Voice laat zijn stem horen. Waarom je als adverteerder moet luisteren!

Blogs
Abovo Media
Abovo Media
20 september 2019
Abovo Media - siri

Voorspeld wordt dat maar liefst 50% van alle zoekopdrachten in 2020 uitgevoerd wordt door voice search. De verwachtingen voor de marketeer zijn hooggespannen. Maar hoe pak je het aan?

Waar men bij audio voorheen toch snel aan radio dacht, omvat de term audio tegenwoordig veel meer. Je kunt digitale radio luisteren, genieten van streaming audio playlists op Spotify of Soundcloud, podcasts luisteren via i-tunes en Spotify en spraakcommando’s geven aan je smartphone of je smart speaker. In een serie van twee artikelen zoom ik in op de ontwikkelingen rondom audio, waarbij wij beginnen met voice search en wat je als adverteerder moet weten om de boot niet te missen. En blijf erbij, want het volgende artikel gaat in op de wereld van de podcast en de kansen hierin voor adverteerders.


Meest natuurlijke manier van communicatie
Onze eerste vorm van communicatie was lichaamstaal. Ons gehoor en zicht behoeden ons voor gevaar. Dit zijn overlevingsmechanismen ontwikkeld vanuit het oudste gedeelte van ons brein, ons reptielenbrein. Veel later pas hebben wij gesproken taal (met gebarentaal als voorganger) ontwikkeld en nog veel later kwamen daar ook lezen en schrijven bij. Vandaar dat video (beeld en geluid) de potentie heeft om mensen echt te bereiken en te beraken. Wij gaan even door op gehoor.


Voice search
Uit onderzoek van Kantar eerder dit jaar blijkt dat meer dan de helft van de mensen spraakgestuurde diensten op de mobiele telefoon kennen door Siri van Apple. 29% maakt hier al gebruik van. Maar deze technologie wordt nu ook toegepast via de smart speaker waarbij je het apparaat aanstuurt met spraakcommando’s waarmee je bijvoorbeeld muziek kunt afspelen, online aankopen kunt doen of kunt zoeken op internet.


Waarom gebruikt men voice search?

Eenvoud! Voice is gemakkelijk te gebruiken als de handen of het zicht bezet zijn. Het wordt ook gebruikt voor een sneller resultaat of omdat het op sommige apparaten lastiger is om te typen.


Anders spreken dan schrijven
Mensen spreken anders dan dat ze typen. Daarom is het bij gebruik van voice van groot belang om de intentie van de gebruiker beter te leren kennen en ook taal en dialecten nog beter te begrijpen.

Volgens het National Center for Voice and Speech in de VS spreken mensen gemiddeld 150 woorden per minuut en typen ze er 40 per minuut. Men spreekt dus bijna 4 keer sneller dan dat men typt. Via voice search worden er meer open vragen gesteld (‘Hoe kan…’,  ‘Waar vind ik de beste…’). Als men typt worden steekwoorden gebruikt, bijvoorbeeld ‘Pizzeria Hoorn’. Een gesproken zoekopdracht zal eerder klinken als ‘Waar vind ik de goedkoopste pizzeria de buurt?’.


Voice search populair op de smartphone
Met voice search kun je zoeken door middel van het inspreken van zoekwoorden op je smartphone, smart speaker of andere schermapparaten zoals een laptop of PC. Voice search wordt voornamelijk gebruikt om te appen, bellen, navigeren, online zoekopdrachten uit te voeren en muziek af te spelen. En we staan hiermee pas aan het begin. Voice wordt het meeste gebruikt in huis en in de auto.

Top-5 toepassingen voice search:

  1. Algemene vragen
  2. Muziek streamen
  3. Weersvoorspelling
  4. Timers/Alarm
  5. Nieuws


De nadelen van voice search – visuele interface, locatie en 1 resultaat
Eén van de nadelen van voice search is toch het ontbreken van een visuele interface. Zeker als het gaat om de aanschaf van een meubelstuk of kleding. Je koopt niet zo snel een winterjas door middel van een spraakopdracht. Voor herhaalaankopen is voice search uiterst geschikt. Bijvoorbeeld toiletpapier, schoonmaakmiddelen of huishoudelijke items. Het gebruik van voice search in publiek levert drempels op. Vandaar dat het toch voornamelijk thuis of in de auto wordt gebruikt. Daarnaast geeft een voice opdracht 1 antwoord, in plaats van 10 organische resultaten en 7 adverteerders.


