SEO tijdens de coronacrisis

Blogs
3 december 2020

Waar we gehoopt hadden dat het coronavirus slechts van korte duur was, blijkt echter niks minder waar. We hebben de tweede golf er pas net opzitten maar van versoepelingen lijkt nog lang geen sprake. Ook op economisch gebied zijn er al vele klappen gevallen. Maar laten we het nu eens van de zonnige kant bekijken. Want ook al staat de wereld als het ware stil, er doen zich nu genoeg kansen voor om jouw onderneming echt onderscheidend te maken. Daarom zullen wij in dit artikel een aantal SEO-tips bespreken waarmee jij aan de slag kunt in tijden van crisis.

Abovo Media - naamloos-82

Voordat we ons op SEO gaan richten, zullen we eerst even kijken welke veranderingen er nu precies plaatsvinden, en welke kansen daaruit voortvloeien. Zo zagen wij bijvoorbeeld dat er in het begin in veel branches een daling plaatsvond in het online verkeer. Als gevolg daalde ook het aantal conversies. Vooral grote en luxe aankopen werden en worden nog steeds uitgesteld.

Tegelijkertijd gaven veel mensen aan hun koopgedrag aan te passen. Kleinere aankopen werden vaker online gedaan en mensen waren bereid om vaker online te kopen, ook na de coronacrisis. Vooral aankopen als kleding, boodschappen en vakanties zullen ook in de toekomst vaker online gedaan worden.

Welke kansen doen zich voor?

Door dit veranderende online gedrag ontstaan er ook verschillende kansen op SEO-gebied. Denk bijvoorbeeld aan de veranderende klantvraag. Vooral in de “luxere” branches worden conversies minder belangrijk, terwijl informatie wel steeds belangrijker wordt. Gebruik handige tools zoals Google Trends of Google Search Console om achter de veranderende klantvraag te komen en pas jouw content aan om websitebezoekers hier een antwoord op te geven.

De verkopen die momenteel wel doorgaan, zullen vooral lokaal of online gedaan worden. Zorg er dus voor dat je online aanwezig bent en verkoop producten waar mogelijk online. Ben je echt gebonden aan fysieke locaties? Zorg er dan voor dat die locaties ook online vindbaar zijn. Schrijf lokale content en optimaliseer jouw Google Mijn Bedrijf-vestigingen.

Grijp jouw kansen met de juiste SEO optimalisaties

Met behulp van een aantal handige SEO-tip kun je op deze kansen inspelen en je zo onderscheiden van de concurrentie. Denk bijvoorbeeld aan het optimaliseren en schrijven van content, maar ook technische werkzaamheden en het opbouwen van een autoriteit. Wij zullen per discipline een aantal handige tips geven!

Content

Is jouw content nog wel actueel en voldoet deze nog wel aan de klantvraag? Zo niet, dan wordt het tijd dat jij de verouderde content optimaliseert. Zorg ervoor dat de content aansluit op de klantvraag en schrijf eventueel nieuwe content. Schrijf ook nieuwe content. Blogs en FAQ’s zijn uitermate geschikt om snel antwoord te geven op een actueel vraagstuk van de klant.

Als alle content weer up-to-date is kan je deze delen met de doelgroep. Zorg dat de content goed vindbaar is op de website (via een duidelijke menu-structuur) en deel de content ook via social media of zelfs via gastblogs.

Zorg er wel voor dat je duidelijk bent in de content. Het laatste wat mensen in tijden van onzekerheid willen is nog meer onzekerheid. Wees daarom transparant, duidelijk en bovenal betrouwbaar. Ga ook niet stunten met voorwaarden die je uiteindelijk niet waar kunt maken, maar zorg ervoor dat je het vertrouwen van klanten wint.

Techniek

Na de content kun je aan de slag met technische optimalisaties. Voer bijvoorbeeld een uitgebreide technische check uit, test eerder gefixte issues, controleer en optimaliseer de websitesnelheid en kijk of de interne links op de website wel allemaal goed doorverwijzen.

Is het verkeer op jouw website drastisch gedaald? Dan is dit misschien wel het perfecte moment om een aantal grote werkzaamheden door te voeren die eventueel een negatief effect op de website kunnen hebben. Denk bijvoorbeeld aan een websitemigratie of grote aanpassingen in de URL-structuur. Doordat er minder verkeer op je website is zijn er ook minder bezoekers die last kunnen hebben van eventuele negatieve gevolgen.

