Radio = 538?

Onderzoeken
Abovo Media
Abovo Media
25 juli 2017
Abovo Media - 538_zomer

Afgelopen week publiceerde het NLO de luistercijfers over de periode mei–jun ‘17. Daarmee zit het eerste halfjaar van 2017 erop. Wat is ons opgevallen?

Allereerst ziet het ijzersterke Radio 538 hun marktaandeel (totaal 10+, ma–zo 06:00–00:00) groeien van 10,5% in dec–jan ‘17 naar 13,1% nu. Een stijging van maar liefst 25% en daarmee groeit de zender het hardst van alle landelijke zenders. Met de huidige campagne die te zien is op o.a. televisie verwachten we dat 538 de zomer dan ook rooskleurig tegemoet kan zien.


Bron: NLO/GfK, marktaandeel ma-zo 06.00-24.00 uur

Daar tegenover zien we dat Qmusic na de soap rond Mattie & Wietze eigenlijk weinig meer aan marketing lijkt te doen. We konden lange tijd niet om de campagnes met de boezemvrienden heen, maar nu blijft het opvallend leeg op straat. De luistercijfers lijken hierin mee te gaan. Toen in mrt–apr ‘17 alles nog pais en vree was stond Q op een aandeel van 9,4%. Daarna zakte het in apr–mei ’17 naar 9,1% en nu komen de meest recente cijfers uit op 8,9%. Puur gekeken naar de ochtendshow op ma–vr 06:00–09:00 uur zien we over dezelfde metingen een daling van 9,2% naar 8,6%.

De lange adem

Radio Veronica gooide de programmering drastisch om maar ziet hiervan nog niet direct resultaat. Zoals het in radioland gaat is dat ook een kwestie van een lange adem hebben. NPO 3FM heeft een kleine stijging te pakken t.o.v. de vorige meting maar is in vergelijking met een jaar geleden de grootste verliezer. Sky Radio is stabiel als altijd en NPO Radio 2 zit in tegenstelling tot het jongere broertje 3FM wél in de lift.

Uiteraard blijven we het komende halfjaar de cijfers nauwgezet volgen.

Nieuwsbrief
Ontvang het laatste nieuws uit de wereld van een dynamisch mediabureau.
We mailen je maximaal één keer per maand.

Kunnen wij je helpen?

ik wil graag