Eigenzinnige blik op marketing met Tim Dijkman

Blogs
Abovo Media
Geschreven door Abovo Media
Geschreven op: 5 april 2022Bewerkt op: 6 december 2023
Abovo Media - 22-951144-thought-leadership-500×500-blauw

Stel jezelf eens voor (naam, woonplaats, hobby’s etc.)? 
Ik ben Tim Dijkman, woon in Hoorn, ben getrouwd, heb geen kinderen en hou wel van een potje voetbal. Ik ben dan ook jeugdtrainer bij lokale voetbalhelden ‘De Blokkers’ in, je raadt het al, Blokker. Heb als één van de weinigen zo’n gave PS5 staan waar ik ook de nodige vrije tijd op doorbreng. Met de hond wandelen (ik heb een beagle) vind ik heerlijk. Nooit gedacht dat zo’n relatief klein hondje zoveel kilometers kan maken. Dat kwam overigens met de 42km wandeltocht voor Fight Cancer weer prima van pas. Na de werkdag proef ik regelmatig een speciaal biertje of trek ik een flesje wijn open. Klinkt allemaal best prima als ik het zo teruglees!

Wat is jouw functie bij Abovo Maxlead?
Ik ben teamlead van het social team in Hoorn bij Abovo Maxlead.

Wat zijn jouw belangrijkste taken binnen jouw functie?
Ik ben zowel voor de mens als voor het product verantwoordelijk. Eén van mijn taken is om ervoor te zorgen dat het team blij is en dat iedereen met een vrolijk gevoel naar werk komt en naar huis gaat. Op productniveau gebeurt ook ontzettend veel. Zeker 2021 was een turbulent jaar. Het is mijn taak om onze services up-to-date te houden en onze klanten de meest vernieuwende manier van social ads te kunnen aanbieden. Daarnaast zijn er nog een aantal key-accounts waar ik verantwoordelijk voor ben. 

Waar krijg jij veel energie van en word je blij van qua werkzaamheden?
Ik merk dat ik veel energie krijg van het oplossen van vraagstukken. In feite is dat wat we continu doen. Of het nou een vraag van een collega of een klant is, óf een hypothese, ik krijg ontzettend veel energie van het oplossen ervan. In 2021 waren er met de komst van iOS 14.5 behoorlijk wat meetproblemen. Het oplossen van deze meetproblematiek was een uitdaging, maar wel tof om te tackelen.

Kun je iets meer vertellen over jouw vakgebied en de belangrijkste ontwikkelingen hierbinnen?
De afgelopen jaren zijn er meerdere social platforms bijgekomen waarvan er verschillende sterk ontwikkeld zijn, van sec platforms voor persoonlijke content tot platforms met een sterk ontwikkeld algoritme op basis van AI. Privacy vraagstukken spelen op dit moment steeds meer. Apple heeft nog niet zo heel lang geleden ook een nieuwe update gelanceerd die veel veranderingen met zich meebracht. Data tracken, campagnes optimaliseren en de juiste keuzes maken op basis van data wordt ook steeds lastiger door de toenemende privacy-maatregelen.

Waar denk jij dat jouw vakgebied over 5-10 jaar staat en is veranderd?
Wist ik 7 jaar geleden maar waar social media anno 2021 stond! Ik kon het op dat moment proberen te voorspellen maar zou het nooit goed hebben geraden. Waar we over 5 tot 10 jaar staan kan ik nu dan ook niet zeggen. De markt ontwikkelt zich zo ongelooflijk snel.

Ik denk wel dat het privacyvraagstuk steeds urgenter wordt en dat daar oplossingen voor komen. Binnen nu en een jaar of vijf verwacht ik ook dat we veel meer met VR en AR gaan werken. Er is een reden dat Facebook nu Meta heet. Die Metaverse zal flink wat aandacht krijgen. Maar op dit moment gaat die ontwikkeling nog relatief langzaam.

Hoe pas jij je aan op de trends die over 5-10 jaar komen en waar zie jij potentie?
De AR-trend zal binnen 5 tot 10 jaar serieuze vormen aannemen. Voor adverteerders, zoals bijvoorbeeld meubelfabrikanten, zie ik hier flinke kansen. Ook voor kledingverkoop zal AR een uitkomst zijn, omdat mensen de kleding thuis virtueel kunnen gaan passen. Wij als social team zullen hiervoor de kansen moeten vinden voor onze klanten. Hoe dan ook zal het een omslag betekenen in het onlinegedrag van consumenten, en daar zal social marketing zich snel aan moeten gaan aanpassen.

Welke grote veranderingen in de marketing voorspel jij die een grote rol gaan spelen in de toekomst?
De personalisatie van social content en advertenties. Voor platforms als Facebook en Instagram wordt het steeds moeilijker om persoonsdata te vergaren, terwijl het voor gebruikers steeds duidelijker wordt hoe platforms aan zoveel informatie komen. Ik denk dat als steeds meer mensen écht bekend raken met hoe hun data wordt gebruikt, de acceptatie zal toenemen. Dat heeft alleen nog wel de nodige tijd nodig. Er gaan een hoop indianenverhalen rond en een sterk gedramatiseerde, redelijk slecht en eenzijdig onderbouwde Netflix documentaire werkt daar ook niet aan mee.

