Friends of Search 2023 vanuit SEO oogpunt

Blogs
Abovo Media
Geschreven door Abovo Media
Geschreven op: 30 maart 2023Bewerkt op: 2 januari 2024

Op donderdag 23 maart 2023 vond de 10e editie plaats van Friends of Search; een congres waar diverse internationale SEA- en SEO-sprekers de laatste ontwikkelingen delen binnen Search Engine Marketing. In deze blog deel ik de meest interessante inzichten op het gebied van SEO. 

Friends of Search 2023

Alles draait om vertrouwen
Het keyword van de dag was voor mij ‘vertrouwen’. Het is vandaag de dag belangrijker dan ooit om het vertrouwen van jouw doelgroep (en van Google) te winnen om zichtbaar te zijn in de zoekmachines. Maar hoe doe je dat? 

Overtuig je publiek met de ‘right content’
Melanie Deziel, mede-oprichter van The Convoy en GroupUps, opende de dag. Zij adviseert dat jouw websitecontent aan drie belangrijke kenmerken moet voldoen om het vertrouwen van je doelgroep te winnen.

  • Bevestiging
    Laat zien wat anderen van jouw merk vinden en win zo het vertrouwen van je doelgroep. Plaats bijvoorbeeld referenties van tevreden klanten op jouw homepage. Werk je samen met gerenommeerde bedrijven? Toon deze samenwerkingen dan ook op je website om vertrouwen van potentiële klanten te winnen.
  • Demonstratie
    Bewijs de waarde van jouw merk of product met overtuigende casestudies, video’s en afbeeldingen. Verkoop je bijvoorbeeld stofzuigers die echt geen enkel stofdeeltje achterlaten? Toon dit dan aan in een demonstratievideo die je doelgroep overtuigt.
  • Educatie
    Laat zien dat jij dé expert bent in jouw vakgebied door informatieve content te delen. Leer jouw doelgroep iets nieuws en bied hen handige online tools die hen helpen in hun zoektocht. Op deze manier zullen ze jou als expert beschouwen, wat hun vertrouwen in jouw merk vergroot.

Helpful Content Update
Een veelbesproken onderwerp was de Helpful Content Update. In augustus 2022 begon Google met de uitrol van deze update. Het doel is om content, die primair is geschreven voor zoekmachineverkeer, af te straffen. Dit type content wordt door bezoekers doorgaans als storend ervaren. De informatie op jouw website moet dus vooral waardevol zijn voor de bezoeker. 

Lily Ray, SEO Director bij Amsive Digital, deelde haar inzichten over de Helpful Content Update. Hoe beoordeelt Google ‘unhelpful content’ en kan AI gegenereerde content als ‘helpful’ worden beschouwd?

De (un)helpful content classifier
Het systeem dat bepaalt of de inhoud nuttig is, is constant actief. Dit betekent dat websites op elk moment getroffen kunnen worden door de Helpful Content Update. In tegenstelling tot andere grote algoritme-updates, waarbij websites meestal direct na de uitrol getroffen worden.

Als Google unhelpful content detecteert, kan dit de hele website beïnvloeden. Zelfs nuttige artikelen kunnen hun Google-rankings verliezen als er elders op de website flutcontent staat.

Is jouw website getroffen door de Helpful Content Update en zie je een enorme daling in organisch verkeer? Je kunt je organische zichtbaarheid in Google herstellen door artikelen van lage kwaliteit te verwijderen of te verbeteren. Een nadeel is echter dat Google geen specifieke signalen geeft in bijvoorbeeld Google Search Console over wat als slechte kwaliteit wordt beschouwd. Je zult dus zelf je content moeten herzien en je afvragen of de informatie nuttig is voor je bezoekers of niet.

Wat doen getroffen websites verkeerd?
Lily zoomde ook in op de patronen die ze zag bij websites die het hardst getroffen zijn door de laatste Google updates. Ze zag hier vooral een gebrek aan E-E-A-T, wat staat voor experience, expertise, authoritativeness en trustworthiness. Ook websites met valse E-E-A-T signalen werden logischerwijs flink getroffen. 

Maar ook als je over een te breed scala aan onderwerpen schrijft, kom je er niet goed van af. Want hoe kun je nu een expert zijn op het gebied van automotive, finance, lifestyle én ICT? Kies daarom liever voor een hoofdthema en zorg dat je daar absoluut in uitblinkt met kwalitatieve content.  

