Ook op lineaire televisie is BOOS goed doorgekomen

Onderzoeken
Jurgen
Jurgen Verstegen
21 januari 2022

De aanstaande onthullingen over de misstanden in The Voice in het online programma BOOS van Tim Hofman zorgden ervoor dat Nederland het massaal over iets anders dan corona had. De spraakmakende aflevering kwam op donderdag 20 januari met een flinke spanningsopbouw iets later dan 16:00 uur online. Er was gekozen om trouw te blijven aan het format en de nieuwsgierigen moesten dus naar YouTube om de verhalen over de heftige praktijken te horen. Het aantal mensen dat na twee uur gekeken had, lag al op 5 miljoen. Na een halve dag stond de teller op 7 miljoen kijkers.

Abovo Media - 22-938213-am-boos-500×500-rgb-v1

Indien het programma op lineaire televisie in prime time uitgezonden zou zijn, waren er vast Peter R. De Vries-achtige aantallen behaald. De uitzending van wijlen De Vries over de Natalee Holloway-zaak behaalde op zondag 3 februari 2008 een marktaandeel van 79,3% op SBS6, wat gelijk staat aan meer dan 7 miljoen Nederlanders die inschakelden.

The Voice Gate zorgde al de hele week voor hogere kijkdichtheden bij de verschillende actualiteitenprogramma’s. Als er ingezoomd wordt op deze programma’s, waarin de focus puur op de inhoud van de BOOS-uitzending lag, is te zien dat RTL Boulevard de hoogste kijkersaantallen wist te trekken. RTL Boulevard was dan ook door het vroegere tijdstip het eerste programma waarin de vrijgekomen informatie besproken werd. Het zorgde ervoor dat er gemiddeld bijna 1,5 miljoen mensen keken en het totale bereik van het programma lag zelfs op bijna 2,2 miljoen Nederlanders.

In totaal hebben 6,4 miljoen mensen van 6 jaar en ouder één van de actualiteitenprogramma’s bekeken. Als ook de uitzendingen van Editie.nl, Hart van Nederland en de journaals van de NOS en RTL4 meegenomen worden ligt dat aantal zelfs op 7.179.000 kijkers! Dus zowel lineair als online heeft Nederland iets van BOOS meegekregen.

 

Vele Nederlanders waren niet verzadigd met het kijken van één van de shows. Er werd volop overgeschakeld zoals te zien is uit de ‘duplicatie-cijfers’. De onderstaande tabel geeft aan hoeveel procent van de personen die programma A heeft gezien ook naar programma B heeft gekeken. Zo valt op dat HLF8 met een zeer sterke Özcan Akyol en een enigszins verwarde Johnny de Mol een hoge duplicatie heeft. Ruim 41% van de kijkers van HLF8 had ook ingeschakeld bij RTL Boulevard en maar liefst 43,4% schoof later op de avond ook weer bij VI Vandaag aan.

 

De komende dagen zal het nieuws nog steeds gedicteerd worden met gerelateerde onderwerpen, en hopelijk zorgt al deze aandacht dat er structureel iets positief gaat veranderen in het gedrag van niet alleen de machtige mediamensen, maar van echt Jan en alleman. Met meer dan 7 miljoen mensen die BOOS op lineaire of online heeft gezien, kan er wel wat op gang komen.

Geschreven door Jurgen Verstegen

 

 

Nieuwsbrief
Ontvang het laatste nieuws uit de wereld van een dynamisch mediabureau.
We mailen je maximaal één keer per maand.

Kunnen wij je helpen?

ik wil graag