Je kunt er ook voor kiezen om alvast voorbereidende werkzaamheden te treffen voor een nieuwe website of andere grote werkzaamheden voor de toekomst. Zorg ervoor dat alles tot in de puntjes geregeld is en voorkom zo onverwachte issues op de nieuwe website.

Autoriteit

Heb jij alle optimalisaties op de eigen website doorgevoerd? Dan kun je aan de slag met off-site SEO, oftewel: de autoriteit. Autoriteit bouw je op door middel van links op toonaangevende websites en een schoon en natuurlijk linkprofiel. Elimineer schadelijke links en zorg ervoor dat je weer een schoon linkprofiel hebt.

Vervolgens kan je aan de slag met outreach. Schrijf goede artikelen (of laat deze schrijven) en deel deze met andere experts en, bij voorkeur, toonaangevende websites. Als jij een echt goed artikel geschreven hebt kan het zelfs voorkomen dat je gevraagd wordt om jouw artikel op verschillende websites te delen.

Kijk ook eens of jouw onderneming al genoemd wordt op verschillende nieuwssites. Zo ja, dan kan je vragen of ze misschien een linkje willen plaatsen naar jouw website. Niet geschoten is tenslotte altijd mis!

Zelf aan de slag met SEO

SEO is niet niks. Het is dus ook niet gek dat veel bedrijven er voor kiezen om dit uit te besteden. Wil jij je toch wat meer verdiepen in de wereld van SEO? Neem dan ook eens de tijd om nieuwe kennis op te doen. Volg trainingen en webinars, lees SEO-blogs en volg SEO-experts op social media. Door waardevolle kennis op te doen ontwikkel jij niet alleen jezelf, maar ben je ook in staat om beter te sparren met jouw SEO-expert!

Vraag hier ons whitepaper ‘SEO tijdens coronacrisis – Hoe SEO je kan helpen om een voorsprong te pakken in tijden van stilstand’ aan.

Hulp van een ervaren SEO-specialist?

Heb jij naar aanleiding van dit artikel nog vragen of wil jij ondersteuning bij jouw SEO werkzaamheden? Neem dan vrijblijvend contact op met mij of één van mijn collega’s. Wij kijken graag samen met jou naar een gepaste oplossing en brengen jouw SEO naar een hoger niveau.

Stuur jouw mail naar seo@abovo.nl of neem direct contact op.

Ook voor al jouw andere media-inzet staan wij voor jou klaar. Neem contact met ons op en ontdek wat wij voor jou en jouw onderneming kunnen betekenen.

Geschreven door Giovanni Goedhart – SEO Specialist

Overige Blogs & Insights

Kennis
Abovo Media - Niels Bruinsma 2_1600
De kunst van Performance Marketing: veel meer dan een klik
Blog
Niels
Niels
Abovo Media - pexels-jack-sherman-20259785
Mediaontwikkelingen maart
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Abovo Media - Evers_website_kopie
Het Evers-effect nader bekeken
Blog
Evert
Evert
Abovo Media - Effect van TV Commercials-1
Mediaontwikkelingen februari
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Abovo Media - Creation first
Beat the algorithm, bet on creation
Blog
Daan
Daan
Abovo Media - https___www.abovomedia.nl_nieuws_lineaire-video-tv-bereik-blijft-afnemen-en-nu_
Een nieuw tijdperk in de Nederlandse mediawereld
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Abovo Media - 3d-rendering-tech-nostalgia
De ‘gemene’ deler tussen tv, radio en de folder
Blog
Niels
Niels
Abovo Media - medium-shot-woman-sitting-alone-with-phone
Het geheime wapen van een successvolle campagne
Blog
Axinja
Axinja
Abovo Media - https-wwwabovomedianl-nieuws-mediaontwikkelingen-oktober-3-1
Mediaontwikkelingen
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Nieuwsbrief
Ontvang het laatste nieuws uit de wereld van een dynamisch mediabureau.
We mailen je maximaal één keer per maand.

Kunnen wij je helpen?

ik wil graag