Branded Content Event - 5 inzichten

Blogs
Abovo Media
Abovo Media
8 februari 2018
Abovo Media - dsc_0036jpg

Op 1 februari was ik op het Branded Content Event in DeFabrique in Utrecht. Een dag vol met inspiratie, succesvolle cases en entertainment. Aangezien de kans groter is dat je er niet bij was dan wel, hier mijn belangrijkste inzichten van het event. 

  1. Kijk minder naar best practices

Na de opening van Ronnie Overgoor kwam keynote speaker Jay Acunzo on stage. Hij is tegenwoordig host van Unthinkable Podcast en in het verleden digital media strateeg bij onder andere Google. Op de LinkedIn pagina van de Amerikaan is de essentie van zijn verhaal te lezen: “I’m in a fight with best practices.” Hij gaf tijdens zijn presentatie aan dat best practices leiden tot gemiddeld werk en lichtte dit toe door middel een voorbeeld. Mike Brown startte in 2012 een klein koffiewinkeltje in New York. Wanneer hij ‘best practices coffee shop’ zou Googlen, zou hij zich met een hip industrieel interieur, ambachtelijke stijl, Arabica koffiebonen moeten richten op de hipsters van tegenwoordig inclusief man bun, krulsnor en opgerolde jeans. Mike haalde echter zijn inzicht uit de vraag van enkele doodnormale burgers die ‘s morgens vroeg op weg naar hun werk zijn winkel in liepen: “Wat is de sterkste koffie die je hebt?”. Op basis van deze vraag besloot hij niet voor een hipster koffietentje te gaan, zoals er al zoveel zijn. Hij besloot de sterkste koffie ter wereld te gaan verkopen speciaal voor de normale burger die wel een oppepper in de ochtend kan gebruiken. Daar was Death Wish Coffee geboren, World’s Strongest Coffee. Het succes is ongekend en er zijn zelfs klanten die het logo op hun lijf laten tatoeëren.

  1. Wees niet tevreden met goed werk, streef naar aspirationeel werk

Ik blijf nog even bij Jay Acunzo. Hij kwam namelijk met nog met een voorbeeld en haalde Lisa Schneider aan. Lisa startte enkele jaren geleden als Chief Digital Officer bij het woordenboekenmerk Merriam-Webster. Het merk deed het tot dat moment prima op social media met formats waarin ze bijvoorbeeld literaire mysteries ontrafelde. Lisa vond prima werk echter niet goed genoeg en wilde meer spraakmakend werk maken en spoorde haar team hierin aan. Uiteindelijk lukte dit door de belangrijkste discussie rondom de hotdog nieuw leven in te blazen: “Is a hot dog a sandwich?”. Wie anders dan Merriam-Webster weet het antwoord. Het bericht ging viraal en er ontstond een hevige online discussie tussen het kamp-eens en kamp-oneens. Dit voorbeeld is maar het topje van de ijsberg. Volg vooral zelf het award-winning, President-trolling en briljante twitteraccount van Merriam-Webster.

  1. Verdien geld als brand publisher

Na Jay Acunzo kwam Erik-Jan Gelink, Commercieel directeur bij Transavia, het podium op. Transavia lanceerde in 2017 een inhouse content creatie en productie unit, Transavia Studios. Het team bestaat uit eigen medewerkers en wordt aangevuld met specialisten, bureaus en influencers. Erik-Jan geeft aan dat het team op basis van inzichten uit de customer journey, content voor de eigen kanalen creëert. Geen stress met Stef, het format dat afgelopen periode negatief in het nieuws is geweest, is hier een goed voorbeeld van. Bij een format als People of Transavia vraag ik me af op welk customer journey inzicht het is ontwikkeld, maar dit even terzijde. Wat ik persoonlijk het meest interessante vond van het verhaal van Erik-Jan is dat hij aangaf dat ze in de toekomst geld willen gaan verdienen middels YouTube advertising. Een opvallende en ambitieuze gedachte. Hier is namelijk een serieus eigen bereik voor nodig en een team dat in staat is relevante, hoogwaardige content te creëren waarmee ze de concurrentie aan kunnen gaan met mediatitels die ook om de aandacht van de consument vechten. Ik vind het in ieder geval een stoere ambitie en ik ga het merk actief volgen.