Wat versta jij onder eigenzinnige marketing van Abovo Maxlead? Hoe zou jij dit definiëren? Eigenzinnigheid is brutaal zijn. Naar mijn idee mag de mediawereld nog wel wat brutaler worden. Eigenzinnigheid is ook het positief verrassen van een klant omdat hij of zij op een onverwachte creatieve manier wordt geholpen. Ik vind ons vaak nog te bescheiden. We hebben ontzettend sterk talent in huis en samen bedenken en maken we geweldige dingen. Dat de halve wereld daar niets van weet is zonde! We winnen prijzen, hebben sterke partnerships met partijen als Meta en Google en we hebben boeken vol met succescases. Daar kunnen we meer mee!

Hoe vertaal jij eigenzinnige marketing door in jouw dagelijkse werkzaamheden?
Door het voor klanten heel simpel en ongecompliceerd te maken, maar zonder oneerlijk te worden. Waar je soms ziet dat men doet wat een klant vraagt, durven wij negatief te adviseren als we denken dat iets niet werkt of schadelijk is voor de omzet. Mijn communicatie-DNA is ook zo. Een klant heeft niks aan een ja-knikker. 

Welke veranderingen zie jij in de behoeften, wensen en gedragingen van klanten en stakeholders? 
Bij onze klanten zie ik dat zij meer en meer van ons gaan verwachten. Ze vinden het prettig dat wij de West-Friese eerlijkheid laten zien. Uit een klantenenquête bleek dat we best nog iets kritischer mogen zijn. We durven nog niet hard met de vuist op tafel te slaan. Maar juist dat waarderen klanten; we moeten onze eigenzinnigheid en koppigheid meer laten zien.

Als je je expertise niet ten volle benut voor je klant, is je toegevoegde waarde ook minder groot. Dat is zonde! 

Welke merken/ bedrijven zie jij in de toekomst succesvoller worden of zijn een inspiratiebron voor Abovo Maxlead?
Het merk Heineken is een echte inspiratiebron voor mij. Heineken is altijd goed, slim en doordacht in zijn marketinguitingen en weet altijd precies op het juiste moment met de juiste campagne naar buiten te komen, waardoor het relevantie heeft en inspeelt op hedendaagse gebeurtenissen of veranderingen. Ook zijn ze niet bang om te innoveren en te experimenteren. Zo hadden ze onlangs een Heineken brouwerij gebouwd binnen de Metaverse ter promotie van hun nieuwe Silver bier.

Hoe zie jij jouw toekomst bij Abovo Maxlead? Wat vind jij leuk? Waarom vind jij het leuk om te werken bij Abovo Maxlead?
Ik krijg veel energie van mijn collega’s. Velen hebben een goed gevoel voor humor. Ik ben begonnen onder Rein, en hij heeft ervoor gezorgd dat er een bepaalde informele sfeer heerst die ik nog niet eerder heb meegemaakt. Ik denk dat die sfeer ons nog steeds een hecht team maakt en dat we daardoor beter worden in ons werk. Er is onderlinge verbondenheid en we vechten voor onze positie binnen het bedrijf. En niet te vergeten de uitjes en feesten maken het extra leuk om te werken bij Abovo Maxlead!

Kijkend naar de toekomst zou ik graag uit de directe operatie willen stappen zodat ik me volledig kan focussen op het steeds volwassener wordende team. Het team heeft zich de afgelopen drie jaar stormachtig ontwikkeld van een relatief klein onderdeel van Abovo, naar een internationaal opererend team met sterke, exclusieve partnerships met o.a. Meta. Ik hoop mezelf op termijn meer te kunnen richten op de individuele ontwikkeling van het team en ervoor te kunnen zorgen dat iedereen de juiste begeleiding naar de top krijgt!

Overige Blogs & Insights

Kennis
Abovo Media - 1080×1080-Friends-of-Search
De belangrijkste SEO-inzichten van Friends of Search 2024
Blog
Dave Dave Zutt
Giovanni Giovanni Goedhart
Abovo Media - Voetbal-blog-rob
Van live naar beleven: de transformatie van sport in media
Blog
Rob
Rob
Abovo Media - Niels Bruinsma 2_1600
De kunst van Performance Marketing: veel meer dan een klik
Blog
Niels
Niels
Abovo Media - pexels-jack-sherman-20259785
Mediaontwikkelingen maart
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Abovo Media - Evers_website_kopie
Het Evers-effect nader bekeken
Blog
Evert
Evert
Abovo Media - Effect van TV Commercials-1
Mediaontwikkelingen februari
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Abovo Media - Creation first
Beat the algorithm, bet on creation
Blog
Daan
Daan
Abovo Media - https___www.abovomedia.nl_nieuws_lineaire-video-tv-bereik-blijft-afnemen-en-nu_
Een nieuw tijdperk in de Nederlandse mediawereld
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Abovo Media - 3d-rendering-tech-nostalgia
De ‘gemene’ deler tussen tv, radio en de folder
Blog
Niels
Niels
Nieuwsbrief
Ontvang het laatste nieuws uit de wereld van een dynamisch mediabureau.
We mailen je maximaal één keer per maand.

Kunnen wij je helpen?

ik wil graag