Is er nog wat op TV?

Blogs
Abovo Media
Geschreven door Abovo Media
Geschreven op: 1 oktober 2020Bewerkt op: 6 december 2023
Abovo Media - is-er-nog-wat-op-tv-460×415-rgb_v1

Net zoals iedereen in Nederland en de rest van de wereld onderving de televisiewereld ook veel hinder van de Corona crisis. Zo gingen de altijd enorm goed bekeken sportevenementen als het EK Voetbal en de Olympische Spelen niet door deze zomer en lagen de opnames van bijvoorbeeld een Goede Tijden, Slechte Tijden stil. Gevolg: verschuivingen in de programmaschema’s van de verschillende zenders en nog meer herhalingsprogrammering dan gebruikelijk in de zomerperiode.

In de maanden juli en augustus kwam al duidelijk naar voren dat de kijktijd en kijkdichtheid in deze maanden gemiddeld ongeveer 5% zijn gedaald in vergelijking met het jaar ervoor (doelgroep 6+, allday). Wat resulteerde in een daling van ruim een procentpunt van het gemiddelde dag bereik. Omdat veel adverteerders hun campagnes annuleerde in de eerste golf, maar vanaf het najaar hun campagnes wel weer wilde hervatten, werd er dan ook gesnakt naar de nieuwe programmering die vanaf eind augustus en september zou worden ingezet.

Bewezen successen

De NPO kreeg van mediaminister Arie Slob een compliment voor het doorprogrammeren van relevante programma’s tijdens de hierboven beschreven moeilijke coronamaanden. En het kan niet anders gezegd worden dan dat de NPO heel daadkrachtig is met nieuwe programmering. Dit heeft NPO tevens doorgezet in het nieuwe tv-seizoen en is De Vooravond nu al een waardige vervanger van DWDD, wat resulteerde in lovende kritieken en een dagelijks kijkerspubliek van rond het 800.000 personen. De komende maanden zal dit naar verwachting nog verder oplopen.

Met de bewezen successen als Wie is de Mol?, Van Onschatbare WaardeBed & Breakfast, Beste Zangers, Zondag met Lubach en Dit Was het Nieuws weet de NPO ook miljoenen kijkers aan zich te binden, wat zeer fijn voor de bereiksopbouw van reclamecampagnes is.

Een aanrader die vanaf 3 oktober start is: Heel Holland Bakt Kids. Het befaamde programma maar nu met ouder én kind. En uiteraard met een André van Duin die op dreef is. Omdat er vanaf 2021 waarschijnlijk geen reclame meer op de NPO rond hun kidsprogrammering uitgezonden mag worden zouden dit soort programma’s waar het hele gezin naar kijkt de kidsadverteerders nog een podium kunnen bieden.

Toch zijn er ook missers. Media-journalist Angela de Jong haalde het in één van haar columns al aan: de Nederlandse dramaserie Commando’s. In kwaliteit echt een juweel, maar doordat het programma op de zondagavond op NPO3 weggestopt werd tegenover het kijkcijfergeweld van Linda’s Miljoenenjacht (SBS6), Yvons Onze Boerderij (NPO1), Beau’s Weet ik Veel (RTL4) en dan nog de nieuwe aflevering van Undercover op Netflix, werd het programma amper bekeken. Gelukkig is er de mogelijkheid op uitgesteld kijken.

Kostenbesparing op familiezender RTL

De signatuur die Peter van der Vorst aan zijn RTL-zenders meegeeft wordt steeds duidelijker. RTL4 is en blijft de familiezender en borduurt voort op de kijkcijferkanonnen The Voice, The Masked Singer, Holland’s got Talent en ook het verrassend goed presterende Lego Masters zal terugkeren. Doordat er kritisch gekeken wordt naar de uitgaven zijn er wat aanpassingen gemaakt. De Late Night Shows (Jinek en BEAU) starten vroeger, waardoor er tussen 20.00 en 22.00 uur nu één programma geprogrammeerd staat. Programma’s als het Perfecte Plaatje en Married at First Sight zullen dan wat opgerekt worden en is GTST niet meer op de vrijdag te zien waardoor alle ruimte ontstaat voor bijvoorbeeld een The Masked Singer. Dit kan naast de kostenbesparing van het produceren van één in plaats van twee programma’s ook andere voordelen hebben, namelijk dat er meer verdieping kan plaatsvinden en dat er minder gezapt wordt. Maar het gevaar is dat sommige programma’s met een niet al te sterke inhoud te veel uitgesmeerd zullen worden en dan juist de kijkers wegjagen.

