Hoge verwachtingen niet waargemaakt op het Brievenbusreclame Congres 2018

Blogs
Abovo Media
Abovo Media
19 juni 2018
Abovo Media - 42874980131_54bb716c7b

 

Vorige week donderdag was ik aanwezig op het Brievenbusreclame Congres 2018 in de Westergasfabriek te Amsterdam. Wat ik daar zag waren veel mannen in pak en minder mediabureau-collega’s. Dat zegt wat over de positie van de folder in het medialandschap. Abovo Media ziet de folder als een belangrijk mediumtype, vandaar ook onze aanwezigheid. Mijn verwachting was meer informatie te ontvangen en ervaringen te horen van specialisten en ondernemers over de invoering van de Ja-sticker en de gevolgen hiervan. En natuurlijk om op de hoogte te worden gebracht van de nieuwste ontwikkelingen met een blik op de toekomst: hoe gaat dit zich ontwikkelen en wat zijn de eventuele alternatieven.

Ik wil jullie meenemen in de belangrijkste conclusies van dit congres en deze zijn mijn inziens verrassend te noemen. De twee sprekers die enigszins tegemoet kwamen aan mijn verwachtingen waren de Deense sprekers van Coop en Jysk.

Morten Hovmand Buch van Coop gaf aan de folder in grote mate in te zetten (3 miljoen exemplaren per week), maar deze aan te vullen met de aanbiedingen in de app (541.000 app gebruikers). Op deze manier wordt gebruikt gemaakt van de push van de folder en het individuele karakter van de app, een ideale combinatie voor Coop. In Denemarken is de situatie al iets verder ontwikkeld dan in Nederland en is al langer sprake van een opt-in. Er is nog maar één speler in de markt en het aantal folders is gestabiliseerd: 75% van de huishoudens ontvangt minimaal één fysieke folder. Uit het publiek rees de vraag of Coop voor de consumenten met een sticker of de opt-in een andere folder verspreidt. Het antwoord was nee, maar hij zag het wel als een tip vanuit Nederland.

Carl Erik Stubkier van Jysk was zeer enthousiast over de folder en geeft 62% van zijn mediabudget uit aan folders (23% aan TV en 15% online). Hij heeft de voorkeur voor een folder in bundels boven aparte verspreiding. Dit vanwege het moment waaraan men gewend is en echt gaat zitten om de folders door te nemen. Het sterke punt van de folder zag hij in het bereik van de massa. Daarnaast het feit dat het een push medium is; de folder komt op de mat, je hoeft er niet om te vragen of ernaar op zoek te gaan. Stubkier gaf aan online portals interessant te vinden als aanvulling, maar de prijs wel goed in de gaten te houden.

Een aantal van de overige sprekers kwam tot de volgende conclusies:

Sjuul Paradijs van Trusted Media is van start met City Amsterdam. Dit is een initiatief, opgezet met vier grote retailers, waarbij journalistieke content in de folder ervoor zorgt dat de folder wel verspreid mag worden als er geen Ja-sticker aanwezig is. De boodschap van Paradijs was om vooral samen in gesprek te blijven om een optimale situatie voor de adverteerder te creëren.

John Sluyter van Trendhopper heeft begin dit jaar de folder verder geoptimaliseerd, maar gaat van 12 naar 8 verspreidingen per jaar (en in 2020 naar 4x). Daarnaast wordt het TV-budget verhoogd en wordt voor aanbiedingen uitgeweken naar een online folder platform. Reden is dat Trendhopper als private label geen folder nodig heeft.

Jan van Dun van De Persgroep heeft Reclamefolder.nl overgenomen om naast het huis-aan-huisblad en de website indebuurt.nl een crossmediaal lokaal pakket aan te kunnen bieden waarmee de conversiekracht versterkt wordt. Dit was meer een verkoopverhaal dan dat hier nieuwe ontwikkelingen in de markt werden besproken.

Jos Bettinger van Team4 heeft onderzoek gedaan naar de ontvangst van de folder bij de consument sinds de Ja-sticker is geïntroduceerd. Hieruit kwam naar voren dat 66% van de ondervraagden het nog op prijs stelt ongeadresseerde post, zoals reclamefolders en huis-aan-huis bladen te ontvangen. Het zou op een foldercongres nu juist interessant zijn om te zien of dit om de folder of om de huis-aan-huis bladen gaat. Op de vraag wie er mag bepalen welke post er in uw brievenbus mag worden bezorgd, antwoordde 77% dat dat uitsluitend de bewoners zijn en dus niet de regering of gemeente. En 52% van de ondervraagde zou een Ja-sticker nemen. Let op: de huidige cijfers in Amsterdam verschillen van elkaar, uit onderzoek van de gemeente blijkt dat 14% een Ja-sticker heeft en de verspreiders zelf komen op 22%. Onafhankelijk onderzoek is hier dus gewenst.

Al met al kunnen we na deze dag concluderen dat de huidige ontwikkelingen zorgen dat elke retailer zijn positie op de foldermarkt heroverweegt. Dit kan leiden tot grote verschuivingen in het folderlandschap, wat de teloorgang van de folder kan versnellen. Er werd meer aandacht besteed aan alternatieven als online platforms en verschuiven van het budget naar TV, dan aan het onderbouwen waarom de folder nog steeds van groot belang is voor veel adverteerders en hoe dit de komende jaren kan worden versterkt en uitgebouwd. Wat mij betreft een verrassende uitkomst voor dit congres dat in het teken stond van brievenbusreclame.

Angelique Achthoven, strateeg

Overige Blogs & Insights

Kennis
Abovo Media - Niels Bruinsma 2_1600
De kunst van Performance Marketing: veel meer dan een klik
Blog
Niels
Niels
Abovo Media - pexels-jack-sherman-20259785
Mediaontwikkelingen maart
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Abovo Media - Evers_website_kopie
Het Evers-effect nader bekeken
Blog
Evert
Evert
Abovo Media - Effect van TV Commercials-1
Mediaontwikkelingen februari
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Abovo Media - Creation first
Beat the algorithm, bet on creation
Blog
Daan
Daan
Abovo Media - https___www.abovomedia.nl_nieuws_lineaire-video-tv-bereik-blijft-afnemen-en-nu_
Een nieuw tijdperk in de Nederlandse mediawereld
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Abovo Media - 3d-rendering-tech-nostalgia
De ‘gemene’ deler tussen tv, radio en de folder
Blog
Niels
Niels
Abovo Media - medium-shot-woman-sitting-alone-with-phone
Het geheime wapen van een successvolle campagne
Blog
Axinja
Axinja
Abovo Media - https-wwwabovomedianl-nieuws-mediaontwikkelingen-oktober-3-1
Mediaontwikkelingen
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Nieuwsbrief
Ontvang het laatste nieuws uit de wereld van een dynamisch mediabureau.
We mailen je maximaal één keer per maand.

Kunnen wij je helpen?

ik wil graag