  1. No conflict no story

Aan het begin van de middag sloot ik aan bij een sessie van Gijsbregt Vijn, managing director van het creatieve bureau Lemon Scented Tea. Gijsbregt claimt met zijn team campagnes en content met ‘story power’ te creëren. Wat ik voornamelijk interessant aan zijn verhaal vind is de aanpak die gebaseerd is op eeuwenoude storytelling technieken. Elk verhaal bevat een held, doel, middelen, tegenstander en bovenal een conflict. Het merk of het product is uiteraard de held en deze rol kan je vanuit verschillende archetypes invullen. Dit archetype kies je niet, je vindt het omdat het moet aansluiten bij het merk en de organisatie. Gijsbregt haalde als voorbeeld Veloretti aan. Het Amsterdamse fietsenmerk is vernieuwend, urban en schuwt het niet om ergens tegen aan te schoppen. In hun campagne vervult het merk de rol als rebel en gaan ze strijd aan met auto’s in de stad. De tekst F*CK CARS op hun verpakking is hiervan misschien wel het mooiste voorbeeld.

  1. Eigendom van het contentformat

Designdroom van IKEA was één van de cases die tijdens het Branded Content Event gepresenteerd werd. Voor de mensen die het niet kennen, zes interieurdesigners strijden in Designdroom om de titel ‘Beste interieurdesigner van Nederland’. In een afvalrace proberen ze de mooiste en meest praktische interieurs te ontwerpen. Een sterke case waarbij een contentbureau, mediabureau, productiehuis en publisher naast IKEA, vanuit hun specialisme de ruimte kregen om een sterk crossmediaal contentformat uit te rollen. Volgens de presentatoren van de case, is dit uiterst succesvol gedaan en overweegt IKEA het format internationaal uit te gaan rollen. Uit het publiek werd de vraag gesteld: “Wie is eigenaar van het format?”. Dit blijkt Talpa te zijn. Ik kan me zo voorstellen dat de kostenpost voor de rechten nu hoger zijn dan voorafgaand aan de campagne. Zorg er daarom voor dat je als adverteerder vooraf in ieder geval kritisch kijkt waar de eigendomsrechten van een contentformat liggen en of het slim is deze af te kopen. 

Daan Vrijsen, Strateeg

Overige Blogs & Insights

Kennis
Abovo Media - Niels Bruinsma 2_1600
De kunst van Performance Marketing: veel meer dan een klik
Blog
Niels
Niels
Abovo Media - pexels-jack-sherman-20259785
Mediaontwikkelingen maart
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Abovo Media - Evers_website_kopie
Het Evers-effect nader bekeken
Blog
Evert
Evert
Abovo Media - Effect van TV Commercials-1
Mediaontwikkelingen februari
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Abovo Media - Creation first
Beat the algorithm, bet on creation
Blog
Daan
Daan
Abovo Media - https___www.abovomedia.nl_nieuws_lineaire-video-tv-bereik-blijft-afnemen-en-nu_
Een nieuw tijdperk in de Nederlandse mediawereld
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Abovo Media - 3d-rendering-tech-nostalgia
De ‘gemene’ deler tussen tv, radio en de folder
Blog
Niels
Niels
Abovo Media - medium-shot-woman-sitting-alone-with-phone
Het geheime wapen van een successvolle campagne
Blog
Axinja
Axinja
Abovo Media - https-wwwabovomedianl-nieuws-mediaontwikkelingen-oktober-3-1
Mediaontwikkelingen
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Nieuwsbrief
Ontvang het laatste nieuws uit de wereld van een dynamisch mediabureau.
We mailen je maximaal één keer per maand.

Kunnen wij je helpen?

ik wil graag