De corona-moeheid zet door

Onderzoeken
Abovo Media
Abovo Media
15 april 2020
Abovo Media - 20_845483-460×415-update-woe-15-april-2

Waar we een vorige keer al aangaven dat er corona-moeheid leek op te gaan treden is die trend nu wel duidelijk zichtbaar. We lijken klaar te zijn met corona en kijken vooruit naar versoepeling van maatregelen.

Corona-moeheid weergegeven

Onderstaande weergave laat dit goed zien in combinatie met TV kijken. We hebben de index van het zoekwoord ‘corona’ weergegeven naast het dagbereik van tv en het aantal minuten dat we per dag tv kijken. Duidelijk is dat de corona-crisis op z’n hoogtepunt vooral voor extra minuten TV heeft gezorgd, maar ook voor meer kijkers. Dat effect lijkt nu weer bijna terug bij af.

Bij radio zien we een vergelijkbaar effect, een flinke toename in de luistertijd die intussen ook alweer begint af te nemen. Vinex, het overkoepelend orgaan van internet exploitanten, geeft ook aan flinke groeicijfers te zien bij hun achterban. Uiteraard is het met name de online-nieuws-sector die profiteert van de verhoogde vraag naar nieuws, maar in hun kielzog profiteren ook andere partijen mee.

Online consumptie toegenomen, ‘turning point’?

Binnen de totale online populatie is een groei aan mediaconsumptie zichtbaar, binnen het oudste deel van de doelgroep is deze groei het hoogst en ook in het Noorden zien we de hoogste groeicijfers. Dit heeft als reden dat de online mediaconsumptie daar het laagst was, dus dat er makkelijker meer te groeien valt, maar wat doet deze groei op de langere termijn? Tot op heden liepen deze doelgroepen iets achter op de overigen, deze inhaalslag kon wel eens blijvend effect hebben en dus een kleine overwinning voor het totale online bereik betekenen.

Vooruitkijken naar de zomer(-vakantie)

Zoals al eerder aangegeven betekent het afvlakken van de interesse in corona in combinatie met het huidige mooie weer dat we vooruitkijken naar de zomer. Vanuit recent onderzoek van Multiscope weten we dat 86% van de Nederlanders die al vakantieplannen had nog steeds op vakantie wil gaan zodra er weer een positief reisadvies is. We zien zelfs dat 39% naar het zuiden van Europa wil gaan, het gebied dat het zwaarst getroffen is door de corona-crisis!

De oriëntatie voor de reisbestemming gaat pas echt van start zodra de reisbeperkingen voorbij zijn, maar 44% geeft nu al aan toch wel één tot twee weken op vakantie te willen, 21% zelfs meer dan twee weken.

Ook Abovo kijkt alweer vooruit! Onze adverteerders, maar zeker ook partijen die (nog) niet klant bij ons zijn kunnen een ‘Reset’-pakket aanvragen, meer daarover is te vinden via deze link. Uiteraard kunnen we ook meer ‘custom-made’ alternatieven aanbieden om weer goed voorbereid het hernieuwde seizoen in te gaan, wij zijn en blijven ‘open for business’!

Tot zover deze update, bij vragen zijn we net als altijd uiteraard bereikbaar! Veel gezondheid en tot de volgende update!

Nieuwsbrief
Ontvang het laatste nieuws uit de wereld van een dynamisch mediabureau.
We mailen je maximaal één keer per maand.

Kunnen wij je helpen?

ik wil graag