De radiocijfers in vogelvlucht

Onderzoeken
Abovo Media
Abovo Media
21 mei 2019
Abovo Media - radio

Vandaag zijn de luistercijfers voor de periode maart-april 2019 gepubliceerd. De meest opvallende cijfers in vogelvlucht.

Radio 2 blijft marktleider
NPO Radio 2 is nog steeds marktleider met 12,2% aandeel. Ondanks de daling ten opzichte van de vorige meetperiode laten ze in vergelijking met vorig jaar een stijging zien van 0,3 procentpunt. Radio 538 stijgt licht als we vergelijken met vorige maand, maar verliest fors als we kijken naar waar ze vorig jaar in de maart-april meting stonden. Ondanks het feit dat Radio 10 de grootste groeier is van deze meetperiode ten opzichte van vorig jaar (+ 2,2 procentpunt) zal de stemming bij Talpa Radio toch ietwat bedrukt zijn, want naast de daling van Radio 538 daalt ook Sky Radio van 9,0% toen naar 8,3% nu en lijkt Radio Veronica de weg naar beneden makkelijker te vinden dan die omhoog (3,9% in 2018, 3,3% nu).

Groei Radio 10
Waar Radio 10 op Totaal 10+ een groei laat zien van 26,8% ten opzichte van vorig jaar is de stijging in 20-49 jaar nog indrukwekkender te noemen. In deze doelgroep stijgt Radio 10 namelijk met bijna 35%! NPO Radio 2 en Radio 538 dalen hier respectievelijk met 8,3% en 6,6%. Qmusic stijgt met 6% naar een marktaandeel van 14,2%, maar moet Radio 538 nog wel voor zich dulden. Het verschil tussen deze zenders is 2,7 procentpunt en hiermee is het gat weer iets groter dan in de vorige meetperiode. Een marktleiderschap voor Qmusic in deze doelgroep lijkt dus nog niet binnen handbereik.

NPO 3FM toch weer gestruikeld
Wat valt verder op in de cijfers? NPO 3FM leek in de vorige metingen kleine stapjes voorwaarts te maken maar is toch weer gestruikeld en daalt naar 2,4% op 10+. Wekelijks stemmen er nog maar iets meer dan 900.000 mensen af op deze zender. Ter vergelijk: vijf jaar geleden waren dat er voor dezelfde zender in dezelfde periode nog bijna 2.600.000.

Ochtendshow Radio 538
De ochtendshow met Frank Dane heeft ten opzichte van vorige maand zo’n 12.000 luisteraars van 10 jaar en ouder ingeleverd, maar blijft nog wel de best beluisterde ochtendshow van Nederland. Het aantal luisteraars in de leeftijdscategorie 20-49 jaar is gelijk gebleven.

Never a dull moment in radioland…

Sander van der Peet, Mediaplanner

Nieuwsbrief
Ontvang het laatste nieuws uit de wereld van een dynamisch mediabureau.
We mailen je maximaal één keer per maand.

Kunnen wij je helpen?

ik wil graag