Terug naar Nieuws

Zaken om bij stil te staan als digitaal marketeer in 2021

Geschreven op 12 januari 2021

Iedere keer opnieuw verschijnen er tal van digitale trends voor het aankomende jaar. Echter zijn deze in veel gevallen niet direct toepasbaar en daarmee alsnog een ver-van-je-bed-show.

Wat zijn nu de punten die je als digitaal marketeer wél direct kunt oppakken in 2021? Hieronder vind je een aantal belangrijke onderwerpen die je niet mag vergeten:

  1. Audio, Digital Out of Home, In-Game, TikTok
  2. Marketplaces
  3. Interactieve Creatie
  4. Marketing Automation
  5. SEO
  6. Measurement
  7. Privacy

Audio, Digital Out of Home, In-Game, TikTok 

  • Inmiddels is Video de norm, maar we zien dat ook Audio steeds meer in trek raakt. Consumenten luisteren veel naar digitale radio, on-demand muziek & podcasts. Vanuit advertising zijn er volop mogelijkheden om dit aan te grijpen. Bijvoorbeeld met reclameblokken (pre- of midrolls) of gesponsorde items.
  • Wil je lokale vestigingen onder de aandacht brengen of beweegt jouw doelgroep zich op specifieke locaties? Dan mag Digital Out of Home niet ontbreken in je plannen. Er liggen in 2021 genoeg kansen om dit geautomatiseerd en geprogrammeerd in te kopen. Hierbij ter inspiratie een video waar Energiedirect rekening houdt met de tijd, de betreffende locatie en het weer.
  • Juist in deze tijd waarin we veel thuis zitten, zijn we op zoek naar vertier en vinden dat in gamen. Los van de pandemie betreft dit al een groeimarkt, zeker ook als we het hebben over In-Game Advertising (IGA). Het statische inkoopmodel wordt ingewisseld voor een dynamische, waarbij je middels gestandaardiseerde formaten over gaat naar programmatic buying.
  • Als laatste TikTok: het aantal gebruikers groeit snel en bereikte in augustus vorig jaar al 4,5 miljoen Nederlanders. Op dit platform worden video’s gedeeld waar creativiteit centraal staat en is vooral populair onder kids en jongeren. De ads manager is inmiddels ook beschikbaar in Nederland.

Marketplaces

Voor alle e-commerce adverteerders zijn de Marketplaces een aantrekkelijk distributie punt. De belangrijkste voorbeelden waren Bol en Marktplaats. Met Amazon, Google Shopping, Facebook & Instagram en AH komen er steeds meer winkels bij. Je treft hier bezoekers die al een intentie hebben tot aankoop en daarmee zeer kansrijke prospects zijn voor jouw product. Voor directe performance uitgangspunten is dit een onderdeel dat je dan ook absoluut moet meenemen.

Interactieve Creatie

Er is een behoorlijke overvloed aan digitale advertenties en hierdoor dreigt jouw boodschap onvoldoende belicht te worden. Om er toch tussenuit te springen speelt creatie een cruciale rol. Dit kan bijvoorbeeld door een interactief element toe te voegen. Door de consument te betrekken val je niet alleen beter op, het geeft je ook de gelegenheid om doelgroepen te segmenteren en later op te volgen met een passende boodschap.

Voorbeeld Conversational Display

Marketing Automation

Bij Marketing Automation draait het er om dat je geautomatiseerd consumentengedrag vastlegt, hier mogelijk interne of externe gegevens aan toevoegt en dit activeert in een relevante vervolg boodschap.

Een voorbeeld is de interactieve video in de reisbranche onder punt 3 (TUI).

  1. Allereerst verzamel je gegevens van consumenten over o.a. gezinssituatie, favoriete landen en de gewenste vertrekperiode.
  1. Vervolgens bepaal je o.b.v. interne data welke vakantie het meest relevant is voor deze persoon.
  1. Deze activeer je daarna via de Website, Display, Social, Video, Audio, SEA of Mailing mits er een emailadres wordt gedeeld.

In dit geval is een interactieve video de trigger, maar deze trigger kan natuurlijk ook plaatsvinden via andere touchpoints zoals de Website of Mailing.

