Terug naar Nieuws

Robin vertelt over de YIM College Tour

Geschreven op 10 juni 2021

Het is woensdagmiddag 15:55 uur als ik in log via, het ondertussen vertrouwde Zoom, om een van de acht twee uur durende colleges van MWG/ YIM College Tour bij te wonen. Het onderwerp van het college van vandaag is creativiteit en wordt gehost door onder andere Wouter van der Pauw, Creatief Directeur bij Talpa. YIM is voor jonge talenten in de mediawereld met een drijfveer en een missie. Voor hen die net iets meer willen weten en net iets meer willen zien. Een platform waar talenten worden ontwikkeld en waar kennis wordt vergroot.

Ondanks alle hectiek die de coronacrisis met zich meebracht in 2020 heb ik mijn bachelor Creative Business aan de Hogeschool van Amsterdam gehaald en ben ik aansluitend aangenomen bij Abovo Media. Tijdens mijn eerste maanden werkzaam als Account- & Business Development Manager heb ik gemerkt dat de basis die ik tijdens mijn studie heb geleerd van essentieel belang zijn binnen mijn functie. Tegenwoordig is het medialandschap zo complex dat je nooit uitgeleerd raakt.

De mogelijkheid om vanuit Abovo Media een College Tour bij te wonen van MWG/ YIM, was voor mij een makkelijke keuze. Tijdens de MWG/ YIM College Tour, leren 45 jonge mediatalenten de kneepjes van het vak, van briefing strategie en data tot een deepdive in alle mediatypes.

Tijdens de eerste colleges lag de focus op het ophalen van theoretische kennis, op het gebied van het creëren van een inhoudelijk sterke en krachtige strategie. Het is als mediaprofessional van essentieel belang om bij het opstellen van een goede strategie, de vraag achter de vraag van de klant te achterhalen. Op deze wijze kun je voldoen aan de wens van de klant en kun je de strategie inrichten en uiteenzetten naar de behoefte van de doelgroep. Het stellen van heldere kaders zijn belangrijk voor het maken van keuzes die intern gemaakt moeten worden om de doelstellingen voor de klant te behalen, de welbekende stip aan de horizon.

Later in het programma gaan we uitgebreid in op de verschillende specialismes, waarbij je als mediaprofessional de kans krijgt om als een echte duizendpoot kennis te vergaren. Tijdens de presentatie over creativiteit van Wouter van der Pauw, sla ik achterover van verbazing. Volgens Wouter van der Pauw is ‘creativiteit de enige skill die je afleert’. ‘Zonde’ als je het aan mij vraagt. We leren namelijk af om de kennis die wij hebben in verband met elkaar te brengen om nieuwe inzichten te creëren. Kortom, creatieven die nieuwe verbeeldingen of slimmere werkwijzen kunnen bedenken, hebben de toekomst.

Wat ik van de volledige College Tour vond? Super interessant en leerzaam om als Young Professional te worden meegenomen in verschillende strategieën en specialismes, verteld door professionals die al jaren succesvol in de media werkzaam zijn. Mijn dank en complimenten gaan uit naar de MWG/ YIM-commissie voor het organiseren van deze intensieve en leerzame ervaring!

Ook nog een leuk feitje om te noemen is dat mijn collega Anne Veerman ‘Best of the class’ was tijdens het eindtentamen. Stiekem wel een beetje jaloers met mijn zesde plek van de 45 deelnemers… Gefeliciteerd Anne!