De onontbeerlijke mix voor een radiocommercial die als muziek in de oren klinkt

Blogs
Abovo Media
Abovo Media
20 mei 2021
Abovo Media - 21_902720-radiocommercial-500×500-rgb_v2

Een radiocommercial: kort en krachtig en toch vol met informatie, toch? Hoewel we al honderden commercials hebben gehoord, weten we niet altijd hoe een optimale radiospot wordt opgebouwd. Wat vertel je wel en wat absoluut niet? Hoeveel vertel je en wie spreek je aan? Wat is nu het doel en hoe zorg je ervoor dat jouw doelgroep de oren open spert wanneer jouw radiospot begint? Met deze 10 tips wordt jouw radiospot een echte hype.

 

  1. Alles op zijn tijd
    Richt je op het doel dat je probeert te bereiken. Of, of… of! Een advertentie die de naamsbekendheid dient te verhogen, kan niet gelijk een prijswijziging overbrengen. Breng je een nieuw product, dan krijgt dat product de hoofdrol. Consumenten onthouden maar één ding, focus je daar dus op!
  2. Een goede radiospot zet je aan het werk / Ready, Set … Come!
    ‘Een goede commercial is er een die we onthouden’, maar onthouden we die ook in de winkels? Een goede commercial is er een die een behoefte creëert, zodat de herinnering zo prominent aanwezig is dat de consument het product wel moet hebben. Komt hij uiteindelijk ook zijn boodschappen doen? Dan heeft de commercial pas echt effect gehad!
  3. Reik de oplossing aan
    De kern van de boodschap is niet waarom jij achter het product staat, maar waarom de consument erachter zou willen staan. Vertel waarom het leven mooier zal zijn met jouw product. Spreek niet over schone haren, maar over een goed gevoel omringd door een rozengeur.
  4. De consument is niet tweetalig
    En daarom is het belangrijk om je doelgroep door en door te kennen. De consument wil aangesproken worden in de taal die hij spreekt, en dus zal hij ook enkel die taal herkennen. Neem dus de tijd om erachter te komen hoe jouw doelgroep spreekt wanneer ze over je product spreken, en spreek hen dan aan hoe zij dat zelf zouden doen.
  5. Focus op de consument
    Why and How does this Affect Me (WHAM)? Je wilt niet dat merk zijn dat door je klanten wordt gekocht. Je wil dat merk zijn waarmee je klant zich associeert. Denk dus vanuit hun standpunt. Wat zou voor jou de oplossing zijn in hun geval? Dat is hetgeen jij communiceert in je radiospot.
  6. To-the-point wordt niet vergeten
    Breng enkel datgene dat telt! Denk eraan, consumenten onthouden maar één ding. De openingsuren zijn dus overbodig als je hen naar de webshop wilt leiden! Denk aan het doel van de boodschap, scheidt de doelen en wijs er één toe aan je radiospot. Nu kan je van start gaan!
  7. Zelf geraden is beter dan verraden!
    Vertel niet te gauw wie je bent, wees geloofwaardig! “Coca-Cola, the best beverage ever!” klinkt al heel anders dan “The best beverage ever… Coca-Cola?” Of sterker nog. Vernoem je naam niet, maar zorg voor herkenbaarheid. Als de consument getriggerd wordt, dan komt die naar jou op zoek. Noem het product of de adverteerder pas wanneer die er echt toe doet, maar vergeet niet dat de consument beter onthoudt wat hij zelf geraden heeft. Kom dus met een herkenbare spot in plaats van een herkenbare naam!
  8. Stimuleer een keuze, geen twijfel
    In drie seconden kan je een website én een telefoonnummer aanhalen. Of, je laat het telefoonnummer weg en je gebruikt de overige twee seconden om te overtuigen. De kans dat de consument één van beide boodschappen onthoudt, neemt af naarmate de informatie toeneemt. Maak dus een keuze, en breng die luid en duidelijk over.
  9. The view of sounds: hoe geluid eruitziet
    Elk geluid zorgt voor een beeld. Een tv-spot van 5 seconden kan geen 10 beelden bevatten, een radiospot dus ook niet! Probeer dus niet zoveel mogelijk beelden op te roepen door zo veel mogelijk geluiden toe te voegen, maar zorg voor het nodige. Er moet nog ruimte zijn voor het beeld dat jouw boodschap teweegbracht.
  10. De boodschap is heilig
    Maar ook duur. Laat dat je niet afschrikken. Je koos er namelijk al voor om een reclamespot te maken, toch? Focus je dus op de boodschap. Heb je enkele seconden meer nodig om de boodschap juist over te brengen? Dan is dat het laatste ingrediënt om die boodschap ook goed over te brengen. Je had tenslotte een doel, en dat doel weet je nu te bereiken!

 

 

Overige Blogs & Insights

Kennis
Abovo Media - Niels Bruinsma 2_1600
De kunst van Performance Marketing: veel meer dan een klik
Blog
Niels
Niels
Abovo Media - pexels-jack-sherman-20259785
Mediaontwikkelingen maart
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Abovo Media - Evers_website_kopie
Het Evers-effect nader bekeken
Blog
Evert
Evert
Abovo Media - Effect van TV Commercials-1
Mediaontwikkelingen februari
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Abovo Media - Creation first
Beat the algorithm, bet on creation
Blog
Daan
Daan
Abovo Media - https___www.abovomedia.nl_nieuws_lineaire-video-tv-bereik-blijft-afnemen-en-nu_
Een nieuw tijdperk in de Nederlandse mediawereld
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Abovo Media - 3d-rendering-tech-nostalgia
De ‘gemene’ deler tussen tv, radio en de folder
Blog
Niels
Niels
Abovo Media - medium-shot-woman-sitting-alone-with-phone
Het geheime wapen van een successvolle campagne
Blog
Axinja
Axinja
Abovo Media - https-wwwabovomedianl-nieuws-mediaontwikkelingen-oktober-3-1
Mediaontwikkelingen
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Nieuwsbrief
Ontvang het laatste nieuws uit de wereld van een dynamisch mediabureau.
We mailen je maximaal één keer per maand.

Kunnen wij je helpen?

ik wil graag