Wat overigens ook tot Marketing Automation kan worden toegerekend is een Chatbot: een tool waar je als bezoeker geautomatiseerd antwoord krijgt op je gestelde vraag.

Marketing Automation bestaat al even, maar wordt nog onvoldoende benut. Er zijn eindeloos veel tools die je op weg kunnen helpen, op deze website filter je snel de meeste geschikte voor jouw merk.

SEO

De toestroom vanuit zoekmachines en dan met name vanuit Google is voor veel websites ontzettend groot. Een hoge ranking in de organische resultaten is daarom ook in dit jaar van essentieel belang.

  1. Zo is de Page Experience vanaf 2021 een belangrijke toegevoegde voorwaarde. Hier wordt je website vooral beoordeeld op de laadtijd en snelheid van je website.
  2. We kennen de Stories al vanuit verschillende sociale kanalen. Het is nu ook mogelijk om Web Stories te integreren in jouw website. Goed om hier mee aan de slag te gaan, zeker omdat Google het indexeert en doorplaatst binnen de organische zoekopdrachten.
  3. Een Featured Snippet is een speciale sectie bovenin de zoekresultaten en vangt daarmee veel aandacht. Het speelt vooral in op langere, spraak gestuurde zoekopdrachten. Onderzoek hierom de zoekopdrachten die betrekking hebben op jouw categorie. Verwerk dit vervolgens in de content van je website om aanspraak te maken op de zogeheten Position Zero.

Measurement

Google Analytics 4 (GA4) is in oktober vorig jaar gelanceerd en zal in 2021 de nieuwe standaard zijn. Hieronder de belangrijkste punten waar je direct veel voordeel uit kunt halen:

  1. De focus ligt veel meer op gebeurtenissen i.p.v. sessies en pageviews. Zo krijg je nu automatisch inzicht in de mate waarin video’s worden afgespeeld, in hoeverre men naar beneden scrolt en hoe lang de bezoeker daadwerkelijk Betrokken
  2. Met Predictive Audience profileert Google doelgroepen die converteren. Deze kun je vervolgens direct activeren met Google Ads.
  3. De interface is visueler, werkt sneller en laat het bezoekersgedrag op zowel de Website als App in één overzicht terug zien.

Verder is het aan te raden om te werken met Google Data Studio. Dit dashboard geeft je de ruimte om op een eenvoudige manier data te visualiseren. Er bestaat sowieso een koppeling met Google Analytics, maar er kan ook een link gelegd worden met Google Ads en externe databronnen.

Privacy

Er zijn veel initiatieven om de privacy van internetgebruikers te beschermen. Deze zijn er vanuit overheden (AVG), maar ook vanuit private partijen (o.a. Apple en Google) en consumenten (Adblockers).

Het gevolg is dat je als merk minder goed in staat bent om je websitebezoekers te volgen, al zijn het vooral derden die hierin worden beperkt.

De belangrijkste consequenties zijn voor jou als merk:

  1. Dat je bezoekcijfers in web analytics onvolledig zijn.
  2. Dat je wordt beperkt in het toekennen van conversies aan bepaalde advertentiekanalen.
  3. Dat je bezoekers niet meer goed kunt retargeten.
  4. Dat advertentienetwerken minder goed in staat zijn gerichte doelgroep profielen voor jou beschikbaar te stellen.

Hoe ga je hier mee om?

Zorg er met de eerste twee punten voor dat je de resultaten niet zo zeer in absolute aantallen, maar vooral als trend benadert. Retargeting kun je ondervangen door focus aan te brengen in zichtbaarheid op touchpoints onder in de funnel. Om je doelgroep alsnog gericht te bereiken, het laatste punt, zijn contextuele- of first party targeting interessante alternatieven.

De initiatieven ontstaan echter niet voor niets. Los van deze omgang zul je er bovenal op moeten toezien dat je transparant bent. Licht je websitebezoekers helder toe wat je doet met de sporen die zij nalaten.

Conclusie

Al met al zijn er voor 2021 dus verschillende onderdelen waar je direct mee aan de slag kunt. Heb je hier vragen over, of wil je iets in gang zetten? We helpen je graag verder op weg. Hier vind je onze contactgegevens.

 

Geschreven door Martijn Pronk – Mediaplanner