Consumenten vragen adverteerders hun verantwoordelijkheid te nemen

Onderzoeken
Abovo Media
Geschreven door Abovo Media
Geschreven op: 1 april 2020Bewerkt op: 6 december 2023
Abovo Media - 20_845483-460×415-update-woe-1-april

Als je de huidige situatie vorig jaar op deze dag had voorgesteld, had men het waarschijnlijk een slechte 1 april grap gevonden. Intussen is het 1 april, mis ik de flauwe kantoorgrappen en is de huidige situatie alles behalve een grap te noemen.

We beginnen met een algemene nieuwsupdate. DVJ heeft een update van haar eerder aangehaalde onderzoek gepubliceerd, wederom betreffende de landen Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Uiteraard focussen wij even op Nederland. Daarna kijken we naar de effecten die we vanuit Nielsen zien op de bruto mediabestedingen van de afgelopen weken.

Wat doen we tijdens deze crisis?

We zijn actief in en om het huis net als in een eerdere update al aangegeven, verder kijken we meer on-demand services en zien we ook het lezen van een boek fors groeien. Activiteiten in de min zijn sportief van aard, we fietsen en sporten veel minder.

Dat compenseren we gelukkig wel met gezonder eten, minder snacken, minder alcohol en minder vlees.

De hand op de knip en wat moet de adverteerder doen?

De Corona crisis hakt er natuurlijk ook financieel bij veel mensen direct dan wel indirect op in. Tijden zijn onzeker en mensen gaan hun uitgaven tegen het licht houden. Vooral de vakantie krijgt met bezuinigingen te maken, maar ook de aanschaf van kleding en meubels wordt wellicht goedkoper of uitgesteld.

En hoe moeten adverteerders daar mee omgaan? Van de ondervraagde Nederlanders geeft 70% aan dat reclame moet veranderen en zich moet aanpassen aan de nieuwe situatie. Consumenten vragen adverteerders en dus bedrijven om hun maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen. Het ‘samen’ dingen doen is een thema wat dan vaak terug komt. Met name de retailsector wordt vaak genoemd als sector die hierin voorop zou moeten lopen.

Advertentie bestedingen

Binnen Nielsen zien we dat de bruto mediabestedingen flink afgenomen zijn in de eerste weken van de crisis. We lagen toch al iets achter op 2019 en dat verschil is de laatste 2 weken fors opgelopen.

Als we kijken welke branches dan meer dan wel minder geld aan advertentie besteden zien we dat voornamelijk de retail is gaan afboeken. Een aantal andere branches zijn juist gaan bijboeken en hebben wellicht hun kansen gepakt.

FMCG liep eerst sterk op, daarna weer terug, maar is overall gezien nog steeds aan het stijgen en ook finance lijkt flink op te lopen. De lijn ‘Media’ is een verraderlijke, want onze verwachting is dat dit net als maandag aangegeven vooral het adverteren voor eigen merken in eigen media is. Dus bijvoorbeeld een Juke spot op SBS 6 (beiden Talpa) of het uitzenden van een promo voor NPO Radio 1 op tv op NPO 1 (NPO) of de Telegraaf die de abonneewerving nu intensiveert.

De mediumtypen TV en print hebben wat aan Share Of Media (SOM) verloren, het internet heeft daarvan dan weer geprofiteerd. Radio verloor in de eerste crisis week, maar lijkt nu te stabiliseren en kan wellicht zelfs nog gaan groeien.

Tot zover deze update! Wederom vanaf deze plek wensen we je veel gezondheid en tot de volgende update!

Nieuwsbrief
Ontvang het laatste nieuws uit de wereld van een dynamisch mediabureau.
We mailen je maximaal één keer per maand.

Kunnen wij je helpen?

ik wil graag