Terug naar Nieuws

Vooruitblik op het nieuwe jaar: 7 ontwikkelingen

Geschreven op 7 januari 2019

Het nieuwe jaar is begonnen. Met volop kansen en uitdagingen. Innovaties, technologie, data, creatie, digital, social. Op alle facetten zijn ontwikkelingen gaande. Wat zijn opvallende zaken en wat kunnen we verwachten in het nieuwe jaar? Wij hebben 7 onderwerpen uitgelicht.

1. De smart speaker en de hernieuwde opkomst van audio

Het jaar 2018 stond onder andere in het teken van de opkomst van de smart speaker. De technologische ontwikkelingen staan niet stil en het lijkt erop dat stem-gestuurde technologie snel ingeburgerd gaat worden. Het gebruik van onze stem is namelijk heel natuurlijk. Vooralsnog worden smart speakers voornamelijk gebruikt voor muziekdiensten, zoekopdrachten en in toenemende mate voor het checken van het weer en het laatste nieuws. Albert Heijn gaat een stapje verder met de Appie Assistant voor Google Home. De assistent helpt je met je boodschappen en bereiden van gerechten.

Waar gaat het naartoe met voice? Google verwacht dat binnen 2 tot 3 jaar 60% van alle zoekopdrachten via de stem worden gedaan. En volgens het Amerikaanse NPR smart audio onderzoek, heeft de smart speaker een opvallende afname in het gebruik van (traditionele) radio, smartphone/tablet en tv tot gevolg. De opkomst van de smart speaker zorgt ook voor een nieuwe adoptie van audio. Uit het NPR onderzoek blijkt dat 71% meer audio is gaan luisteren. Van deze groep is 28% meer podcasts gaan luisteren. Dit kan op langere termijn goed nieuws zijn voor radiozenders. Maar dan zullen zij aanpassingen moeten gaan doorvoeren in de vorm van korte nieuwsupdates, podcasts en short stories. Maar long-format content is zeker niet uitgesloten. Het luisterboek kan hiervan profiteren (denk ook aan kinderverhalen). En voor de grote groep senioren, die achterbleven bij eerdere technologische ontwikkelingen, is dit ook zeker een mooie ontwikkeling die vrijwel zeker overgenomen gaat worden. Kortom, audio komt weer helemaal terug. Wij verwachten veel van deze ontwikkeling.

2. Social migratie zorgt voor afname Facebook

Het afgelopen jaar zijn de effecten van social media migratie – het wisselen van social netwerk –  steeds duidelijker zichtbaar. Jonge internetgebruikers kiezen steeds minder vaak voor Facebook. Instagram en Snapchat zijn de grootste groeiers onder deze jonge doelgroep. De cijfers liegen er niet om. Het aantal Facebook downloads is tussen Q4 2017 en Q3 2018 met ruim 1,1 miljoen afgenomen. Hoewel er een vergrijzing gaande is, zien we dat de afname van het aantal jongere gebruikers van Facebook niet gecompenseerd is door de toename van het aantal oudere gebruikers. In 2017 stond de Facebook app nog op 74% van alle smartphones en dat is inmiddels gedaald naar 68% in minder dan een jaar.

Naar verwachting zal deze trend zich doorzetten in 2019. In 2018 heeft Instagram de grens van 1 miljard gebruikers overschreden. Daarnaast zijn de uitgaves voor advertenties op Instagram relatief vier keer zo hard gegroeid als dezelfde groei op Facebook. Dit geeft des te meer aan dat zowel aan de gebruikerskant als aan de adverteerderskant steeds meer Instagram wordt gebruikt. Wij verwachten dat deze trend zich ook in 2019 voortzet.

3. Privacy blijft een hot item

De privacy beerput werd geopend rond maart 2018. Christopher Wylie bracht het nieuws naar buiten dat Cambridge Analytica data van Facebook kocht om hiermee onder andere de uitslag van de presidentsverkiezingen te beïnvloeden. Des te meer reden voor de wereld om de regelgeving aan te scherpen. In mei is de AVG in werking getreden, die inmiddels al niet meer weg te denken is. Gebruikers worden steeds bewuster van de gegevens die via zoekmachines en social kanalen verzameld worden. En worden hier ook steeds voorzichtiger mee. Privacy is en blijft dan ook relevanter dan ooit.

4. Het gevecht om de radioluisteraar

2018 was een roerig jaar voor het radiolandschap. Edwin Evers kondigde aan te stoppen met zijn ochtendshow op Radio538. Evers Staat Op trok dagelijks een miljoenenpubliek. Dat de laatste vijf jaar zelfs structureel stijgend was. Radio 538 was zwaar afhankelijk van de ochtendshow van Evers. Natuurlijk is het spannend wat er in de toekomst in het radiolandschap gaat gebeuren. Het landschap wordt opgeschud met nieuwe toetreders (Wilfred Genee), oude bekenden die proberen hun weggezakte succes weer in ere te herstellen (Giel Beelen), top dj’s die de wind mee lijken te hebben (Gerard Ekdom) en het succesduo Mattie en Wietze dat het nu ieder op eigen benen probeert. Wie zal de radiobattle gaan winnen? Wij houden het nauwlettend in de gaten!

5. Social Media = E-Commerce

De uitgaven van consumenten op online platformen stijgt, zo ook binnen social media. Uit onderzoek van Sproutsocial in 2017 gaf 75% van de ondervraagden aan bereid zijn een product te kopen zodra deze meer dan één keer hun tijdlijn is gepasseerd. Steeds meer gerichte advertenties en het makkelijker maken van het koopproces dragen bij aan de stijgende uitgaven via social media. Sommige startende ZZP’ers kiezen er zelfs voor om een webshop te laten voor wat het is en zich volledig te richten op social selling.

6. De folder is nog springlevend

De folder blijft ook in 2018 een mediumtype waar veel over gepraat wordt. De komst van de ja/ja sticker in onder andere Amsterdam, maakt het voor de huis-aan-huisbladen steeds lastiger om hun brede doelgroep te bereiken.  In Amsterdam heeft circa 22% van de huishoudens een Ja-sticker. Dit betekent dat er 95.000 huishoudens over blijven waar folders nog bezorgd mogen worden. Er zullen meer gemeenten volgen, waaronder Haarlem in 2019. Maar voor een groot deel van Nederland is in 2019 nog steeds de nee/nee-sticker van toepassing en blijft de folder nog steeds relevant en springlevend.

7. Premium abonnement vs. advertenties

Grote platformen als YouTube, Netflix en WhatsApp nemen hun business model onder de loep. Hierbij zetten ze voornamelijk in op de betaalde premium abonnementen en gratis accounts met advertenties. Google lanceerde onlangs YouTube Premium en het Videoland van RTL bood in 2018 populaire series exclusief aan op Videoland om het abonnee aantal te laten groeien. Dit was niet zonder succes; Videoland realiseerde een verdubbeling van het aantal abonnees in het afgelopen jaar. Daarentegen test Netflix wereldwijd advertenties tussen afleveringen van series in en WhatsApp topman Chris Daniels bevestigde eind 2018 dat advertenties in de toekomst het primaire verdienmodel gaan worden. Voor adverteerders is dit laatste uiteraard een interessante ontwikkeling waarbij advertentie-inzet gekoppeld kan worden aan betrouwbare gebruikers data.