Social Media gebruik 2021

Onderzoeken
4 maart 2021

Newcom doet al sinds 2010 onderzoek naar het gebruik op Social Media. Dit hebben ze in 2021 opnieuw gedaan. Hierbij bestond de steekproef uit 7.021 Nederlanders en dat vormt een representatieve afspiegeling van de Nederlandse bevolking.

Abovo Media - 21_8895701_social-media-gebruik-2021_500x500-rgb

13,7 miljoen gebruikers

Er is langzamerhand sprake van consolidatie als we het hebben over het totaal aantal Social Media gebruikers. Waar de teller vorig jaar op 13,5 miljoen stond, staat deze in 2021 op 13,7 miljoen.

Gemiddeld gebruiken we bijna 4 sociale domeinen

Wat opvalt is dat het aantal gebruikte platforms per persoon groeit. Dit gemiddelde komt inmiddels uit op 3,9. De groei komt vooral voort uit het ontstaan van nieuwe domeinen. Een voorbeeld hiervan is het populaire TikTok: een omgeving ingericht op video waar creativiteit centraal staat. En zo zien we op dit moment de opmars van Clubhouse, een app die zich volledig richt op live audio. Als gebruiker kun je hier een zogeheten room opstarten waarin je een bepaald onderwerp bespreekt. Als volger kun je meeluisteren en bestaat er tevens een mogelijkheid om deel te nemen aan het gesprek. De verwachting is dat de fragmentatie in het Social Media landschap verder zal toenemen. Als adverteerder is het belangrijk deze ontwikkelingen te omarmen en in een vroeg stadium te onderzoeken of en hoe je hier het best mee om kunt gaan.

WhatsApp voert de ranglijst aan

WhatsApp is het sociale domein met de meeste gebruikers: voor maar liefst 12,4 miljoen Nederlanders is dit dé app om contacten te onderhouden. Dit platform biedt geen directe vorm van advertising, maar als merk is het wel een uitstekend organisch middel om je doelgroep te bereiken. Goed om te weten is dat WhatsApp eigendom is van Facebook en dat gegevens indirect commercieel verhandeld kunnen worden. De tegenhanger is Signal: zij pretenderen veilig te zijn en geen commerciële belangen te hebben. Het marktaandeel is nu nog beperkt, maar de populariteit groeit.

Facebook nog steeds populair

Na WhatsApp volgt Facebook met 10,4 miljoen gebruikers. Bijzonder om te zien is dat niet alleen het aantal gebruikers stabiel blijft t.o.v. 2020 (+0%), ook het dagelijkse gebruik blijft min of meer gelijk (+3%). Je ziet wel dat het medium wat vergrijsd, maar over het algemeen kunnen we stellen dat Facebook ongekende waarde blijft behouden binnen de marketingmix.

YouTube groeit in dagelijkse gebruikers

Op de derde plek staat YouTube met een bereik van 9,1 miljoen. Hiermee blijft het totaal gelijk aan 2020, maar wat we wel constateren is dat het dagelijkse gebruik met 12% toeneemt. Dit is onder meer het gevolg van de huidige pandemie en wordt ondersteund door de inzichten uit ons Digitale mediaconsumptie artikel.

Snelste stijgers: TikTok, Tumblr en Pinterest

Uitschieter is natuurlijk het eerder benoemde TikTok dat een groei kent van 149% t.o.v. 2020. De base bestaat nu al uit 1,7 miljoen gebruikers en is vooral in trek onder de leeftijdsgroep 15 t/m 24 jaar. Tumblr, een netwerk voor micro bloggers, bestaat al sinds 2006 en heeft aanvankelijk veel moeite gehad om voet aan wal te krijgen in Nederland. Het totaal bereik ligt met 0,5 miljoen nog steeds niet in verhouding, maar er is in 2021 wel sprake van een sterke groei van 24%. Een interessante ontwikkeling die we zeker in de gaten gehouden moet worden. Als laatste Pinterest, dit valt te omschrijven als een visueel verzamel-prikbord en bereikt 3,9 miljoen Nederlanders. Dit platform kent t.o.v. vorig jaar een groei van 10%. Hiermee blijft het een relevante omgeving voor merken waar stijl en smaak centraal staan.

Conclusie

Voor nagenoeg alle merken geldt dat je doelgroep volledig te bereiken is via Social Media. Het is belangrijk om goed na te gaan met welke intentie de verschillende platformen gebruikt worden, zodat je hier op een evenredige manier mee om kunt gaan. Benader dit niet alleen vanuit advertentie perspectief, maar ook als organisch marketingkanaal. Grijp verder nieuwe initiatieven zoals Clubhouse snel aan, daar liggen kansen om onderscheidend te zijn en impact te kunnen maken.

Geschreven door Martijn Pronk

Nieuwsbrief
Ontvang het laatste nieuws uit de wereld van een dynamisch mediabureau.
We mailen je maximaal één keer per maand.

Kunnen wij je helpen?

ik wil graag