Kansen voor bedrijven – micromomenten en inzicht in de customer journey
Mensen zullen via voice minder op zoek gaan naar specifieke producten, maar meer naar een oplossing of antwoord op hun vraag. Uit een ander onderzoek blijkt dat een kwart van de voice opdrachten in de auto commercieel van aard is. Bedrijven moeten aansluitende content schrijven wat door zoekmachines wordt gezien als het beste antwoord, het algoritme bepaalt.

Omdat er uit een gesproken zoekopdracht een intentie kan worden gehaald, kan er ingeschat worden in welke fase de consument zich bevindt. Zoekopdrachten als ‘wat’, ‘wie’, ‘hoe’, ‘wanneer’ en ‘waar’ zijn allemaal vragen die afgezet kunnen worden tegen de customer journey. Een zoekopdracht ‘Welke autodealers zitten er bij mij in de buurt?’ impliceert dat de consument nog in de beginfase zit. De zoekopdracht ‘Waar kan ik een Volkswagen kopen in Hoorn?’ is al wat specifieker. Bedrijven kunnen hierop inspelen door slimme SEO optimalisatie toe te passen. Leg de focus op long tail trefwoorden, lokaliteit en een duidelijke schrijfstijl die inspeelt op de natuurlijke vraagstelling van de gebruiker.


De toekomst van voice search
De ontwikkelingen in kunstmatige intelligentie en machine learning zullen onze interactie met slimme apparaten verbeteren. Door de werking van onze hersens na te bootsen zullen eerste zoekopdrachten sneller worden herkend. Maar ook herkenning van sentiment biedt kansen. Is iemand teleurgesteld, blij of boos? En hoe speel je daar op in met je communicatie? Een stap verder is ook zeker niet ondenkbaar. In jezelf praten (intern aan een vraag denken) wordt middels AI en sensoren herkend en van feedback voorzien. Alles vindt dan dus plaats in je brein.

Kortom, voice search biedt veel kansen en mogelijkheden voor adverteerders om op in te spelen. Het vergt wel aanpassingen in de manier van communiceren. Wij houden de ontwikkelingen scherp in de gaten. En blijf erbij! Want in het volgende deel van deze audioserie gaan we in op podcasts en de kansen voor de adverteerder.

Michael Luttik, Strateeg

 

Bronnen:

Overige Blogs & Insights

Kennis
Abovo Media - Niels Bruinsma 2_1600
De kunst van Performance Marketing: veel meer dan een klik
Blog
Niels
Niels
Abovo Media - pexels-jack-sherman-20259785
Mediaontwikkelingen maart
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Abovo Media - Evers_website_kopie
Het Evers-effect nader bekeken
Blog
Evert
Evert
Abovo Media - Effect van TV Commercials-1
Mediaontwikkelingen februari
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Abovo Media - Creation first
Beat the algorithm, bet on creation
Blog
Daan
Daan
Abovo Media - https___www.abovomedia.nl_nieuws_lineaire-video-tv-bereik-blijft-afnemen-en-nu_
Een nieuw tijdperk in de Nederlandse mediawereld
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Abovo Media - 3d-rendering-tech-nostalgia
De ‘gemene’ deler tussen tv, radio en de folder
Blog
Niels
Niels
Abovo Media - medium-shot-woman-sitting-alone-with-phone
Het geheime wapen van een successvolle campagne
Blog
Axinja
Axinja
Abovo Media - https-wwwabovomedianl-nieuws-mediaontwikkelingen-oktober-3-1
Mediaontwikkelingen
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Nieuwsbrief
Ontvang het laatste nieuws uit de wereld van een dynamisch mediabureau.
We mailen je maximaal één keer per maand.

Kunnen wij je helpen?

ik wil graag