Digitale mediaconsumptie 2020

Onderzoeken
Geschreven op: 16 februari 2021Bewerkt op: 25 januari 2024

GfK heeft met het rapport “Trends in Digitale Media” onderzoek gedaan naar de digitale mediaconsumptie van Nederlanders in 2020. Of het nu gaat om communiceren, kijken, luisteren, lezen, winkelen of gamen: het gebruik neemt op alle vlakken toe. We zien dat corona hier invloed op heeft, hieronder de grootste stijgers:

Abovo Media - 21_895701-digitale-media-consumptie_500x500-rgb

Het is niet alleen corona, want de toegenomen digitale toegankelijkheid speelt ook een rol. Zo treedt er weliswaar verzadiging op in het bezit van een laptop, smartphone of tablet, maar zien we een flinke groei op smart TV (+17%), smartwatch (+38%) en smart speaker (+33%). Tegelijkertijd kennen we met ontwikkelingen als 5G steeds stabieler en sneller internet.

Hieronder vind je de belangrijkste trends van de verschillende vormen van consumptie:

Communiceren

99% Van de Nederlanders geeft aan weleens te bellen. Dit wordt opgevolgd door appen (96%) en sociale media (88%).

Opvallend is dat video bellen (75%) een flinke opmars kent: 53% van de Nederlanders geeft aan dit meer te zijn gaan gebruiken sinds de pandemie. Het is dus een goed moment om hier als merk op in te springen en er voor te zorgen dat je ook met video bellen bereikbaar bent.

Als we ons puur richten op digitale communicatie, dan zien we de volgende cijfers over de gebruikte platformen:

Video(bellen)

  1. WhatsApp (62%)
  2. Microsoft Teams (22%)
  3. Skype (19%)

Google Meet heeft een aandeel van 4%.

Appen

  1. WhatsApp (90%)
  2. Messenger (38%)
  3. Facebook (28%)

Interessant is dat inmiddels 4% gebruik maakt van het opkomende Telegram.

 Sociale Media

  1. WhatsApp (72%)
  2. Facebook (68%)
  3. Instagram (39%)

Conclusie voor zowel Video(bellen), Appen als Sociale Media is dat WhatsApp een onmisbaar platform is om in contact te komen met jouw doelgroep.

Kijken

91% van de Nederlanders maakt wel eens gebruik van Live TV, hierna komen achtereenvolgens TV on Demand (85%), Short-Form Video (82%), Video on Demand (68%) en op de laatste plek TV Vooruitkijken (24%).

Hieronder een overzicht van de top-3 gebruikte digitale platformen:

Live TV

  1. TV-provider (18%)
  2. Fox Sports (13%)
  3. NPO Start (12%)

Wat hier opvalt is dat NL Ziet slechts 2% van de Nederlanders bereikt.

TV on Demand

  1. TV-provider (27%)
  2. NPO Start (19%)
  3. YouTube (15%)

Short-Form Video

  1. YouTube (66%)
  2. Facebook (36%)
  3. Instagram (23%)

Nieuwstitels NOS (18%) en NU.nl (13%) staan op plek vier en vijf.

Films, series en programma’s streamen

  1. Netflix (73%)
  2. YouTube (27%)
  3. Videoland (21%)

Disney+ bereikt 18%, Amazon Prime 10% en HBO slechts 3%.

TV Vooruitkijken

  1. Videoland (35%)
  2. NPO Plus (19%)
  3. Kijk (10%)

Video is en blijft onverminderd populair. We zien dat er met het aantal kijkvormen, maar ook met het aantal aanbieders sprake is van steeds meer fragmentatie. Belangrijk om er in eerste instantie voor te zorgen dat je video als middel opneemt in je marketingmix, maar ga vooral goed na op welke manier jouw doelgroep zich beweegt in dit druk bezette landschap.

Luisteren

88% Van de Nederlanders geeft aan minimaal één keer in de week gebruik te maken van live radio. Als het gaat om muziek on demand is dit 60% en het beluisteren van podcasts 32%.

De top-3 gebruikte digitale platformen zijn hier:

Live Radio

  1. Sky Radio (31%)
  2. Radio 538 (25%)
  3. Qmusic (24%)

Muziek on Demand

  1. Spotify (66%)
  2. Youtube (40%)
  3. Soundcloud (4%)

39% Maakt gebruik van de gratis versie binnen Spotify en is bereikbaar met advertenties. Als we het hebben over YouTube dan is het goed om te weten dat 42% van de respondenten aangeeft soms tot vaak gebruik te maken van de autoplay functie binnen YouTube. Houd er rekening mee dat video advertenties hier minder effectief zijn.

Podcasts

  1. Spotify (27%)
  2. YouTube (11%)
  3. NPO Radio 1 (9%)

Er is geen eenduidig beeld over het type thema dat wordt beluisterd: dit varieert van nieuws & actualiteiten, kunst en cultuur tot lifestyle en sport. Als merk bestaat er dus vanuit verschillende invalshoeken ruimte om dit aan te grijpen.

Lezen

Nieuws

87% Van de Nederlanders leest het nieuws weleens digitaal.

  1. Nu.nl (40%)
  2. NOS (39%)
  3. AD (37%)

Een belangrijke kanttekening is dat NOS geen advertenties meer toestaat voor commerciële instellingen. Desalniettemin blijven er voldoende alternatieve nieuwsdomeinen over waar dit wél mogelijk is.

Boeken

39% Leest weleens e-books.

  1. Kobo (27%)
  2. De Bibliotheek (12%)
  3. Bookchoice (12%)

Tijdschriften

37% Leest weleens online magazines

  1. Allerhande (9%)
  2. Plus Magazine (3%)
  3. Kampioen (3%)

We hebben het nu gehad over Communiceren, Kijken, Luisteren en Lezen.

Daarnaast zien we terug dat 50% van de Nederlanders minimaal eens per week gebruik maakt van online games en 94% van online winkelen. Ook hier is het gebruik behoorlijk toegenomen sinds de uitbraak van corona. Met de opkomst van In-Game Advertising (IGA) en Marketplaces zijn er volop mogelijkheden om hier met advertenties goed gebruik van te maken.

Conclusie

Er is sprake van een sterke stijging in digitale mediaconsumptie op alle vormen. Dit heeft enerzijds te maken met het coronavirus, anderzijds met de toegenomen digitale toegankelijkheid. Het gefragmenteerde digitale speelveld vraagt om gerichte aanpak vanuit jouw merk. Ben je benieuwd hoe de genoemde ontwikkelingen zich verhouden tot jouw doelgroep? Neem dan contact met ons op.

Geschreven door Martijn Pronk – Mediaplanner

 

Nieuwsbrief
Ontvang het laatste nieuws uit de wereld van een dynamisch mediabureau.
We mailen je maximaal één keer per maand.

Kunnen wij je helpen?

ik wil graag