Wij waren erbij. Hét SEO event van het jaar

Blogs
20 oktober 2022

Op 6 en 7 oktober 2022 was het weer zover, brightonSEO stond weer op de kalender. Ook deze editie waren wij met Abovo Maxlead aanwezig. Met zes zalen en 125 sprekers is brightonSEO hét SEO-event van het jaar. Tijdens dit tweedaagse event werden alle topics rondom SEO besproken. Van zoekwoordonderzoek en contentmanagement tot diepgaande technische audits en de opkomst van Artificial Intelligence. In deze blog zullen wij de belangrijkste bevindingen met jullie delen!

Abovo Media - a-website-01-1

Indexing
We begonnen de eerste dag meteen met een duik in technische SEO. Tijdens het eerste blok namen een aantal interessante sprekers ons mee in de wereld van indexatie. Zo blijkt dat Google veel minder pagina’s crawlt en indexeert dan we misschien denken. Waarom? Google vindt deze pagina’s blijkbaar niet relevant genoeg voor de zoekresultaten. Door data vanuit verschillende crawls en logfiles te creëren vind je snel waar het grootste verlies ligt en welke pagina’s geoptimaliseerd dienen te worden.
Daarnaast werd ook het belang van goede URL’s nogmaals benadrukt. URL’s moeten duidelijk zijn voor zowel de gebruiker als de zoekmachines. Vermijd daarom overbodige leestekens en probeer de URL zo “schoon” mogelijk te houden. Plan ook alvast vooruit met content. Constante aanpassingen en redirects van URL’s komen deze pagina’s namelijk niet ten goede.

AI & SEO
Artificial Intelligence, ook wel AI genoemd, zorgt voor een grote verschuiving in ons vakgebied. Meer dan ooit wordt content gecreëerd door computers en worden ook andere SEO-werkzaamheden met behulp van AI uitgevoerd. Denk bijvoorbeeld aan zoekwoordonderzoeken, meta-gegevens en plagiaatcontroles.

Al deze ontwikkelingen zorgen er ook voor dat de rol van de SEO consultant langzaamaan verandert. Als SEO consultant opereer je steeds vaker als editor en steeds minder als schrijver. Echter, ook AI kent nog vele valkuilen. Zo weten computers nog steeds niet altijd het verschil tussen juiste en onjuiste info, en wordt er nog te vaak gebruik gemaakt van onjuiste stereotypes en onethische uitingen. Kortom, ook al heeft AI misschien de toekomst, het is nog zeker niet in staat om de volledige werkzaamheden van een SEO specialist over te nemen!

NLP en NLU
Met de BERT-update van een aantal jaar geleden is Google beter in staat om teksten te begrijpen. Daarbij wordt gebruik gemaakt van Natural Language Processing (NLP) en Natural Language Understanding (NLU). 

Met NLP wordt natuurlijke taal omgezet in een formaat die door zoekmachines te begrijpen is. Zo worden onder andere werkwoorden, zelfstandig naamwoorden en bijvoeglijk naamwoorden herkend. Ook is het mogelijk om de onderlinge relaties tussen woorden in een zin vast te stellen.   

Daar waar NLP draait om het structureren van natuurlijke taal, gaat NLU om het begrijpen van teksten. Deze techniek stelt Google in staat om de context te begrijpen en zelfs volgende zinnen te voorspellen. 

Wat betekent dit nu voor jouw SEO-strategie en content optimalisaties? 

Het is misschien een open deur, maar schrijf je teksten altijd voor de bezoeker en niet voor de zoekmachine. Natuurlijk taalgebruik is daarbij essentieel, aangezien zoekmachines deze taal goed kunnen verwerken en begrijpen. Er zijn diverse tools waarmee je kunt checken of jouw content geoptimaliseerd is voor BERT, waaronder Salient

SERP Analysis: Het veranderende landschap van Google en “zero clicks keywords”
De zoekresultaten veranderen. Waar we vroeger drie advertenties en tien organische resultaten voorgeschoteld kregen, is dat tegenwoordig allang niet meer het geval. Google Map Pack en Business Profiles nemen langzaam de (lokale) zoekresultaten over. Dit maakt het aan de ene kant lastiger om organisch op de eerste pagina te komen, maar geeft lokale ondernemers wel de mogelijkheid om de vindbaarheid te verhogen. Zorg daarom ook voor een compleet Google Business Profile, verzamel waardevolle reviews en update regelmatig jouw profiel om relevant te blijven!

Wil jij ook lokaal beter vindbaar worden? Neem dan contact op met onze SEO specialisten en verhoog jouw online vindbaarheid!

Daarnaast werd er ook gesproken over de zogeheten “zero clicks searches”. Dit zijn zoekopdrachten die (bijna) geen zoekvolume hebben, maar wel dichtbij de conversie zitten. Een voorbeeld hiervan is ‘blauwe hardloopschoenen heren maat 45’. Hier zit geen zoekvolume op, maar deze zoekopdracht is wel direct gericht op het kopen van blauwe hardloopschoenen voor heren met maat 45. 

