroffen sectoren is ongetwijfeld de horeca. Binnen Nielsen zien we een flinke daling van de media-uitgaven van deze branche vanaf week 11, de start van deze hele Corona crisis. Binnen de horeca bestedingen zien we alleen cateringbedrijven en bezorgdiensten als positief lichtpuntje.

De inkomsten (of eigenlijk het gebrek daar aan) laten een nog veel extremer beeld zien.

Een positief lichtpuntje is de creativiteit van de horeca ondernemers. In ons eigen Hoorn geeft een chef-kok van een restaurant kookworkshops, waarvan de ingrediënten thuisbezorgd worden. Een horeca ondernemer in Roermond die dicht moest, leent zijn werknemers uit aan de plaatselijke supermarkt die meer dan genoeg werk heeft. Vele restaurants, die normaal gesproken niet aan thuisbezorgen doen, maken dat tijdelijk wel mogelijk en ook wordt er (gratis) gekookt voor daklozen.

Eind juni horeca bezoek weer mogelijk?

Factsnapp heeft afgelopen maandag wederom een meting uitgevoerd betreffende de verwachting vanaf wanneer we weer een normale situatie hebben. Dit ligt in lijn met dezelfde meting vorige week. Deze keer heeft Factsnapp de horeca apart uitgesplitst naast de algemene verwachting; bijna de helft van Nederland denkt dat de restaurants en cafés eind juni weer open mogen.

Contactberoepen

Voor de zogenaamde contactberoepen komt er wellicht ook een versoepeling aan, met name kappers worden vaak genoemd als voorbeeld voor deze groep. Maar liefst 49% van Nederland vindt het vervelend dat de kapper gesloten is. Toch heeft 52% hiervoor begrip vanwege de onmogelijkheid om op 1,5 meter te blijven voor de kapper volgens recent onderzoek door Motivaction. Zo’n 59% van de Nederlanders wacht tot de kapper weer opengaat, de overige 41% heeft een alternatief gevonden door een partner of zelf de schaar te hanteren. Uiteraard zullen de kappers wel maatregelen moeten treffen. 63% vindt het dragen van handschoenen, mondkapje en een wegwerpschort van groot belang.

Ondanks de waarschijnlijk aanstaande versoepeling toch nog tips nodig om zelf je haar te knippen, kijk hier: https://www.ingoedendoen.nl/volwassen/haargroei/

Tot zover de Corona Media Update van deze week. Succes en gezondheid voor een ieder!

Nieuwsbrief
Ontvang het laatste nieuws uit de wereld van een dynamisch mediabureau.
We mailen je maximaal één keer per maand.

Kunnen wij je helpen?

ik wil graag