Mediaontwikkelingen mei

Blogs
Geschreven op: 18 juni 2020Bewerkt op: 24 januari 2024

Corona heeft Nederland zeker nog niet verlaten, maar onze focus verandert langzaam. Het 8 uur journaal is gestopt met het iedere dag melden van ziekenhuisopnames en IC cijfers. Het nieuws is vooral gericht op de economische gevolgen, het verslappen van 1,5 meter discipline en de impact op handhaving van alle nieuwe regels. We lijken dus in het ‘nieuwe normaal’ terecht te zijn gekomen. Als we terug kijken naar het medialandschap in deze roerige tijd zien we daarbij de eerste winnaars, nieuwkomers en helaas ook verliezers.

Abovo Media - 20_852093-500x500px

Coronacrisis = Goedkoper adverteren op social media

Zeer veel mensen maken momenteel extra veel gebruik van verschillende social media terwijl veel adverteerders zijn afgehaakt of budget als reserve in de portemonnee houden. Dit zorgt ervoor dat
de prijzen waarmee geadverteerd kan worden, significant lager liggen dan normaal. Dit biedt kansen voor ondernemingen die momenteel wel de ruimte hebben om te adverteren en daarmee een compleet nieuwe doelgroep aan hun merk kunnen binnen, een nieuw product kunnen lanceren of simpelweg een actie kunnen promoten.

Imagoschade ligt echter op de loer. Let als adverteerder heel sterk op de boodschap die de wereld in wordt gestuurd. Houd continu in de gaten of de boodschap of het product niet verkeerd kan worden geïnterpreteerd. Teksten als “Kom zo snel mogelijk naar …” lijken heel onschuldig maar kunnen al snel als negatief worden geïnterpreteerd omdat men wordt opgedragen om zo veel mogelijk thuis te blijven. Hierdoor riskeer je mogelijk negatieve feedback terwijl dat ik veel gevallen voorkomen kan worden.

Bereik VOD platforms stijgen

De videostreamingdiensten groeiden dit voorjaar in zowel bereik als abonnees, blijkt uit cijfers van bereiksonderzoek GFK DAM en Telecompaper. Naast verdere digitalisering van consumenten zal de coronacrisis ook impact hebben op deze flinke stijging. Uitschieters in bereik zijn naast YouTube, Netflix en NPO Start. Volgens Telecompaper is het abonneebestand van de meeste videostreamingdiensten in april gegroeid met dubbele cijfers vergeleken met eerste kwartaal van 2020. Uitschieters zijn Amazon Prime Video (mede door de komst van Amazon in Nederland) en Dplay (Discovery Networks) maar ook de bestanden van NPO, Videoland, Netflix, Disney+ en NLZiet lieten een groei zien.

Nieuwkomers bij de STER

Helaas hebben veel grote adverteerders hun campagnes moeten stopzetten. Maar we zagen ook veel nieuwe adverteerders op TV. Vooral de STER heeft zijn pijlen gericht op een hele specifieke groep, namelijk de brancheverenigingen. In de eerste 10 weken van 2020 had de STER 7 brancheverenigingen die adverteerden. In de weken 11 t/m 20 steeg dit aantal naar maar liefst 74 en steeg de bruto mediaomzet van een half miljoen naar 8,8 miljoen euro. De vraag is of dit adverteerders voor de langere termijn zijn maar de STER heeft zo veel van zijn vrijgekomen ruimte binnen een nieuwe doelgroep weg kunnen zetten.

Lees meer van deze updates in de mediaontwikkelingen van mei. Vul je gegevens in en ontvang het PDF-bestand per mail.

Maandelijks op de hoogte gehouden worden van de ontwikkelingen in de media? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Dit formulier is verlopen.

Graag verwijzen wij u naar het contactformulier

Overige Blogs & Insights

Kennis
Abovo Media - 1080×1080-Friends-of-Search
De belangrijkste SEO-inzichten van Friends of Search 2024
Blog
Dave
Dave
Abovo Media - Voetbal-blog-rob
Van live naar beleven: de transformatie van sport in media
Blog
Rob
Rob
Abovo Media - Niels Bruinsma 2_1600
De kunst van Performance Marketing: veel meer dan een klik
Blog
Niels
Niels
Abovo Media - pexels-jack-sherman-20259785
Mediaontwikkelingen maart
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Abovo Media - Evers_website_kopie
Het Evers-effect nader bekeken
Blog
Evert
Evert
Abovo Media - Effect van TV Commercials-1
Mediaontwikkelingen februari
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Abovo Media - Creation first
Beat the algorithm, bet on creation
Blog
Daan
Daan
Abovo Media - https___www.abovomedia.nl_nieuws_lineaire-video-tv-bereik-blijft-afnemen-en-nu_
Een nieuw tijdperk in de Nederlandse mediawereld
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Abovo Media - 3d-rendering-tech-nostalgia
De ‘gemene’ deler tussen tv, radio en de folder
Blog
Niels
Niels
Nieuwsbrief
Ontvang het laatste nieuws uit de wereld van een dynamisch mediabureau.
We mailen je maximaal één keer per maand.

Kunnen wij je helpen?

ik wil graag