Maar hoe achterhaal je deze zoekopdrachten dan als er geen zoekvolume op zit? Simpel, namelijk met behulp van alle extra’s die Google te bieden heeft. Refined searches, People Also Ask en Featured Snippets laten zien waar mensen nog meer naar zoeken. Door te klikken op verschillende aanbevelingen van Google vind jij langzaam de echte zoekintentie van klanten. Heb jij de uiteindelijke zoekintentie gevonden? Zorg er dan voor dat jouw content hierop aansluit. Kijk hiervoor ook naar concurrenten die op dezelfde zoekintentie ranken.

Leer hoe jouw publiek denkt, welke zoekintentie zij hebben en of jouw aanbod en content hier op aansluit!

Ecommerce SEO
Marketplaces zoals Amazon en Bol.com worden steeds groter. Grote partijen die, net als Google, hun eigen algoritmes ontwikkeld hebben om de meest relevante resultaten bovenaan te tonen. Dit betekent dus ook dat jij jouw productpagina’s hier moet optimaliseren om hoog in de zoekresultaten vertoond te worden. Dit doe je onder andere door een producttitel, scherpe afbeeldingen en/of video’s, een duidelijke beschrijving en extra content zoals infographics of productvergelijkingen toe te voegen aan de productpagina’s. Optimaliseer op zoekwoorden en maximaliseer elk element om een zo compleet mogelijke productpagina aan te leveren.

Een ander belangrijk element zijn reviews. Reviews van jouw product, dienst of bedrijf bepalen voor een groot gedeelte het succes van jouw bedrijf. Uit onderzoek is gebleken dat 77% van alle online bezoekers de reviews leest en 83% daarvan deze ook geloven. Daarnaast worden reviews ook steeds belangrijker voor jouw zoekwoordposities, vooral voor lokale zoekopdrachten. Met onderstaande stappen zorg jij ook voor goede reviews:

  1. Waar sta je nu qua reviews?
  2. Genereer nieuwe reviews
    1. . Vraag dit op het juiste moment
    2. Gebruik de juiste methode om reviews te vragen
  3. Monitor en analyseer jouw reviews
  4. Manage reviews door zowel op goede als slechte reviews te reageren
  5. Deel jouw reviews!

Accessibility & UX
In een wereld die steeds meer tijd en energie steekt in gelijkheid, zijn veel websites nog steeds niet goed ingericht voor mensen met een (fysieke) beperking. Zo kunnen mensen met een visuele beperking wel gebruik maken van een zogeheten “webreader”, maar zijn veel website hier nog niet op ingericht. Met onderstaande tips zorg jij ervoor dat ook deze mensen jouw website kunnen gebruiken:

  • Geef tekstuele alternatieven op voor non-tekst content
  • Creëer content die op meerdere manieren gepresenteerd kan worden
  • Maak de website ook bruikbaar met enkel een toetsenbord (zonder muis)
  • Geef bezoekers de tijd om content te lezen
  • Zorg voor een eenvoudige navigatie
  • Maak content voorspelbaar en voorkom moeilijke woorden waar mogelijk
  • Gebruik niet tweemaal dezelfde ankertekst voor verschillende links
  • Gebruik unieke en beschrijvende meta titels
  • Plaats de merknaam in de meta titel
  • Gebruik een duidelijke headerstructuur
  • Voorzie elke (bruikbare) afbeelding van een beschrijvende alt-tekst

Meer weten over brightonSEO?
Ben je benieuwd wat deze ontwikkelingen betekenen voor jouw website? Of wil je meer weten over de onderwerpen die tijdens brightonSEO zijn besproken? Neem dan contact op met onze SEO specialisten

Overige Blogs & Insights

Kennis
Abovo Media - Niels Bruinsma 2_1600
De kunst van Performance Marketing: veel meer dan een klik
Blog
Niels
Niels
Abovo Media - pexels-jack-sherman-20259785
Mediaontwikkelingen maart
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Abovo Media - Evers_website_kopie
Het Evers-effect nader bekeken
Blog
Evert
Evert
Abovo Media - Effect van TV Commercials-1
Mediaontwikkelingen februari
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Abovo Media - Creation first
Beat the algorithm, bet on creation
Blog
Daan
Daan
Abovo Media - https___www.abovomedia.nl_nieuws_lineaire-video-tv-bereik-blijft-afnemen-en-nu_
Een nieuw tijdperk in de Nederlandse mediawereld
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Abovo Media - 3d-rendering-tech-nostalgia
De ‘gemene’ deler tussen tv, radio en de folder
Blog
Niels
Niels
Abovo Media - medium-shot-woman-sitting-alone-with-phone
Het geheime wapen van een successvolle campagne
Blog
Axinja
Axinja
Abovo Media - https-wwwabovomedianl-nieuws-mediaontwikkelingen-oktober-3-1
Mediaontwikkelingen
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Nieuwsbrief
Ontvang het laatste nieuws uit de wereld van een dynamisch mediabureau.
We mailen je maximaal één keer per maand.

Kunnen wij je helpen?

ik wil graag