Terug naar Nieuws

SEO voor YouTube - hoe werkt het?

Geschreven op 30 juni 2020

Bijna iedereen is wel bekend met YouTube. Het is het grootste videoplatform ter wereld met tientallen miljoenen gebruikers. Steeds meer adverteerders zien ook in dat hun doelgroep zich op YouTube bevindt en dat zij hen heel gericht kunnen bereiken door middel van advertenties. Maar YouTube is in de basis ook de op een na grootste zoekmachine ter wereld, dus dat betekent dat er op organisch vlak ook kansen liggen voor verschillende merken. Maar hoe kun je als bedrijf je YouTube video’s SEO optimaliseren zodat ze beter zichtbaar worden? In dit artikel geven we een aantal tips.

Wat is YouTube-SEO?

Net zoals bij Google zijn er bij YouTube meerdere factoren die bepalend zijn in wat de organische ranking is van je video. YouTube beschrijft haar algoritme in de onderstaande twee zinnen.

Videos are ranked based on a variety of factors including how well the title, description, and video content match the viewer’s query. Beyond that, we look at which videos have driven the most engagement for a query, and make sure it’s easy for viewers to find those.

Het draait dus met name om relevantie en engagement (betrokkenheid). Een video moet goed aansluiten op een bepaalde zoekopdracht van gebruikers in YouTube. Idealiter wil je dat gebruikers je video helemaal bekijken en vervolgens reageren, sharen of subscriben op je YouTube channel. Hieronder delen we een aantal SEO tips en tricks.

Keyword onderzoek

Ten eerste is het belangrijk om inzicht te krijgen in waar YouTube-gebruikers naar zoeken. Oftewel een keyword onderzoek. Als er geen of weinig zoekvolume aanwezig is over een bepaald thema, heeft het ook niet zoveel zin om daar een video voor te maken of een bestaande video te optimaliseren naar SEO richtlijnen. Helaas beschikt YouTube niet over een eigen Keywordplanner zoals Google, dus is het wat lastiger om zoekvolumes te achterhalen. Een goed begin is om in YouTube een aantal zoekopdrachten in te voeren in de zoekbalk, zodat je een aantal suggesties te zien krijgt. Dit zijn sowieso zoekopdrachten waar men naar zoekt op YouTube. Binnen YouTube zijn met name thema’s zoals How-to video’s (hoe/wie/wat/waar gerelateerd), DIY-video’s, tutorials en reviews populair.

Maak vervolgens een uitgebreide lijst van alle zoekwoorden die volgens jou relevant zijn. Importeer vervolgens deze lijst met zoekwoorden in een gratis tool zoals de Google Keywordplanner of in een betaalde tool zoals Ahrefs Keywords Explorer of SEMrush. Zo kan je bekijken wat het zoekvolume is op alle zoektermen. Tip: check ook zelf een aantal zoekopdrachten in Google en kijk of er YouTube-resultaten vertoond worden. Deze worden meestal direct bovenaan de zoekresultaten vertoond. Dan weet je dat er sowieso zoekvolume op zit aan de hand van de keyworddata uit de Google Keywordplanner. Hierdoor kun je het zogenoemde ’low hanging fruit’ pakken en dan kun je inschatten of het zin heeft om een YouTube-video te maken of te optimaliseren.

On-page optimalisatie

Zodra je klaar bent met je research ga je aan de slag met de SEO optimalisatie van je YouTube video. Want je wilt natuurlijk dat YouTube-gebruikers je video vinden op de juiste zoektermen. Zie hieronder de belangrijkste elementen die belangrijk zijn bij het optimaliseren van je video.

Titel: de titel is misschien nog wel het belangrijkste element in je video. Zorg ervoor dat je primaire focus zoekwoord(en) aan het begin van de titel staat. Hierdoor herkennen gebruikers beter waar ze precies naar gezocht hebben in YouTube. Zorg ervoor dat je titel niet langer is dan 60 tekens en dat het gebruikers verleid om door te klikken naar jouw video. Uiteindelijk wil je natuurlijk dat jouw video een hogere CTR behaalt dan de video van je concurrenten.

Beschrijving: het is essentieel om een goede beschrijving te maken, zodat YouTube en Google beter de context kunnen begrijpen van je video. Je primaire focus zoekwoord moet vervolgens ook weer terugkomen in je beschrijving. Het is aan te bevelen om je primaire focus zoekwoord aan het begin van je beschrijving te plaatsen. Aangezien je best veel content in een beschrijving mag plaatsen is het aan te raden om gerelateerde zoekwoorden in je beschrijving te verwerken. Hierdoor kun je op meerdere zoektermen naar boven komen in YouTube. Tot slot; zorg ervoor dat je beschrijving uit minimaal 250 woorden bestaat en dat het primaire focus zoekwoord maximaal 3 a 4 keer genoemd wordt. Belangrijk is dat de content in de beschrijving prettig leesbaar is en dat het niet ’spammerig’ overkomt bij gebruikers.

Tags: tags in een video zijn niet zo belangrijk als de titel en de beschrijving van een video, maar ze kunnen wel bijdragen aan de zichtbaarheid. De tags zijn in principe gerelateerd aan de zoekwoorden in je video. YouTube helpt je hier ook bij door suggesties te geven qua tags die overeenkomen met de zoekwoorden en thema’s in je video. Een goede tip is om te kijken naar de tags die concurrenten gebruiken in hun video.

Thumbnail: de thumbnail is in principe een combinatie van de titel en een stukje van de beschrijving. De thumbnail is het eerste resultaat wat gebruikers zien als ze een zoekopdracht in YouTube invoeren en op basis daarvan zullen ze wel of niet op jouw resultaat klikken. Daarom is het belangrijk dat de thumbnail van je video gebruikers aanspreekt en opvalt ten opzichte van andere video’s. Advies is dan ook om continu je thumbnails te optimaliseren voor SEO en A/B testen om zoveel mogelijk views te krijgen.

Video promotie

De laatste stap is het plaatsen en promoten van je video. Denk goed na op welke dag en welk tijdstip je de YouTube video gaat publiceren, want dit kan van invloed zijn op het aantal views dat je krijgt. Sommige dagen en tijdstippen zijn nu eenmaal populairder binnen YouTube en dit verschilt per type branche. Gebruik ook vooral je eigen kanalen om je YouTube video bekend te maken aan je doelgroep. Je kunt de video bijvoorbeeld op je website plaatsen. Je kunt de video ook delen op je social media kanalen zodat gebruikers hem kunnen bekijken, liken, delen of erop reageren. Verder zou je de video ook nog kunnen versturen naar je klantenbestand door middel van een dagelijkse/wekelijkse nieuwsbrief (mail). Uiteraard wil je dat gebruikers positief op je YouTube video gaan reageren. Probeer ook te reageren op deze comments om zoveel mogelijk interactie op te bouwen. Dit kan weer bijdragen aan de zichtbaarheid van je video. Tot slot kun je je video ook een extra duwtje in de rug geven door hem tijdelijk betaald te promoten. Hierdoor kun je zeer specifiek targeten op zoekwoorden, interesses en audiences. Dit kan waardevolle insights opleveren.

Wil je meer weten over de mogelijkheden van SEO voor YouTube? Onze specialisten helpen je hier graag mee verder. Neem contact op via 0229 – 274 006 of NmMyVnZRR0ZpYjNadkxtNXM=.

 

Geschreven door Patrick Buijs