SEO voor Pinterest: hoe werkt het?

Blogs
Geschreven op: 1 december 2020Bewerkt op: 24 januari 2024

SEO uitoefenen op Pinterest, is dat niet meer iets voor Google? Zeker niet! Pinterest is al jaren de visuele zoekmachine en het online ‘prikbord’ van menig gebruikers over de hele wereld. De populariteit van het platform neemt nog steeds toe met inmiddels 3,5 miljoen gebruikers in Nederland [1] en 416 miljoen wereldwijd [2]. Voor bepaalde typen bedrijven biedt Pinterest veel kansen om meer verkeer naar jouw website te leiden. Daarvoor is het belangrijk om goed vindbaar te zijn. Hier komt SEO dan ook om de hoek kijken. Want waar een zoekmachine is, is SEO.

Abovo Media - 20-830059-pinterest-seo-500×500

In dit blog lees je over wat SEO voor Pinterest precies inhoudt, waarom je het zou moeten gebruiken en wat je ermee kunt doen.

Wat is SEO op Pinterest?

Met SEO op Pinterest bedoelen we het optimaliseren van pins en borden om zo (organisch) beter zichtbaar te worden binnen Pinterest en in de Google zoekresultaten. Nu zul je misschien denken: ook in Google? In tegenstelling tot andere social media kanalen worden de pin URLs gevolgd en geïndexeerd door Google. Het verwerken van belangrijke zoektermen in de pin titel, omschrijving en bestandsnaam van de afbeelding is dus ontzettend relevant. Zo kun je niet alleen binnen Pinterest beter gevonden worden, maar ook daarbuiten.

Op het moment dat jouw pins beter gevonden worden binnen Pinterest kunnen ze door gebruikers gerepind worden. Als dit bijvoorbeeld 200 keer gebeurd krijg je een onwijze boost in zichtbaarheid wat weer meer verkeer kan opleveren naar jouw website. Daarnaast kan het ook een positief effect hebben op je branding. Het is dan natuurlijk wel belangrijk dat je pins er aantrekkelijk uitzien! Hoe je pins en borden kunt optimaliseren op SEO lees je verderop.

Waarom zou je Pinterest (SEO) willen gebruiken?

Is Pinterest en SEO wel iets voor jouw bedrijf? En waarom zou je hier tijd en energie in willen steken? Goede vraag. Het aantrekkelijk kunnen presenteren van jouw producten of diensten is zeker van belang. Denk aan mooie sfeerbeelden of video’s van producten, interessante blogartikelen met opvallende afbeeldingen of kleurrijke infographics. Typ een relevant keyword voor jouw bedrijf in de zoekbalk en start zelf een klein onderzoekje. Zo weet je binnen no-time welke onderwerpen Pinterest gebruikers interessant vinden binnen jouw business.

Over het algemeen zien we dat de Pinterest gebruikers in Nederland veelal tussen de 15 en 65 jaar oud zijn en meer dan de helft is vrouw [1]. Zoals je in de intro al hebt gelezen kun je een behoorlijk groot aantal mensen bereiken via Pinterest. Een ander voordeel is dat pins een relatief lange levensduur hebben en niet verdwijnen op een tijdlijn. Pins kunnen jarenlang blijven rondcirkelen binnen Pinterest. Het is maar net waar iemand op zoekt. Daarnaast kun je aan elke pin een website link meegeven. Met tagging is op die manier goed te meten hoeveel verkeer de pins genereren. Op Pinterest wordt relatief gezien veel doorgeklikt, wat de kans op conversie weer vergroot.

Keyword onderzoek op Pinterest

Elke goede SEO strategie start met een keyword onderzoek om te achterhalen waar Pinterest gebruikers naar zoeken. Daarom is het belangrijk om een zoekwoordenonderzoek uit te voeren. Hiervoor kun je gebruik maken van de Google zoekplanner, maar je kunt ook binnen Pinterest een zoekwoordonderzoek uitvoeren. Binnen Pinterest zijn er twee methodes mogelijk:

1. Auto-complete

Dit is een eenvoudige methode. In de zoekbalk van Pinterest begin je met het uittypen van relevante zoekwoorden. Er verschijnen enkele suggesties en deze kun je noteren als relevant. De suggesties worden gegeven door Pinterest, omdat gebruikers hier regelmatig op zoeken. Zoek diverse woorden, zo ontstaat er een relevant zoekwoordenlijstje dat je kunt gebruiken voor het ontwikkelen van nieuwe borden en pins.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Guided search

Met de guided search kun je een zoekopdracht specifieker maken. De guided search verschijnt onder de zoekbalk in gekleurde boxen. In deze boxen staan termen die gerelateerd zijn aan je huidige zoekopdracht. Wanneer je op zo’n box klikt, zal je daarna weer nieuwe specifieke aanbevelingen krijgen. Hierdoor kun je op interessante zoekwoordcombinaties uitkomen.

 

Pinterest bord optimaliseren

Het keyword onderzoek vormt een uitgangspunt bij het optimaliseren van borden. Met borden op Pinterest kun je pins bewaren, verzamelen en ordenen. Hierdoor kunnen mensen gemakkelijk je profiel doorzoeken en ideeën opdoen. De vindbaarheid van het bord wordt onder andere bepaald door de titel en de omschrijving. Bedenk een pakkende titel die de onderliggende pins dekken. Dit geldt natuurlijk ook voor de omschrijving, want ook deze heeft invloed op de vindbaarheid van het bord. In zowel de titel als omschrijving verwerk je relevante keywords. De titel van een bord mag uit maximaal 50 tekens bestaan en de omschrijving uit maximaal 500 tekens.

