Media-update Corona: 30 maart

Onderzoeken
Abovo Media
Geschreven door Abovo Media
Geschreven op: 30 maart 2020Bewerkt op: 6 december 2023
Abovo Media - 20_845483-460×415-update-ma-30-mrt

Hierbij alweer de 4e media update in verband met het Corona virus, waarin we ons nu met name op TV en radio richten.

Corona-moe?

Nu we in de 3e week van de échte Nederlandse Corona crisis zitten met zwaardere maatregelen, lijkt het gevoelsmatig alsof de nieuwswaarde af begint te nemen. Google Trends is altijd een mooie databron voor dit soort vraagstukken. Op het hoogtepunt stelt Google altijd het zoekvolume op 100, in dit geval op zondag 15 maart, inmiddels zaten we dinsdag 24 maart nog ‘maar’ rond de 50. Dit ligt bijna gelijk aan het niveau vlak voor die zwaardere maatregelen.

Minder beeldscherm gebruik

Die afnemende nieuwswaarde zien we ook terug in het kijkgedrag van mensen. Hoewel in de afgelopen week (week 13) de kijktijd met 239 minuten nog steeds fors hoger ligt dan aan de periode voorafgaand aan de crisis (205 minuten), zien we dat ook hier de daling al is ingezet. Opvallend verder is dat de kijktijd op alle variabelen afneemt, zowel op live content kijken als ook diezelfde content uitgesteld kijken, als ook het consumeren van andere content op het scherm. Die laatste variabele bevat onder andere het kijken naar Netflix, Videoland, Amazon Prime en Disney+. Opvallend omdat mensen nog steeds thuiswerken, de scholen nog steeds dicht zijn en ook evenementen en andere activiteiten buitenshuis nog steeds niet mogelijk zijn.

Marktaandelen TV

Nog steeds profiteert vooral de STER (NPO) van de toegenomen kijkminuten, alleen op 6-12 jaar zijn zij marktaandeel verloren aan de commerciële partijen. Op 13-14 jaar zien we een min of meer gelijke toename bij STER, Talpa en RTL en bij de doelgroepen van 25 jaar en ouder zien we eigenlijk alleen maar de STER groeien in marktaandeel. Kind van de rekening is in alle leeftijdsgroepen BrandDeli, hun content wordt momenteel fors minder geconsumeerd.

Inkomsten TV exploitanten

Bovenstaande heeft dan vaak ook gevolgen voor de inkomsten van exploitanten, want als er meer mensen kijken, kunnen ze meer ‘bereikte personen’ verkopen aan adverteerders. Helaas echter haken in deze crisistijd veel adverteerders af (hierover woensdag meer), omdat hun fysieke locatie dicht is of ze om een andere reden zijn gestopt met communiceren. Iets dat we inzichtelijk kunnen maken aan de hand van de blokbezetting. Dit geeft namelijk het aantal beschikbare reclameblokminuten weer ten opzichte van de ingezette reclamezendtijd, het resultaat is dan de blokbezettting. Opvallend is dat Talpa hier de hoogste blokbezetting weet te realiseren, terwijl zij aangeven de grootste problemen te ondervinden van deze crisis.

Wij zien echter wel dat Talpa momenteel haar ‘eigen’ merken nogal aan het pushen is, zo zien we enorm veel extra inzet van de eigen radiozenders (oa 538) en Emesa (VakantieVeilingen en Sla je slag). Kennelijk proberen zij op deze manier toch nog wat te doen met hun onverkochte mediaruimte, wellicht een aanrader voor de andere twee exploitanten.

Radiocijfers

Ook radio wordt in deze crisis meer geconsumeerd, al is de toename minder groot dan bij TV en online zoals we vorige week hebben aangetoond middels DVJ onderzoek. De onderstaande cijfers laten zien dat in week 11 de luistertijd in totaal met index 110 is toegenomen en in week 12 nog een keer met 105. Onder luisteraars zien we een kleinere toename van 105 in week 11 en 107 in week 12. Deze cijfers leren ons dat er met name in de eerste week meer luisteraars bij gekomen zijn en in de tweede week vooral langer is geluisterd. Interessant voor het medium radio!

Vaste misvatting bij radio is dat gedacht wordt dat de meeste personen radio in de auto (onderweg) zullen luisteren, het grootste deel van de luisterminuten wordt echter altijd al thuis geconsumeerd. In tijden van Coronacrisis neemt dat thuisgebruik alleen nog maar toe, aangezien de meeste scholen en werklocaties gesloten zijn. Onderstaand dan ook een duidelijke toename van de thuisconsumptie van radio.

Tot zover deze update! Wederom vanaf deze plek wensen we je veel gezondheid en tot de volgende update!

Nieuwsbrief
Ontvang het laatste nieuws uit de wereld van een dynamisch mediabureau.
We mailen je maximaal één keer per maand.

Kunnen wij je helpen?

ik wil graag