Is de Metaverse te vroeg?

Onderzoeken
Geschreven op: 7 december 2022Bewerkt op: 11 januari 2024

Het is alweer ruim een jaar geleden dat het bedrijf Facebook zich hernoemde tot Meta (28 oktober 2021). Deze naamsverandering kwam met een doel. Mark Zuckerberg en consorten hebben namelijk voor een nieuwe weg gekozen, een nieuwe focus. Deze nieuwe focus bestaat uit het verder ontwikkelen van het grootste web 3.0 social platform: Metaverse.

Abovo Media - Is de Metaverse te vroeg 3600×1545

Sinds de bekendmaking van de naamsverandering en de daarbij gewijzigde koers van het bedrijf is er erg veel, maar tegelijkertijd ook erg weinig, gebeurd. Het social media platform Facebook was op het gebied van actieve gebruikers al voor de naamswijziging minder snel aan het groeien. Het groeide nog wel, maar minder snel dan dat het al die jaren daarvoor heeft gedaan. Groeiende platformen als TikTok, Instagram en Snapchat namen steeds meer ruimte in op de totale social media markt. Het stagneren van deze groei werd duidelijk op het moment dat TikTok sneller groeide in actieve gebruikers dan Facebook, iets wat nog niet eerder is voorgekomen in het social media landschap. Dat het aantal Facebook gebruikers terugloopt is echter een fabeltje. Het groeit nog steeds, echter vele malen minder hard dan het al die jaren daarvoor deed.

Trend maandelijkse actieve gebruikers Facebook wereldwijd:

Dat Meta zijn focus weerlegd heeft naar het ontwikkelen van de Metaverse wordt duidelijk wanneer men kijkt naar de pogingen om het aantal gebruikers op Facebook weer te laten groeien. Samen met Instagram en WhatsApp is Facebook uiteraard nog steeds de grootste broodwinner voor Meta, maar het is duidelijk dat de focus ligt op het ontwikkelen van de Metaverse. Er is geen radicale verandering aan het platform geweest, sinds de stagnatie van de gebruikersgroei op het platform. Het platform staat echter zeker niet stil,  slimme measurement methods, het versimpelen van een campagne opzet en het maximaliseren van conversie campagnes. Dit alles gebeurt nog steeds regelmatig, alleen lijkt dit minder frequent dan voorheen. 

De Metaverse krijgt steeds meer “body”. Wij vragen ons af of de gecreëerde hype rondom de Metaverse wellicht iets te vroeg komt. Luisterend naar de markt, lijkt het alsof de wereld het platform nog heeft niet omarmd. Na onderzoek gedaan te hebben, naar het huidige gebruik van het platform, zijn een aantal interessante statistieken naar voren gekomen:

  • De totale marktwaarde van de Metaverse is ongeveer $1 miljard
  • Decentraland heeft ongeveer 40 dagelijks actieve gebruikers (Decentraland zelf claimt dat dit er 8000 zijn. Dit verschil ligt met name aan de definitie van “actieve gebruikers”)
  • Sandbox heeft ongeveer 525 dagelijks actieve gebruikers
  • Het grootste aantal actieve gebruikers op hetzelfde moment binnen Decentraland is 675
  • Het grootste aantal actieve gebruikers op hetzelfde moment binnen Sandbox is 4503
  • Horizon Worlds (Meta’s eigen platform) bevatte op oktober 2022, 220.000 maandelijks actieve gebruikers (verdeeld over ongeveer 10.000 virtuele werelden)

De vraag is, wat hoort er nu allemaal tot de Metaverse? Die vraag is vrij eenvoudig te beantwoorden. De Metaverse is wellicht redelijk te vergelijken met, wat Millennials zich wellicht nog kunnen herinneren, Second Life. Het is een virtuele wereld waarin eigenlijk alles mogelijk is. Daardoor vallen platformen als Decentraland, Sandbox maar ook zeker Roblox onder de Metaverse. De meeste Metaverse omgevingen zijn dan ook vrij leeg en desolaat, maar Roblox is een bijzonder snel groeiend platform dat vooral door de jongere onder ons wordt omarmt. Samen spelletjes spelen en sociale interactie, is de basis van het platform. Hieronder wat statistieken:

  • Er zijn meer dan 9.5 ontwikkelaars bezig met het vullen en uitbreiden van het platform
  • Op het hoogtepunt zijn er 5.7 miljoen gebruikers op hetzelfde moment gemeten
  • Er is tot nu toe $328 miljoen verdiend door ontwikkelaars op het platform
  • Roblox bevat meer dan 40 miljoen spelletjes
  • 67% van de Roblox gebruikers is jonger dan 16 jaar
  • Roblox heeft 202 miljoen maandelijks actieve gebruikers

Kijkend naar het succes van Roblox, zou je kunnen concluderen dat de Metaverse, met name voor de jongere generatie, geen moment te vroeg is gekomen. Het platform groeit ontzettend snel en heeft een trouwe fanbase. Het zijn nog niet de aantallen die platformen als Instagram, Facebook en TikTok genereren, maar de verwachting is dat de groei van Roblox alles behalve af gaat nemen in de toekomst. Het antwoord op de vraag “Is de Metaverse te vroeg?” zou je, aan de hand van deze statistieken, beantwoorden met ‘’nee’’. Echter zien we ook negatieve ontwikkelingen in de markt. Onder andere rondom Meta’s eigen omgeving, Horizon Worlds. De ontwikkelaars binnen Meta zelf hebben bijvoorbeeld een interne memo ontvangen met de vraag of ze de Metaverse wat meer willen gaan gebruiken:

De markt lijkt ook minder onder de indruk van Meta’s pogingen om een plek vast te stellen binnen de Metaverse. De prijs van de aandelen van Meta zijn erg snel gedaald in 2022. Investeerders verliezen vertrouwen in het bedrijf en dat is sterk zichtbaar met een daling van ruim 66% in 2022:

Meta was daardoor genoodzaakt om afscheid te nemen van een significante hoeveelheid personeel. Inmiddels zijn er ruim 7500 mensen ontslagen en men verwacht dat dat aantal nog zal oplopen tot een totaal van 11.000. Dat is 13% van de totale workforce van het complete bedrijf! Ondanks het feit dat Horizon Worlds één van de meest actieve omgevingen is binnen de Metaverse, lijkt de markt daar minder vertrouwen in te hebben dan bij de opkomst van hun eerste platform, Facebook.

Al met al kunnen we zeggen dat er wel degelijk reuring is in de Metaverse, alleen niet binnen alle omgevingen. De jongere generatie lijkt zich snel aan te passen en mogen met recht “early adapters” worden genoemd. De jong volwassenen en oudere generatie hebben kennelijk wat meer moeite met aanhaken op dit fenomeen.

Geschreven door: Tim Dijkman (Social Media Specialist) 

 

Nieuwsbrief
Ontvang het laatste nieuws uit de wereld van een dynamisch mediabureau.
We mailen je maximaal één keer per maand.

Kunnen wij je helpen?

ik wil graag