Terug naar Nieuws

De eindsprint van e-commerce in 2020

Geschreven op 20 oktober 2020

Naar aanleiding van een onderzoek in samenwerking met YouGiv in 31 landen heeft Facebook onlangs een rapport uitgebracht met daarin een uiteenzetting van haar verwachting over het aankoopgedrag van consumenten de aankomende feestdagen en over Q4 in het algemeen. Door de bijzondere omstandigheden van 2020 zijn ook de verwachtingen rondom deze periode anders dan normaal. De huidige pandemie zorgt ervoor dat consumentengedrag verandert en dit creëert bijzondere omstandigheden voor met name e-commerce partijen. In dit artikel worden een aantal interessante insights uit het rapport gedeeld.

Opmars van ecommerce

Uit het onderzoek blijkt dat met name de doelgroep Gen X (38-56 jaar) en Boomers (57-64 jaar) ecommerce afgelopen periode flink omarmd hebben en dit in de toekomst ook blijven doen. De jongere generaties zullen ook nadat de pandemie vergaan is meer online gaan aankopen. De stap naar online consumeren is voor deze doelgroep uiteraard kleiner. Winkeliers zullen dus nu, meer dan ooit, hun online presence moeten vergroten. Het is van essentieel belang dat producten online gemakkelijk verkrijgbaar en klaar zijn voor deze golf aan nieuwe potentiële klanten. Met name op het technische vlak is winst te behalen. Denk hierbij aan een goedwerkende, zichzelf up-to-date houdende product feed.

De kans voor nieuwe merken

Door de pandemie is het leven anders geworden. Hierdoor staan consumenten meer dan ooit open voor nieuwe merken en nieuwe producten. Het is nu hét moment om consumenten kennis te laten maken met nieuwe producten of merken om ze vervolgens te laten converteren binnen het feest/saleseizoen. Er wordt een grote groei verwacht in het aantal partijen dat gedurende dit seizoen de advertentiemarkt zal betreden. Hierdoor stijgen de kosten om te adverteren. Ons advies is dan ook om zoveel mogelijk voorafgaand al zichtbaar te zijn door middel van bijvoorbeeld aankondigingen.

Aakomende sale-events

De huidige pandemie heeft ook economische gevolgen. Deze gevolgen i.c.m. groeiend e-commerce aankoopgedrag zorgt ervoor dat de verwachting is dat de consumenten wachten op de grote saledagen/-events om producten te kopen. Uit het onderzoek blijkt dat wereldwijd 32% van de ondervraagden wacht met een aankoop tot er sale is of sprake is van andere kortingen. Met de aankomende sale-events waarvan Single Day op 11 november de eerste is, gevolgd door Black Friday op 27 november en Cyber Monday op 30 november zit dat voor de consumenten wel goed. Nu is het zaak om als e-commercepartij niet onder te sneeuwen en de juiste doelgroep op het juiste moment te bereiken.

Uiteraard staan onze specialisten voor u klaar om samen met u te kijken naar uw plannen voor Q4 en deze te optimaliseren. Neem voor meer informatie contact met ons of uw contactpersoon binnen Abovo Media op.

 

Geschreven door Tim Dijkman