Scapino bestaat 50 jaar en viert gouden jubileum
Dit jaar markeert een mijlpaal voor Scapino, de toonaangevende Nederlandse winkelketen, die haar 50ste verjaardag viert. Al vijf decennia lang is het familiebedrijf een gevestigde en vertrouwde naam in de Nederlandse retailmarkt. Het belangrijkste doel: betaalbare schoenen van goede kwaliteit voor iedereen. Om dit gouden jubileum te vieren komt Scapino met een mooie campagne met in de hoofdrol Marco Schuitmaker en Ireen Wüst, twee iconen die samen het merk dragen.

“Als een van de grootste namen in de Nederlandse retailindustrie zijn we enorm trots om ons 50-jarig bestaan te vieren,” zegt Adem Doymaz, CEO van Scapino. “Het is een feestelijk moment, maar ook een moment om stil te staan bij de steun en het vertrouwen van onze gewaardeerde klanten en partners gedurende al die jaren.”
Om deze bijzondere mijlpaal te vieren, lanceren we een inspirerende jubileumcampagne: ‘Grote dromen beginnen met een eerste stap’. De campagne wordt gedragen door Marco en Ireen. Wij hebben voor deze samenwerking gekozen omdat deze twee helden, net als zovelen, groot zijn geworden met Scapino.

“We zijn vereerd om samen te werken met Marco en Ireen. Niet alleen vanwege hun prestaties, maar ook omdat zij met hun toewijding een bron van inspiratie zijn voor anderen,” voegt Adem Doymaz toe. “Vanuit Scapino willen wij deze positieve boodschap overbrengen.”
“Met deze campagne kijkt Scapino niet alleen terug op 50 succesvolle jaren maar wordt ook een stevig fundament in een sterk veranderend retaillandschap voor de komende jaren neergezet,” laat Evert Bronkhorst, als media-strateeg bij Abovo Media, weten.
Marco Schuitmaker, de razend populaire zanger en meest gestreamde artiest van 2023, deelt zijn enthousiasme over de samenwerking: “Als zevenjarig jongetje overwon ik mijn verlegenheid door mee te doen aan een talentenjacht en nu leef ik mijn droom. Daarom is deze jubileumcampagne van Scapino mij op het lijf geschreven. Mijn eerste stap tot dit grote succes was op een paar glimmende veterschoentjes van Scapino.”
Ireen Wüst, de meest succesvolle Nederlandse Olympiër aller tijden, voegt eraan toe: “Ik vind het prachtig dat mijn echte verhaal in de nieuwe campagne van Scapino wordt verteld. In de winter van 1997 – het jaar dat mijn vader de Elfstedentocht reed – kreeg ik mijn eerste noren. Deze kochten mijn ouders bij de Scapino-winkel in Tilburg. Hierdoor zette ik mijn eerste stappen met noren van Scapino op het Friese natuurijs, om uiteindelijk mijn sportieve dromen waar te maken. Dit maakt de samenwerking extra bijzonder.”

Naast de samenwerking met Marco Schuitmaker en Ireen Wüst, zal Scapino het 50-jarig bestaan vieren met speciale evenementen, exclusieve productlanceringen en verrassingsdeals voor de klanten. “Onze 50ste verjaardag is een moment van dankbaarheid, maar ook van vooruitkijken naar de toekomst van Scapino,” besluit Adem Doymaz.
Scapino is een toonaangevende Nederlandse winkelketen die bekend staat om betaalbaarheid, kwaliteit en betrouwbaarheid. In de afgelopen 50 jaar heeft het bedrijf een blijvende impact gemaakt op de Nederlandse winkelervaring, en een loyale klantenkring opgebouwd.
Het van oorsprong Drentse familiebedrijf begon in 1974 met één winkel in Assen, opgericht door Berend Ziengs. Jaren later maakten de zonen van Ziengs een keten van die ene winkel. Hedendaags heeft Scapino nu bijna 180 winkels verspreid door het hele land. De Drentse roots en nuchterheid zijn nooit verloren gegaan, het hoofdkantoor is nog altijd gevestigd in Assen.
‘’Inmiddels werken wij al een aantal jaar samen met Scapino, waarbij het merkverhaal ‘Neem die stap’ letterlijk en figuurlijk steeds meer voet aan de grond krijgt. Meer consumenten weten het mooie merk Scapino te vinden voor betaalbare kwaliteitsschoenen, maar dat wist de bestaande klant al vele jaren. Genoeg reden om het 50 jarig jubileum van Scapino groots te vieren met een crossmediale campagne. Met Ireen en Marco als inspirerende boegbeelden”, aldus Jolein Groot van Abovo Media.