Lijstjesmaand

Onderzoeken
Abovo Media
Abovo Media
22 januari 2020
Abovo Media - abovo-radio-2-ppt-16×9-rgb

Daar zijn ze dan! De cijfers over de periode november-december zijn gepubliceerd. Deze zeggen altijd zó veel, maar ook weer zó weinig! Het geeft een vertekend beeld van de radiomarkt en we zullen hier nog één of enkele maanden “last” van hebben in de volgende publicaties. Maar hé…we kunnen toch vergelijken met vorige nov-dec metingen en we kunnen het gehele jaar 2019 afsluiten! De Top 2000 op NPO Radio 2 zorgt weer voor een mooie stijging. Op totaal 10+ wint NPO Radio 2 t.o.v. de vorige meting maar liefst 5 procentpunten op marktaandeel. Opvallend is dat op dezelfde doelgroep Radio 10 de tweede plek inneemt met een marktaandeel van 11,1 procent en ook hier lijkt een lijst (Top 4000) dus een goede invloed te hebben op de cijfers. Op #3 staat Sky Radio met hun kerstprogrammering en kerstlijstje. In deze meting luisteren zo’n 500.000 mensen méér naar Sky dan in een “normale” meting. Ondanks een vierde plaats lijkt 538 wel de grote verliezer in het kerstgeweld op radio. Hun marktaandeel zakt van 11,3% in okt-nov naar 9,5% nu. Vorig jaar in deze meting kwamen ze nog uit op 10,4% en waren daarmee toen nog nummer 2. Helemaal eerlijk vergelijken met vorig jaar is het niet omdat toen de grote “Edwin Evers stopt ermee show” veel extra luisteraars en marktaandeel opleverde. Qmusic doet het ondanks een verlies van 0,1 procentpunt t.o.v. vorig jaar eigenlijk gewoon goed! Het aantal luisteraars is gegroeid alleen luisteren ze in nov-dec dus wel iets korter (want bereik stijgt maar marktaandeel zakt iets). Op 20-49 jaar stijgt Q van 13,1% naar 13,8%. Op deze doelgroep laten ook Radio 10 (+18%) en Sky (+8%) een mooie groei zien in vergelijking met een jaar terug. Radio 538 zakt hier van 15,8% naar 14% (-11%).

Met alle respect natuurlijk voor de overige zenders gebeurt er onder de top 5 verder niet heel veel spannends. NPO 3FM blijft gelijk en zit er dus t.o.v. vorig jaar geen groei in hun 3FM Lifeline actie (voorheen Het Glazen Huis). Veronica, NPO Radio 5, 100%NL, Slam, Epower, Classic NL en BNR leveren wat in vergeleken met vorig jaar. NPO Radio 1, ORN, NPO Radio 4 en Sublime winnen iets.

 

We kunnen ook het gehele jaar “opmaken”. Wat hebben de zenders gedaan vergeleken met 2018 (niet maandoverschrijdende luistercijferperiodes). De grootste groei in marktaandeel op Totaal 10+ is gerealiseerd door Radio 10 (+16%), gevolgd door NPO Radio 5 (+10%). Radio 538 daalt met ca. 8%, Sky zo’n 4% en Veronica ruim 5%. De totale daling van deze 3 Talpa-zenders is dus net iets groter dan de winst van Radio 10. Op 20-49 jaar wint Talpa gemiddeld zo’n 4% maar vraag ik me toch af of John de Mol tevreden terugkijkt naar het radiojaar 2019 omdat die groei vooral in Radio 10 zit.

 

 

 

 

 

 

 

De discussie die al langer woedt over de frequentie van NPO 3FM die wellicht beter naar NPO Radio 5 kan gaan lijkt met de cijfers van afgelopen jaar een steeds breeder draagvlak te krijgen. 3FM verliest immers meer (-11%) dan Radio 5 wint. Op 20-49 jaar is het verlies van 3FM zelfs 22%!

Waar ik deze column al mee begon…ook de komende maanden zullen we nog de effecten van december blijven zien en houden we die ontwikkelingen nauwlettend in de gaten. Gaat Q dan eindelijk de slag om 20-49 jaar winnen? Houdt 538 zich staande en zorgt Edwin Evers als vervanger van Coen Swijnenberg voor een stijging? 2020 zal met grote sport- en muziekevenementen ook weer een mooi radiojaar worden in ieder geval!

Nieuwsbrief
Ontvang het laatste nieuws uit de wereld van een dynamisch mediabureau.
We mailen je maximaal één keer per maand.

Kunnen wij je helpen?

ik wil graag