Drie keer winst: SAN Accenten 2024 voor onze klanten
Op 5 juni zijn de jaarlijkse SAN Accenten uitgereikt in Studio 21 in Hilversum door de Stichting Adverteerdersjury Nederland (SAN), ter erkenning van de meest effectieve en creatieve marketing- en communicatiecampagnes in diverse categorieën. Dit jaar had de jury 117 cases genomineerd, waarvan drie van onze klanten een SAN Accent in de wacht hebben gesleept.

VGZ helpt de zorg vernieuwen
VGZ heeft een SAN Accent gewonnen in de categorie Dienstverlening Financieel met de campagne over zorgvernieuwing, met Eva Eikhout als Ambassadeur Zorgvernieuwing. De campagne positioneert VGZ als de optimistische aanjager van zorginnovatie. Het hele jaar door hebben we zorgvernieuwingen in de spotlight gezet en laten we zien wat dit betekent voor leden, medewerkers, zorgprofessionals en alle consumenten in Nederland. Dit werd uitgewerkt in drie fases: de online serie Eef zoekt vernieuwing, waarin Eva de impact van zorginnovaties liet zien; de verkiezing ‘Zorgvernieuwer van het jaar’, waarmee initiatieven werden beloond met innovatiebudget; en een uitgebreide 360 graden mediastrategie met PR, TV, OLV, radio, social, display, eDM, activaties en (non-)branded content. Uiteindelijk wisten we het hele jaar door mensen actief bij VGZ te betrekken met als resultaat een significante stijging in merkkracht én het aantal nieuwe leden.
Vervuilers zijn sterk, met z’n allen zijn wij sterker
Milieudefensie heeft met de campagne ‘Vervuilers zijn sterk, met z’n allen zijn wij sterker’ ook een SAN Accent gewonnen in de categorie Non-Profit & Overheid. Het doel van deze campagne is om de bekendheid van Milieudefensie te vergroten als beweging die de krachten van Nederland bundelt tegen grote vervuilers. Milieudefensie gebruikt rechtszaken tegen grote vervuilers als speerpunt voor de campagneboodschap: “Het is nog niet te laat”. Hiermee maken we duidelijk dat gebundelde kracht gebruikt wordt voor praktisch activisme. Met een nieuw logo en brand design positioneert Milieudefensie zich als een merk van optimisme en daadkracht. De activiteitenkalender is het uitgangspunt van onze communicatie. Door specifieke actiemomenten te koppelen aan de media- & middelenstrategie wordt de campagne 360 graden ingezet. Waarbij we voor impact en emotie TV, YouTube, radio, print en OOH ingezet hebben, hebben we voor verdieping en overtuiging online getargete middelen en eigen middelen ingezet.
Niets is zo mooi als speelgoed van een ander
Marktplaats heeft met de campagne over tweedehands speelgoed voor kinderen een SAN Accent gewonnen in de categorie Retail én een nominatie in de categorie Brand Excellent. Het doel van deze campagne is om ouders (24-45 jaar) tijdens de feestdagen te inspireren om vaker tweedehands speelgoed cadeau te geven. Het concept adresseert de aarzeling van ouders om tweedehands speelgoed te geven, uit vrees voor teleurstelling bij hun kinderen. In de campagne tonen we echter juist aan dat kinderen graag met tweedehands speelgoed willen spelen. Dit hebben we gedaan door herkenbare situaties te schetsen waarin kinderen speelgoed van anderen willen hebben, afpakken of mee naar huis nemen. Hier hebben we originele homevideobeelden voor gebruikt, gecombineerd met user-generated content. Door de inzet van social media, TV-commercials, DOOH, online video en display hebben we de campagne breed uitgezet. Een mooie toevoeging hieraan is het voorleesboek dat Lisa Maschhaupt speciaal voor deze campagne heeft geschreven.
Andere nominaties
Hoe Claude en Basic-Fit Nederland mentaal & fysiek in beweging krijgen
Basic-Fit is twee keer genomineerd met de campagne #Blijfbewegen in samenwerking met Claude in de categorieën Actualiteit en Vrije Tijd. De campagne richt zich op jongeren en jongvolwassenen van 18 tot 35 jaar en benadrukt de impact van sport op de mentale gezondheid. Het uiteindelijke doel is om de sportintentie te verhogen en Basic-Fit te positioneren als marktleider in de categorie Health & Fitness met focus op mentale- en fysieke gezondheid. Dit hebben we gedaan door een verhalende videoclip te maken waarvoor Claude uit persoonlijke ervaring de song La Pression heeft geschreven. Deze clip werd de drager van de campagneboodschap en werd verspreid via online videokanalen en bioscopen. Daarnaast kreeg de campagne extra bereik door branded content, diepte-interviews met influencers en partnerposts. Op World Mental Health Day bood Basic-Fit gratis toegang om mensen het effect van sporten zelf te laten ervaren.
Truffelmayonaise zonder mayonaise – aka Onze Beste December Ooit
Jean Bâton is genomineerd voor de campagne ‘Truffelmayonaise zonder mayonaise – aka Onze Beste December Ooit’ in de categorie Fast Moving. Met deze campagne willen we aan mensen die bewust kiezen voor kwaliteit en echtheid bewijzen dat er in de truffelmayonaise van Jean Bâton échte truffel gebruikt wordt. Juist in de aanloop naar de feestdagen zijn mensen net wat gevoeliger voor kwaliteit. Dit was voor ons dan het perfecte moment voor deze campagne. Om de authenticiteit te bewijzen hebben we tijdelijk echte truffel verkocht via de webshop. Daarnaast kon de consument een luxe pakket met verse truffel bestellen. In dit pakket zat ook een recept, een truffelschaaf, pasta en truffelpuree. Dit zorgde voor een culinaire activatie voor fijnproevers waarmee we hebben bewezen dat Jean Bâton’s truffelmayonaise échte truffel bevat.