BrightonSEO 2023

Blogs
5 mei 2023

Als jonge marketeer is het belangrijk om altijd op zoek te gaan naar manieren om je kennis en vaardigheden te verbeteren. Een geweldige kans hiervoor was het bijwonen van het BrightonSEO evenement in Engeland. Dit evenement brengt SEO-professionals, digitale marketeers en andere geïnteresseerden samen om de laatste trends, strategieën en technieken te bespreken. Dit event is een van de grootste SEO conferenties ter wereld.

Abovo Media - https___www.abovomedia.nl_nieuws_brighton2023__archivepage=3 (1)

Een groep SEO specialisten en consultants van ABOVO Maxlead kreeg de kans om aan dit tweedaagse evenement deel te nemen. Op deze dagen werden verschillende presentaties met diverse onderwerpen op het gebied van SEO gegeven. Meer dan 70 SEO-experts kwamen bijeen om hun (nieuwste) ervaringen en inzichten over het vak te delen.

TikTok for Search
De laatste jaren kunnen we niet meer om het platform TikTok heen. Dit platform is vooral populair onder jongeren en heeft wereldwijd meer dan 1 miljard actieve volgers. Hoewel TikTok geen directe invloed heeft op de traditionele SEO, kan het toch een positieve impact hebben op de online aanwezigheid van een bedrijf of merk en het vergroten van meer websitebezoekers.

TikTok kan de naamsbekendheid van een bedrijf vergroten, wat kan leiden tot meer verkeer naar de website. Bedrijven kunnen het platform gebruiken om merkherkenning te vergroten en meer volgers te krijgen. Het is dan ook belangrijk om relevante hashtags te gebruiken die aansluiten bij de doelgroep. Daarnaast kan het een positief effect hebben op de merkreputatie en geloofwaardigheid van een bedrijf. Op dit platform is het mogelijk om authentieke en creatieve content te delen met het publiek. Dit zorgt voor meer vertrouwen voor het publiek.

Het kan leiden tot meer verkeer naar de website, hogere betrokkenheid en interactie met het publiek en de positieve merkreputatie en geloofwaardigheid. Wel blijft het belangrijk om te kijken of de doelgroep gebruikmaakt van dit platform, voordat je TikTok wil inzetten.

Optimaliseer zoekverkeer met 5 stappen
Anna Moragli, een ervaren SEO-consultant en eigenaar van Search Magic, deelde haar expertise over het crawlen en indexeren van websites om organisch zoekverkeer te optimaliseren. In deze sessie gaf Anna  aan dat zij gebruikmaakt van een stappenplan om een website op de juiste manier te laten crawlen en daardoor het organisch zoekverkeer te optimaliseren. Om dit te bereiken is het belangrijk om 5 stappen te volgen. Met onderstaande tips wordt het organisch zoekverkeer optimaal bereikt:

  • Laat alleen het crawlen toe van URL’s die gerankt en geïndexeerd mogen worden om problemen te voorkomen;
  • Stel indexeringsregels vast op basis van vraag en aanbod om duplicatie-, kannibalisatie- en indexeringsproblemen te voorkomen;
  • Stel regels in voor verlopen product & campagne landingspagina’s om hun waarde te behouden;
  • Identificeer huidige mobiele zoekopdrachten om het zoekgedrag te begrijpen en hier vervolgens op te targeten;
  • Maximaliseer de zichtbaarheid van de zoekresultaten door gebruik te maken van Featured Snippets.

Al met al waren dit slechts enkele van de vele tips die Anna deelde tijdens haar sessie over het crawlen en indexeren van een website voor betere zoekresultaten. Het belangrijkste om te onthouden is dat het optimaliseren van een website voor bezoekers (en daarmee automatisch ook voor zoekmachines) een doorlopend proces is dat veel tijd kost. Als beloning zorgt het voor meer organisch zoekverkeer en een hogere ranking in zoekresultaten.

SERPS binnen TikTok, Pinterest en YouTube
De enthousiaste Carrie Rose, CEO & Founder van Rise at Seven, gaf ons een andere blik op dalende zoekvolumes binnen Google. Dat het zoekvolume lager is volgens Google, betekent niet dat er minder naar gezocht wordt. Het zoekgedrag is wellicht verplaatst naar een ander platform. Men zoekt steeds meer via andere kanalen dan Google, zoals Pinterest, YouTube en het groeiende TikTok. Zo liet Carrie veel zoektermen zien die volgens Google minder populair zijn t.o.v. een jaar geleden, terwijl op andere platformen het zoekvolume verdubbeld of zelfs verdriedubbeld(!) is. Met haar lezing ‘Owning TikTok, Pinterest and YouTube SERPS’ maakte zij duidelijk dat men verder moet kijken dan alleen het zoekvolume op Google.