Lily Ray – Wat getroffen websites verkeerd doen  

Wordt AI-content als ‘unhelpful’ gezien?
Niet altijd! Het is mogelijk dat AI-content waardevol is voor je website, mits het origineel en van hoge kwaliteit is. Natuurlijk moet de content geen misinformatie bevatten en moet het niet gecreëerd zijn om enkel zoekmachineverkeer te genereren. Maar wanneer je relevante content schrijft met AI die je bezoeker helpt, dan wordt dit niet afgestraft door Google. 

Als je AI-content gebruikt op je website, is het overigens wel belangrijk om dit duidelijk aan te geven bij het artikel. Echter bleek uit een peiling dat de meeste auteurs liever niet bij hun artikelen vermelden dat zij AI gebruiken bij het schrijven van hun artikelen.

SEO in 2033: Voorspellingen van Barry Adams
Een andere interessante lezing vond ik die van Barry Adams, oprichter van Polemic Digital. Hij nam ons mee in de SEO-ontwikkelingen van de afgelopen tien jaar en voorspelde hoe de SEO-wereld er over tien jaar uit zal zien. 

In de afgelopen tien jaar zagen we hoe er in de SERP (Search Engine Result Page) steeds minder ruimte overbleef voor de organische zoekresultaten. Naast advertenties toont Google in de zoekresultaten Local Packs, Knowledge Graphs, People Also Ask blokken en vele andere SERP features. 

Maar wat staat ons te wachten in de toekomst? Barry voorspelt dat zoekmachines veel meer gericht zullen zijn op interactie tussen de gebruiker en de zoekmachine. Het zal dus minder draaien om het invoeren van zoekopdrachten, maar om het voeren van conversaties met de zoekmachine. Bovendien zullen zoekmachines voorspellend zijn en antwoorden geven voordat een gebruiker überhaupt een vraag stelt. Spannend of juist beangstigend?

Tot slot gooide Barry een interessante stelling op. Hij verwacht dat websites in de toekomst geen front-end meer nodig hebben. Websites zullen alleen een database zijn waar zoekmachines informatie uit halen. Het verschaffen van informatie gebeurt dan dus enkel in de zoekmachines zelf. Deze gedachtegang werd echter niet gesteund door Gary Illyes, analist bij Google. Tijdens de Ask Me Anything zei hij dat Google bezoekers altijd zal blijven doorsturen naar websites waar interactie en conversies kunnen plaatsvinden. Geen zorgen dus voor front-end developers!

Meer weten?
Is jouw website getroffen door één van de laatste Google Updates? Of ben je benieuwd hoe je jouw content meer ‘helpful’ maakt voor je websitebezoekers? Neem dan contact op met onze SEO-specialisten. Zij vertellen je graag meer! 

Dit artikel is geschreven door Dave Zutt, Teamlead SEO bij Abovo Maxlead. Bij het schrijven is gebruikgemaakt van ChatGPT om de leesbaarheid te verbeteren. 

Abovo Media - Friends of Search 2023 vanuit SEO oogpunt  3600×1545

Overige Blogs & Insights

Kennis
Abovo Media - 1080×1080-Friends-of-Search
De belangrijkste SEO-inzichten van Friends of Search 2024
Blog
Dave Dave Zutt
Giovanni Giovanni Goedhart
Abovo Media - Voetbal-blog-rob
Van live naar beleven: de transformatie van sport in media
Blog
Rob
Rob
Abovo Media - Niels Bruinsma 2_1600
De kunst van Performance Marketing: veel meer dan een klik
Blog
Niels
Niels
Abovo Media - pexels-jack-sherman-20259785
Mediaontwikkelingen maart
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Abovo Media - Evers_website_kopie
Het Evers-effect nader bekeken
Blog
Evert
Evert
Abovo Media - Effect van TV Commercials-1
Mediaontwikkelingen februari
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Abovo Media - Creation first
Beat the algorithm, bet on creation
Blog
Daan
Daan
Abovo Media - https___www.abovomedia.nl_nieuws_lineaire-video-tv-bereik-blijft-afnemen-en-nu_
Een nieuw tijdperk in de Nederlandse mediawereld
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Abovo Media - 3d-rendering-tech-nostalgia
De ‘gemene’ deler tussen tv, radio en de folder
Blog
Niels
Niels
Nieuwsbrief
Ontvang het laatste nieuws uit de wereld van een dynamisch mediabureau.
We mailen je maximaal één keer per maand.

Kunnen wij je helpen?

ik wil graag