Verontrustende cijfers gebruik adblockers: wat te doen?

Onderzoeken
15 december 2020

Begin dit jaar heeft creatief bureau Wayne Parker Kent onderzoek gedaan naar de Generatie Z en Millennials (Nederlanders t/m 40 jaar). Hieruit komt naar voren dat maar liefst 52% een adblocker geïnstalleerd heeft op zijn of haar laptop en 19% op mobiel.

Abovo Media - 21_902720-adblockers-500×500-rgb_v1

Wat doet een adblocker?

Om te bepalen wat voor impact dit heeft, is het belangrijk om na te gaan wat een adblocker nu precies wél en niet blokkeert:

Het blokkeert wél:

  • Advertenties in de browser van je laptop, tablet of mobiel.
  • Advertenties die via een adslot geserveerd worden. Bijvoorbeeld in- of outstream video posities, maar ook display uitingen.
  • Software voor website statistieken, zoals Google Analytics.

Het blokkeert niet:

  • Advertenties in de app (meestal niet).
  • Advertenties in een gesloten infrastructuur zoals Facebook, Instagram of Linkedin.
  • Advertenties geïntegreerd binnen de reguliere content. Dit betreft bijvoorbeeld gesponsorde artikelen of gesponsorde video’s van influencers.

Om welke aantallen gaat het?

Onderzoek van GFK toont aan dat de doelgroep t/m 40 jaar uit ongeveer 5,9 miljoen personen bestaat. Uit onderstaande grafiek kunnen we opmaken dat met 98% nagenoeg iedereen van deze doelgroep gebruik maakt van een browser op de laptop, gevolgd door 64% van een browser op mobiel.

Als we vervolgens rekening houden met het percentage adblockers (52% laptop / 19% mobiel), dan kunnen we concluderen dat het om 3 miljoen (51%) personen op de laptop browser en ruim 700 duizend (12%) op de mobiele browser gaat die niet bereikbaar zijn via adslot posities, of gerapporteerd kunnen worden met software voor website statistieken.

Waarom worden adblockers gebruikt?

Het zien van irrelevante advertenties speelt mee, maar de grootste reden waarom adblockers gebruikt worden is het volgende:

Bij bepaalde uitgevers ligt commercie en redactie dusdanig dicht bij elkaar dat het gevolg is dat consumenten worden overladen met advertenties. Met het wegvallen van alle personen die een adblocker geïnstalleerd hebben, snijden deze uitgevers niet alleen zich zelf, maar ook goedwillende concullega’s in de vingers.

Als echte patriotten proberen wij Nederlanders ons sterk te maken voor een kwalitatieve lokale propositie, maar met deze ontwikkeling zijn het juist de Big Tech partijen zoals Facebook (lees: Facebook & Instagram) die de dans ontspringen.

Waar moet je als adverteerder rekening mee houden?

Als adverteerder blijven er weliswaar voldoende alternatieven over om deze doelgroep alleen al online alsnog te bereiken. Echter is het goed om je te realiseren dat er zeker via de laptop een fors bereik weg valt. Van het resterende aandeel moet je je afvragen in hoeverre je boodschap effect heeft in een omgeving die volgebouwd is met andere advertenties.

Het is minstens net zo belangrijk om te weten dat een adblocker ook Google Analytics blokkeert. Wees je er van bewust dat dit bezoek niet wordt geregistreerd en geprofileerd.

Wat te doen?

De grote hoeveelheid aan advertenties zorgt voor een vervelende gebruikerservaring. Dit heeft er toe geleid dat een groot deel van de doelgroep t/m 40 jaar een adblocker in gebruik heeft.

Het is dus bovenal in het belang van de consument, maar zeker ook van de adverteerder en de Nederlandse uitgever om hierop te acteren. Het initiatief ligt bij die laatste groep: het terugdringen van het aantal advertentieposities zal punt voor punt leiden tot:

  1. Verbeterde gebruikerservaring
  2. Afnemend aantal adblockers
  3. Toenemend bereik met advertenties
  4. Verbeterde zichtbaarheid van de advertentie
  5. Verbeterde lokale propositie

In de tussentijd ondersteunen wij jou als adverteerder graag met hoe je je mediaplanning hierop afstemt en hoe je je website statistieken het best kunt interpreteren. Neem gerust vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie omtrent dit onderwerp.

Bronnen
Grote Jongerenonderzoek 2020 – Wayne Parker Kent, Mediahuis & MediaTest
GFK – Digital Audience Measurement – Oktober / November 2020

Geschreven door: Martijn Pronk – Mediaplanner

Nieuwsbrief
Ontvang het laatste nieuws uit de wereld van een dynamisch mediabureau.
We mailen je maximaal één keer per maand.

Kunnen wij je helpen?

ik wil graag