Featured Snippets
Een ander veelvoorkomend onderwerp was de Featured Snippets binnen de SERP. Niki Mosier, Director of Digital Marketing & Content bij AgentSync, vertelde ‘The value of Featured Snippets’ in haar gelijknamige lezing. Er wordt binnen de SEO-wereld nog weleens getwijfeld over het effect hiervan: het antwoord staat al in de SERP, dus klikt de consument dan nog wel door naar je website? Uit onderzoek blijkt echter dat de doorklikratio (CTR) vaak hoger is bij een Featured Snippet (5.8%) dan bij een normaal zoekresultaat (1.8%). Klikken zijn echter niet het belangrijkst, gezien een Featured Snippet alleen al goed kan zijn voor Brand Awareness, autoriteit en Share of Voice.

Maar hoe kom je dan op de zogenoemde #0 positie binnen Google? Volgens Niki is het slim te kijken naar de zoekwoorden waar je al goed op scoort. Focus hierbij vooral op de zoekwoorden met posities van 2 tot 5, waarbij het belangrijk is dat de URL op pagina 1 binnen Google moet staan. Ook is het essentieel dat de zoekterm de optie tot Featured Snippet heeft in Google. Niki gaf de volgende ‘best practices’:

  • Target keyword gebruik
  • Relevante links
  • Content structuur
  • Link naar de auteurspagina
  • FAQ schema
    Een studie van SEMRush toonde aan dat 66% van de artikelen met een Featured Snippet, een schema opmaak gebruiken.

 

Een aantal fun facts over Featured Snippets:

Algoritme updates
Jessica Maloney, SEO Partner bij Open Partners, vertelde in haar lezing ‘Help! My site has been hit by an Algorithm update’ vooral om geduld te hebben bij een positiedaling en niet te veel te veranderen aan de URL. Het probleem ligt soms namelijk niet aan de content, maar aan het doel van de content. John Mueller, Senior Search Analyst bij Google, gaf eens in een toespraak over een veranderende SERP het volgende aan: “…More it’s a matter of well we didn’t think these pages were as relevant as they originally were. And these kinds of changes they can happen over time.” Jessica adviseerde eerst de SERP te checken voordat je aan de slag gaat met contentverbetering. Heeft de SERP nog wel dezelfde intentie als jouw pagina heeft? Is jouw pagina gericht op informatie, maar is de SERP nu meer gefocust op transactie? Dan is jouw content op dat moment niet relevant voor Google. In plaats van volledig van koers te veranderen met de content op je pagina, met het risico dat Google de intentie van de SERP weer wijzigt, heeft Jessica een betere suggestie: Maak content voor alle intenties! We nemen hier als voorbeeld ‘hondenvoer’:

  1. Informatief
    De gebruiker wil iets te weten komen. Denk hierbij aan een gids welk hondenvoer voor jouw viervoeter het best geschikt is, afhankelijk van de grootte van je hond.
  2. Transactioneel
    De gebruiker wil iets kopen. Dit zijn categorie- en productpagina’s van hondenvoer, waar je direct online kunt bestellen.
  3. Commercieel
    De gebruiker wil iets onderzoeken. Reviews over hondenvoer zijn hier een mooi voorbeeld van. Ook een pagina over het beste hondenvoer voor een labrador sluit hierbij aan.
  4. Navigerend
    De bezoeker is specifiek naar iets opzoek. Bijvoorbeeld de locatie van waar je hondenvoer kunt kopen.

Wil je weten hoe je jouw website content kunt optimaliseren voor je bezoekers of is jouw website getroffen door een van de recente Google-updates? Neem dan contact op met onze SEO-specialisten om jouw online aanwezigheid te verbeteren. Zij staan klaar om je te adviseren en helpen je graag om jouw website weer op de rails te krijgen!

 

 

Overige Blogs & Insights

Kennis
Abovo Media - Niels Bruinsma 2_1600
De kunst van Performance Marketing: veel meer dan een klik
Blog
Niels
Niels
Abovo Media - pexels-jack-sherman-20259785
Mediaontwikkelingen maart
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Abovo Media - Evers_website_kopie
Het Evers-effect nader bekeken
Blog
Evert
Evert
Abovo Media - Effect van TV Commercials-1
Mediaontwikkelingen februari
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Abovo Media - Creation first
Beat the algorithm, bet on creation
Blog
Daan
Daan
Abovo Media - https___www.abovomedia.nl_nieuws_lineaire-video-tv-bereik-blijft-afnemen-en-nu_
Een nieuw tijdperk in de Nederlandse mediawereld
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Abovo Media - 3d-rendering-tech-nostalgia
De ‘gemene’ deler tussen tv, radio en de folder
Blog
Niels
Niels
Abovo Media - medium-shot-woman-sitting-alone-with-phone
Het geheime wapen van een successvolle campagne
Blog
Axinja
Axinja
Abovo Media - https-wwwabovomedianl-nieuws-mediaontwikkelingen-oktober-3-1
Mediaontwikkelingen
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Nieuwsbrief
Ontvang het laatste nieuws uit de wereld van een dynamisch mediabureau.
We mailen je maximaal één keer per maand.

Kunnen wij je helpen?

ik wil graag