De opkomst van AR in Facebook ads

Blogs
Abovo Media
Abovo Media
30 april 2020
Abovo Media - 20_838464-ar-1200×628-rgb_v1

AR, ofwel Augmented Reality, is een snel groeiend medium waar we steeds vaker mee te maken krijgen. Het wordt steeds vaker ingezet voor zaken die écht wat toevoegen aan onze online beleving.

Ook social media hebben dit opgepikt en incorporeren het steeds meer op hun platform. Snapchat was uiteraard al een platform waar dit zo’n beetje de grootste feature was (face filters bijvoorbeeld) maar nu heeft Facebook het mogelijk gemaakt om gebruik te maken van AR in advertenties. Hoog tijd om daar eens een update over te schrijven.

Het is recentelijk mogelijk geworden om binnen een instant experience een onderdeel toe te voegen waarbij een AR functie word gestart (de functie is nog wel in beta en nog niet voor iedereen beschikbaar). Wat die functie precies is, is aan de adverteerder maar er zijn een hoop toepassingen. Denk bijvoorbeeld aan het uitproberen van headwear zonder dat je naar de winkel toe moet. Stel je bent een opticien en je hebt digitale 3-D modellen van jouw collectie. Dan is het mogelijk om deze modellen te uploaden naar Facebook alvorens ze te gebruiken binnen jouw advertentie. Men ziet een mooie bril binnen de advertentie, klikt op de advertentie en enkele seconden later heeft de persoon die specifieke bril op zijn gezicht via de camera van zijn/haar telefoon. Valt de bril in de smaak? Dan kan de gebruiker direct door naar de webshop om de aankoop te voltooien. Gaaf toch?!

Het is geen nieuwe technologie. Verre van zelfs! Er zijn al talloze apps die deze techniek gebruiken voor o.a. de bovenstaande doeleinden. Denk bijvoorbeeld aan Flexa die de kleur van jouw muur kan aanpassen naar de nieuwe kleur die je graag zou willen hebben of IKEA die je toelaat om de meubels alvast in jouw woonkamer te plaatsen middels jouw telefoon. Het nieuwe hieraan is echter dat er voor deze doeleinden geen aparte apps meer nodig zijn. Het is onderdeel geworden van de Facebook adverteer tools. Hierdoor gebruik je de kracht van het platform met de kracht van deze nieuwe vorm van media. Daarnaast is er de mogelijkheid om het geheel te adverteren binnen het Facebook platform wat de marktpenetratie wel wat simpeler maakt.

Al met al zien wij ontzettend veel mogelijkheden met deze functie voor verschillende soorten bedrijven. Niet alleen om uiteindelijke conversie te versterken maar ook om branding aan te pakken op een nieuwe en meer engaging manier.

Er zijn talloze manieren om ook jouw merk weer sterker te maken met behulp van AR. Het is een ontzettend leuke manier om contact te zoeken met jouw doelgroep. Laat jouw doelgroep spelen met jouw product en zoek de interactie op. Valt jouw filter in te smaak? Dan gaat hij wellicht wel viral! Er zijn genoeg voorbeelden van filters die meerdere miljoenen impressies en honderdduizenden deelacties hebben gegenereerd. Het gebruik van AR op social valt simpelweg goed in de smaak 😊

Overige Blogs & Insights

Kennis
Abovo Media - Niels Bruinsma 2_1600
De kunst van Performance Marketing: veel meer dan een klik
Blog
Niels
Niels
Abovo Media - pexels-jack-sherman-20259785
Mediaontwikkelingen maart
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Abovo Media - Evers_website_kopie
Het Evers-effect nader bekeken
Blog
Evert
Evert
Abovo Media - Effect van TV Commercials-1
Mediaontwikkelingen februari
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Abovo Media - Creation first
Beat the algorithm, bet on creation
Blog
Daan
Daan
Abovo Media - https___www.abovomedia.nl_nieuws_lineaire-video-tv-bereik-blijft-afnemen-en-nu_
Een nieuw tijdperk in de Nederlandse mediawereld
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Abovo Media - 3d-rendering-tech-nostalgia
De ‘gemene’ deler tussen tv, radio en de folder
Blog
Niels
Niels
Abovo Media - medium-shot-woman-sitting-alone-with-phone
Het geheime wapen van een successvolle campagne
Blog
Axinja
Axinja
Abovo Media - https-wwwabovomedianl-nieuws-mediaontwikkelingen-oktober-3-1
Mediaontwikkelingen
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Nieuwsbrief
Ontvang het laatste nieuws uit de wereld van een dynamisch mediabureau.
We mailen je maximaal één keer per maand.

Kunnen wij je helpen?

ik wil graag