RTL5 zal vanaf 2021 weer een eigen smoel krijgen met de herlancering van Big Brother. Dat gaat voor een aantal adverteerders weer kansen bieden om mooie in-program momenten te creëren.

SBS ‘Meiland’ in de maak

In Veronica Inside werd er al door Rene van der Gijp gegrapt dat SBS6 beter ‘SBS Meiland’ kan gaan heten. Dit doordat Martien Meiland al twee keer per week in zijn Chateau te zien is, maar de hysterische kasteelheer zal samen met Jan Versteegh ook de Bingo! De 100.000 euro quiz gaan presenteren en zal hij daarnaast als panellid in Wie van de 3 fungeren. Eerder was hij ook al te zien in het Tussen Kunst en Kitsch-achtige programma Cash or Trash. Het gevaar is het ‘wear out effect’ van Martien, maar voor nu heeft Nederland nog niet genoeg van “wijnen, wijnen, wijnen”.

Ook Linda de Mol met de Postcode Miljoenenjacht en Ik hou Van Holland en Mr Frank Visser met Mr Frank Visser doet Uitspraak en Mr Frank Visser: Wordt u al geholpen? zijn veel te zien op SBS6 dit najaar en ze zorgen beide voor mooie kijkersaantallen.

SBS6 heeft met de poulewedstrijden van de Champions League nog steeds gegarandeerde hoge kijkcijfers in handen. John de Mol zal ook blij zijn dat hij de heren van Veronica Inside aan hun contract heeft gehouden, want de reclameblokken zitten, nadat veel adverteerders zich bij de laatste aflevering(en) van het vorige seizoen terugtrokken, weer vol rond dit (voetbal)praatprogramma.

Een misser op SBS6 was het dagelijkse programma: Dit vindt Nederland. Op zich was de insteek van het programma helemaal niet slecht en Natacha Harlequin is/was ook echt een verfrissende en bekwaamde presentatrice. Maar toch leek het tijdstip en de inhoud niet heel erg aan te sluiten op de behoefte van de SBS-kijker, en met een schamele 100.000 kijkers was het duidelijk wat Nederland ervan vond. Talpa heeft inmiddels ingegrepen en zal het programma na 9 oktober van de buis halen.

Er is dus absoluut voldoende te zien op tv dit najaar, waarbij de NPO wel de beste papieren lijkt te hebben. RTL komt vooral terug met bewezen successen en programmeert de avonden anders dan voorheen om de kijktijd te verlengen. Talpa moet het vooral hebben van de Meilandjes, CL-voetbal en VI. Door de verwachte drukte aan adverteerders is de behoefte naar goede content (en dus bereik en GRP’s) groter dan voorgaande jaren omdat veel adverteerders zich door corona eerder dit jaar rustig hebben gehouden. Wij gaan er komende maanden in ieder geval weer goed voor zitten…

Wil je meer weten over de programmering van de tv-exploitanten? Bel of mail gerust met de tv-specialisten van Abovo.

Geschreven door Jurgen Verstegen – Media Consultant

 

 

 

 

 

 

Overige Blogs & Insights

Kennis
Abovo Media - 1080×1080-Friends-of-Search
De belangrijkste SEO-inzichten van Friends of Search 2024
Blog
Dave Dave Zutt
Giovanni Giovanni Goedhart
Abovo Media - Voetbal-blog-rob
Van live naar beleven: de transformatie van sport in media
Blog
Rob
Rob
Abovo Media - Niels Bruinsma 2_1600
De kunst van Performance Marketing: veel meer dan een klik
Blog
Niels
Niels
Abovo Media - pexels-jack-sherman-20259785
Mediaontwikkelingen maart
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Abovo Media - Evers_website_kopie
Het Evers-effect nader bekeken
Blog
Evert
Evert
Abovo Media - Effect van TV Commercials-1
Mediaontwikkelingen februari
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Abovo Media - Creation first
Beat the algorithm, bet on creation
Blog
Daan
Daan
Abovo Media - https___www.abovomedia.nl_nieuws_lineaire-video-tv-bereik-blijft-afnemen-en-nu_
Een nieuw tijdperk in de Nederlandse mediawereld
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Abovo Media - 3d-rendering-tech-nostalgia
De ‘gemene’ deler tussen tv, radio en de folder
Blog
Niels
Niels
Nieuwsbrief
Ontvang het laatste nieuws uit de wereld van een dynamisch mediabureau.
We mailen je maximaal één keer per maand.

Kunnen wij je helpen?

ik wil graag