Zoekmachine marketing op meerdere platformen

Blogs
Abovo Media
Geschreven door Abovo Media
Geschreven op: 24 september 2020Bewerkt op: 6 december 2023
Abovo Media - zoekmachine-marketing-460×415-rgb_v1

Zoekmachines zoals Google en Bing maken relevante webpagina’s vindbaar. Om je webpagina’s goed vindbaar te maken is zowel een SEO (Search Engine Optimization) als een SEA (Search Engine Advertising) strategie belangrijk. Maar hoe speel je in op product-gerelateerde zoekopdrachten die niet alleen op de zoekmachine van Google of Bing plaatsvinden, maar ook op prijsvergelijkingssites of marketplaces? Dit vraagt om een strategische “search” aanpak die breder is dan alleen de standaard zoekmachine.

Wanneer, wat, waar en hoe aanbieden?

De platformen waar men producten kan zoeken en vinden hebben allemaal een eigen verdienmodel. Je moet aansluiting zien te vinden met je bedrijfsdoelstellingen en dit verdienmodel. Er zijn doorgaans 2 verdienmodellen te vinden:

Kosten per klik (CPC)

Kosten per klik gelden meestal voor vergelijkingssites zoals Google Shopping, Vergelijk.nl en Kieskeurig.nl. De CPC kan bepaald worden door een veilingmodel (Google) of de prijsvergelijker bepaalt dit per categorie. Op basis van een veiling kun je met behulp van de conversieratio uitrekenen hoeveel een productaankoop maximaal mag kosten aan clicks. Zo kun je voor elk product of productgroep je biedingen naar beneden of naar boven aanpassen. Het kan goed zijn dat het voor sommige producten niet rendabel blijkt te zijn te adverteren middels dit model. Bij een “vaste” CPC heb je geen flexibiliteit om je biedingen aan te passen, maar is het wel duidelijker waar je aan toe bent. Je dient dus (met de conversieratio) uit te rekenen wat de potentiële opbrengst is en welke kosten hier tegenover staan. De juiste producten kiezen in dit model is dan ook heel belangrijk.

Commissie

Zowel vergelijkingswebsites als marketplaces zoals Beslist.nl, Amazon.com en Bol.com hanteren een verdienmodel op basis van commissie. Doorgaans is de fee bepaald per productcategorie. Je betaalt dus alleen als er ook daadwerkelijk een verkoop is gerealiseerd. Dit betekent dat je precies kunt uitrekenen wat de overgebleven marge is op je verkopen en zo een minimale marge bepalen voor je producten. Zo kun je eenvoudig een selectie maken van producten die je wilt verkopen op deze platformen.

Overige kosten

Naast een CPC of commissie kan een platform ook nog transactiekosten per order, eenmalige aansluitkosten, een minimaal maandelijks factuurbedrag of abonnementskosten in rekening brengen. Dit dien je dus mee te nemen in je berekeningen.

Positie op marketplaces

Om een sterke “search” positie te verdienen op marketplaces dien je met name je productinformatie en content tip top in orde te hebben. Denk hierbij aan de omschrijvingen, titels en afbeeldingen. Elk platform heeft een eigen optimalisatie strategie nodig.

Reviews zijn minstens zo belangrijk. Hoe meer reviews, hoe beter je positionering binnen het platform. Zorg ervoor dat ook je klantenservice voldoet aan de minimale standaarden van het platform.

De tijd die je nodig hebt om elk platform te beheren is mede afhankelijk van het aantal producten dat je wilt gaan aanbieden. Het advies is dan ook met een kleiner aanbod aan producten te beginnen welke het hoogste potentieel hebben. Zo kun je goed lering halen uit het beheren van het platform en kwaliteit opbouwen welke essentieel is voor je positionering.

Adverteren op marketplaces en vergelijkingssite

Platformen als Vergelijk.nl, Kieskeurig.nl, Amazon.com en Bol.com bieden diverse mogelijkheden om advertenties in te zetten om je producten extra onder de aandacht te brengen. Denk hierbij aan banners en het naar voren brengen van je producten bij relevante zoekopdrachten of gerelateerde productpagina’s. Het afrekenmodel hiervoor is variërend, maar het is belangrijk te weten dat de extra kosten hiervoor bovenop de CPC of commissiekosten komen. Ook hier kun je natuurlijk uitrekenen hoeveel ruimte je hebt in je marge om hier advertentiebudget voor te reserveren.

Amazon.com biedt veel mogelijkheden voor adverteren. Door het competitieve landschap is het vrijwel niet meer mogelijk om marktaandeel te verhogen zonder advertenties in te zetten. Het is dus verstandig dit mee te nemen in de overwegingen.

Zelf doen of uitbesteden?

Het beheren van de platformen kun je natuurlijk uitbesteden. Het voordeel is dat je accounts door professionals worden beheerd en dat de strategie altijd een combinatie van deze platformen blijft.

Je begint hoe dan ook met een goed plan van aanpak. Hierbij selecteer je de juiste producten en optimaliseer je de productinformatie voor elk platform. Afhankelijk van hoe uitgebreid de huidige productinformatie is kan meer of minder tijd nodig zijn.

Bij Abovo Media helpen we je graag op weg. Aarzel niet en neem contact op met een van onze specialisten.

Geschreven door Saskia Verschoor

Overige Blogs & Insights

Kennis
Abovo Media - 1080×1080-Friends-of-Search
De belangrijkste SEO-inzichten van Friends of Search 2024
Blog
Dave Dave Zutt
Giovanni Giovanni Goedhart
Abovo Media - Voetbal-blog-rob
Van live naar beleven: de transformatie van sport in media
Blog
Rob
Rob
Abovo Media - Niels Bruinsma 2_1600
De kunst van Performance Marketing: veel meer dan een klik
Blog
Niels
Niels
Abovo Media - pexels-jack-sherman-20259785
Mediaontwikkelingen maart
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Abovo Media - Evers_website_kopie
Het Evers-effect nader bekeken
Blog
Evert
Evert
Abovo Media - Effect van TV Commercials-1
Mediaontwikkelingen februari
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Abovo Media - Creation first
Beat the algorithm, bet on creation
Blog
Daan
Daan
Abovo Media - https___www.abovomedia.nl_nieuws_lineaire-video-tv-bereik-blijft-afnemen-en-nu_
Een nieuw tijdperk in de Nederlandse mediawereld
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Abovo Media - 3d-rendering-tech-nostalgia
De ‘gemene’ deler tussen tv, radio en de folder
Blog
Niels
Niels
Nieuwsbrief
Ontvang het laatste nieuws uit de wereld van een dynamisch mediabureau.
We mailen je maximaal één keer per maand.

Kunnen wij je helpen?

ik wil graag