SEO: het belang van passende content

Blogs
Abovo Media
Geschreven door Abovo Media
Geschreven op: 28 mei 2020Bewerkt op: 6 december 2023
Abovo Media - seo-content-blog-460×415-rgb_v1

In slechts een paar weken tijd heeft het coronavirus de online wereld volledig op zijn kop gezet. Kleine aankopen verschuiven naar het online kanaal, grote aankopen worden massaal uitgesteld en relevante informatie is belangrijker dan ooit. Met de juiste SEO-aanpak speel jij handig in op de huidige ontwikkelingen en zorg jij dat jouw onderneming sterker uit de coronacrisis komt. Content is een van de pijlers binnen SEO. In dit blog lichten we dit toe.

Wat is content binnen SEO?

Allereerst een korte introductie in de wereld van content. Content is alle tekst die op een webpagina staat. Denk bijvoorbeeld aan de stukken tekst die jij als bezoeker leest, maar ook aan de meta-titel, meta-beschrijving en zelfs afbeeldingen en video’s. Hoe beter en relevanter jouw content, hoe beter je de aandacht van een websitebezoeker weet vast te houden.

Content tijdens de coronacrisis

Nu de klantvraag verandert en online informatie belangrijker is dan ooit, moet jij jouw content hier ook op aanpassen om op de klantvraag in te blijven spelen. Wil jij weten hoe? Wij geven je 5 tips waarmee je snel aan de gang kunt gaan om jouw content op orde te krijgen!

1.     Optimaliseer jouw huidige content

Dankzij de veranderende klantvraag is de kans groot dat jouw content niet meer aansluit op de klantbehoefte. Daarom is het belangrijk om jouw content zo snel mogelijk te optimaliseren. Met handige tools als SEMrush en Google Search Console zie jij welke zoekopdrachten bezoekers gebruiken om op jouw pagina’s terecht te komen. Sluiten deze zoekopdrachten nog wel aan op jouw gewenste doelgroep? Zo nee, begin dan met het optimaliseren van jouw content. Met Google Trends achterhaal jij populaire zoekopdrachten in jouw branche en kan jij hier met jouw content slim op inspelen. Vergeet ook de meta-gegevens, kopteksten en alt-tags niet.

Neem als voorbeeld het zoekwoord ‘Vakantie Italië’. Normaal gesproken zouden mensen op zoek gaan naar een aanbod aan reizen naar Italië, maar met de huidige ontwikkelingen verschuift de klantvraag langzaam richting informatieve content. Stuur met jouw content dus niet aan op een conversie, maar informeer jouw websitebezoekers met relevante informatie.

2.     Schrijf nieuwe content

Weet jij welke vragen mensen hebben omtrent het coronavirus in jouw branche? En heb jij een antwoord op deze vraag? Ga schrijven! Blogs zijn uitermate geschikt als hapklare content waarin jij jouw expertise kwijt kan. Zoals eerder genoemd is Google Trends een handige tool om achter nieuwe ideeën en populaire onderwerpen te komen.

Denk daarnaast ook aan het uitbreiden van bestaande content. Nu mensen minder ver van huis gaan wordt lokale content steeds belangrijker. Zorg er wel voor dat je unieke content schrijft en verander niet enkel de plaatsnaam.

3.     Herstructureer jouw huidige content

Er is niets vervelender dan niet kunnen vinden waar je naar op zoek bent. Wij zien helaas nog te vaak dat websites niet over een duidelijke menustructuur beschikken met categorieën en subcategorieën. Door middel van deze menustructuur kunnen websitebezoekers gemakkelijk en snel vinden wat zij zoeken en maak je de algehele website ervaring ook een stuk prettiger.

Als je toch bezig bent met herstructureren, overweeg dan ook de implementatie van een kruimelpad. Met een kruimelpad geef jij aan welke weg de klant bewandeld heeft om bij de uiteindelijke pagina uit te komen. Ook kunnen websitebezoekers met een kruimelpad gemakkelijk terug naar een vorige pagina of (sub)categorie.

4.     Deel jouw content

Goede content verdient het om gedeeld te worden. Content wordt namelijk pas waardevol als deze content de juiste mensen bereikt. Plaats jouw content dus prominent op de website, deel het via jouw social media-kanalen en vraag of je het misschien ergens als gastblog mag plaatsen. Zorg er wel altijd voor dat jouw content tot in de puntjes geoptimaliseerd is voordat je deze deelt. Slechte content doet namelijk meer schade dan goede content goed kan maken.

5.     Wees duidelijk, transparant en betrouwbaar

Misschien wel het belangrijkste in deze tijden van onzekerheid: zorg ervoor dat jij duidelijk en transparant blijft. Wees duidelijk hoe jouw onderneming met het coronavirus omgaat en pas bepaalde zaken daar ook op aan. Zijn jouw openingstijden bijvoorbeeld veranderd of zijn de levertijden langer dan gebruikelijk? Laat dit dan aan de mensen weten. Mensen hebben geen behoefte aan loze beloftes en voorwaarden die je niet waar kunt maken. Zorg ervoor dat je het vertrouwen van de klant wint.

In de volgende blog kijken we naar technische SEO tijdens de coronacrisis, en hoe jij dit in kan zetten om sterker uit de crisis te komen.

 

Geschreven door Giovanni Goedhart

Overige Blogs & Insights

Kennis
Abovo Media - 1080×1080-Friends-of-Search
De belangrijkste SEO-inzichten van Friends of Search 2024
Blog
Dave Dave Zutt
Giovanni Giovanni Goedhart
Abovo Media - Voetbal-blog-rob
Van live naar beleven: de transformatie van sport in media
Blog
Rob
Rob
Abovo Media - Niels Bruinsma 2_1600
De kunst van Performance Marketing: veel meer dan een klik
Blog
Niels
Niels
Abovo Media - pexels-jack-sherman-20259785
Mediaontwikkelingen maart
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Abovo Media - Evers_website_kopie
Het Evers-effect nader bekeken
Blog
Evert
Evert
Abovo Media - Effect van TV Commercials-1
Mediaontwikkelingen februari
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Abovo Media - Creation first
Beat the algorithm, bet on creation
Blog
Daan
Daan
Abovo Media - https___www.abovomedia.nl_nieuws_lineaire-video-tv-bereik-blijft-afnemen-en-nu_
Een nieuw tijdperk in de Nederlandse mediawereld
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Abovo Media - 3d-rendering-tech-nostalgia
De ‘gemene’ deler tussen tv, radio en de folder
Blog
Niels
Niels
Nieuwsbrief
Ontvang het laatste nieuws uit de wereld van een dynamisch mediabureau.
We mailen je maximaal één keer per maand.

Kunnen wij je helpen?

ik wil graag