Pins optimaliseren voor SEO

Aan de borden worden pins toegevoegd. Om de pins goed vindbaar te maken is het belangrijk om deze op de juiste manier te optimaliseren. De volgende onderdelen van een pin kun je optimaliseren voor SEO:

  • Afbeelding: gebruik een png of jpeg afbeelding met een bestandsgrootte van maximaal 32 mb. De ideale beeldverhouding is 2:3, dat staat gelijk aan 1.000×5.000 pixels.
  • Titel: bestaande uit relevante keywords en maximaal 100 tekens
  • Omschrijving: bestaande uit relevante keywords en maximaal 500 tekens. Vertel wat je op de afbeelding ziet en eindig met een call to action, zodat mensen doorklikken naar de website.
  • URL link: plaats een relevante link met een tag.

Rich pins

Naast gewone pins heb je ook zogeheten rich pins. De rich pins zijn interessant voor bedrijven, omdat aan deze pins automatisch extra informatie wordt toegevoegd. Deze informatie haalt Pinterest uit de metadata van jouw website. Zo kan een rich pin de SEO meta titel overnemen, maar ook bijvoorbeeld de ingrediënten voor recepten pins. Op dit moment kun je vier verschillende soorten rich pins gebruiken:

1.      Productpins

Heb je een webshop? Dan maak je het Pinterest gebruikers met rich pins makkelijker om de weg naar jouw webshop te vinden. In productpins wordt automatisch cruciale informatie gedeeld voor shoppers. Denk bijvoorbeeld aan de prijs van het product, maar ook aan de beschikbaarheid van een item. Daarnaast kunnen gebruikers doorklikken naar het product in jouw webshop.

2.      Artikelpins

Blog je actief voor je website? Dan zijn artikelpins een interessante optie. Wanneer iemand in jouw blog op de website een foto pint, wordt automatisch de URL van jouw blog erbij geplaatst. Zo kan jouw content op eenvoudige wijze verder worden verspreid via Pinterest, zonder dat je daar zelf verder iets voor hoeft te doen. Bij artikelpins wordt de titel van het artikel afgebeeld, maar ook bijvoorbeeld de publicatiedatum en naam van de auteur.

3.      Receptpins

Voor bedrijven die zich bezighouden met voeding en recepten delen via hun website zijn receptpins interessant. Deze pins zijn erop gericht om het mensen zo makkelijk mogelijk te maken. Zo tonen receptpins bijvoorbeeld de ingrediënten, bereidingstijd, maar het aantal personen waarvoor een recept bedoeld is.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.      App-pins

Tot slot heb je app-pins. Mensen kunnen jouw app direct downloaden, zonder dat ze hiervoor doorverwezen worden naar jouw website. Wel zijn app-pins momenteel alleen nog compatibel met iOS.

Waarom zou ook jij Pinterest rich pins moeten gebruiken?

Met rich pins zorg je ervoor dat je geen dubbel werk meer hoeft te doen. Wanneer je wijzigingen doorvoert op je website, dan zal de rich pin zich daar automatisch op aanpassen. Een prijswijziging, een wijziging in de titel van een blog: de rich pin past dit allemaal automatisch aan zonder dat jij hier iets voor hoeft te doen.

Daarnaast komt de extra informatie ook mee als iemand anders iets pint vanaf jouw website. De enige voorwaarde is dat je website wel goedgekeurd moet zijn voor de Pinterest rich pins. Hierdoor houd jij de controle over de informatie die wordt verspreid door anderen, en bovendien krijg je gratis reclame als mensen foto’s van jouw website delen op Pinterest.

Is Pinterest interessant voor jou?

Twijfel jij of Pinterest wat voor jouw bedrijf is? En zou jij na het lezen van dit blog meer willen weten over SEO voor Pinterest? Neem dan vrijblijvend contact op met onze specialisten, zij helpen je hier graag verder mee.

Geschreven door Fleur Steenbrink en Marleen Veeken – SEO Specialisten

Bronvermelding

[1]https://www.newcom.nl/downloads/2020-NSMO-Rapportage-2020-Publicatieversie-25012020.pdf

[2]https://www.nu.nl/tech/6067889/populariteit-pinterest-neemt-toe-aantal-gebruikers-stijgt-naar-416-miljoen.html

Overige Blogs & Insights

Kennis
Abovo Media - 1080×1080-Friends-of-Search
De belangrijkste SEO-inzichten van Friends of Search 2024
Blog
Dave Dave Zutt
Giovanni Giovanni Goedhart
Abovo Media - Voetbal-blog-rob
Van live naar beleven: de transformatie van sport in media
Blog
Rob
Rob
Abovo Media - Niels Bruinsma 2_1600
De kunst van Performance Marketing: veel meer dan een klik
Blog
Niels
Niels
Abovo Media - pexels-jack-sherman-20259785
Mediaontwikkelingen maart
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Abovo Media - Evers_website_kopie
Het Evers-effect nader bekeken
Blog
Evert
Evert
Abovo Media - Effect van TV Commercials-1
Mediaontwikkelingen februari
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Abovo Media - Creation first
Beat the algorithm, bet on creation
Blog
Daan
Daan
Abovo Media - https___www.abovomedia.nl_nieuws_lineaire-video-tv-bereik-blijft-afnemen-en-nu_
Een nieuw tijdperk in de Nederlandse mediawereld
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Abovo Media - 3d-rendering-tech-nostalgia
De ‘gemene’ deler tussen tv, radio en de folder
Blog
Niels
Niels
Nieuwsbrief
Ontvang het laatste nieuws uit de wereld van een dynamisch mediabureau.
We mailen je maximaal één keer per maand.

Kunnen wij je helpen?

ik wil graag