Hoe communiceer je met generatie Z?

Blogs
Abovo Media
Geschreven door Abovo Media
Geschreven op: 7 mei 2020Bewerkt op: 6 december 2023
Abovo Media - 20_838464-generation-z-460×415-rgb_v1

In dit tweede deel van jongerenmarketing richten wij ons op generatie Z. Tijdens het Youth Marketing Creativity Lab event heeft Joeri van den Bergh van InSites Consulting de elementen uiteengezet die van belang zijn om deze groep te bereiken en te beraken.

Wie is Generation Z ?

Dit is de generatie tot 23 jaar en zijn opgegroeid met fake news, #metoo en de klimaatsverandering. En waar staat de ‘’Z’’ voor? De ‘’Z’’ staat voor ‘’Zoomer’, de tegenhanger van (Baby) ‘’Boomer’’. Deze generatie weet goed om te gaan met technologie en sociale media, waardoor ze ook wel de ‘’i-generatie’’ worden genoemd.

Wat kenmerkt Generation Z?

Ze voelen zich altijd druk, dit in tegenstelling tot Gen X. Bijna 70% gebruikt een 2de device tijdens het TV kijken en meer dan de helft is bereidt premium te betalen voor exclusiviteit. Ruim 50% wil graag iets nieuws uitproberen en bijna 45% kijkt uit naar trend producten. Ze vinden dat merken innovatiever moeten zijn dan de concurrentie en hechten minder waarde aan handgemaakte producten. Dit is wel belangrijk voor de babyboomer.

Ignore of Ignite

Welke elementen zijn van belang om deze generatie te bereiken?

  • Personalize. Het personaliseren van je merk. Leuke voorbeelden zijn Nutella (pot met je naam erop), Nike ID (je eigen sneaker ontwerpen) en Côte D’or. Joeri noemt dit hyper adaptive. Een stap verder: AirBnB biedt afkomst reizen aan. Op basis van je afkomst wordt een route uitgestippeld naar de landen van je afkomst. Personalisatie brengt je dichtbij.
  • Addvize. Er is een keuze overload die Joeri gekscherend ‘’kiespijn’’’ noemt. 54% staakt het kopen op een website met teveel keuze en te weinig begeleiding. 68% wenst eerlijke en persoonlijke advies en pro-actieve product aanbevelingen. Voeg (add) dus iets toe door een helpende hand te bieden. Bij Hy-Vee kun je op basis van je gezondheid een recept shopping advies krijgen. En Black Tomato biedt educatieve reizen aan met zakelijke, creatieve of wellness interesse gebieden. Supertof!
  • Evangelize. Betekenis geven is succes. Merken die een standpunt innemen worden meer gewaardeerd. HSBC Bank heeft een campagne gevoerd om NEE! te zeggen tegen opdringerige mannen in Brazilië. Het is wel van groot belang om bij je roots te blijven. Dat doet Corendon erg goed door een ‘’zon, zee, strand’’ gevoel door te voeren in alles wat ze doen.
  • Humanize. Het menselijk maken van een merk. Neem bijvoorbeeld het Michelin mannetje. Uit onderzoek blijkt dat er 2 personen zijn die vertrouwen wekken. Iemand als ‘’jezelf’’ en een ‘’academicus’’.
  • Fetishize. Maak je merk exclusief, speciaal en innovatief. Banksi is hier een mooi voorbeeld van. Het schilderij van Banksi is na de bekende versnippering voor meer geld verkocht. Retail-tainment is een concept waarbij zowel vertrouwen en ervaring geboden wordt. De Canada Goose winkel is een mooi voorbeeld. Hier kun je kleding uitproberen in een koelcel. Cool!

Na afloop was er de mogelijkheid om jonge studenten te interviews. Main takeouts hier waren: blijf bij je roots en ga niet proberen de taal van de jongeren te spreken. Ze vinden je vanzelf wel als je authentiek bent. Dat zijn zij immers ook. Biedt dus kwalitatieve en relevante content en blijf ver van teveel ‘’name dropping’’. Ze zijn slim genoeg om je merk te herkennen.

Dus wees innovatief, authentiek, communiceer visueel en to-the-point en wees relevant om deze doelgroep voor je te winnen.

Overige Blogs & Insights

Kennis
Abovo Media - 1080×1080-Friends-of-Search
De belangrijkste SEO-inzichten van Friends of Search 2024
Blog
Dave Dave Zutt
Giovanni Giovanni Goedhart
Abovo Media - Voetbal-blog-rob
Van live naar beleven: de transformatie van sport in media
Blog
Rob
Rob
Abovo Media - Niels Bruinsma 2_1600
De kunst van Performance Marketing: veel meer dan een klik
Blog
Niels
Niels
Abovo Media - pexels-jack-sherman-20259785
Mediaontwikkelingen maart
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Abovo Media - Evers_website_kopie
Het Evers-effect nader bekeken
Blog
Evert
Evert
Abovo Media - Effect van TV Commercials-1
Mediaontwikkelingen februari
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Abovo Media - Creation first
Beat the algorithm, bet on creation
Blog
Daan
Daan
Abovo Media - https___www.abovomedia.nl_nieuws_lineaire-video-tv-bereik-blijft-afnemen-en-nu_
Een nieuw tijdperk in de Nederlandse mediawereld
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Abovo Media - 3d-rendering-tech-nostalgia
De ‘gemene’ deler tussen tv, radio en de folder
Blog
Niels
Niels
Nieuwsbrief
Ontvang het laatste nieuws uit de wereld van een dynamisch mediabureau.
We mailen je maximaal één keer per maand.

Kunnen wij je helpen?

ik wil graag