Blik op de toekomst

Onderzoeken
Abovo Media
Abovo Media
6 april 2020
Abovo Media - 20_845483-460×415-update-ma-6-april

Het heerlijke lenteweer van afgelopen weekend zorgt er voor dat we alweer vooruitkijken naar de komende zomer. Want wat gaan we deze zomer doen, welke uitgaven gaan, kunnen of moeten we zelfs nog doen en hoe brengen we de vakantie door? Markteffect stak de barometer in de Nederlandse bevolking (N=2.049) en kwam met de volgende resultaten.

Gezondheid heeft de hoogste prioriteit

Nederlanders letten nadrukkelijk op de gezondheid van zichzelf (86%) en maken zich zorgen over die van hun naasten (85%). Zo’n 46% van de ondervraagden heeft aankopen uitgesteld, maar 54% dus ook niet. Wel heeft 2/3 van de ondervraagden  meer aankopen naar het online kanaal verschoven, maar slechts 29% heeft meer gekocht dan in de periode voor Corona, het zogenaamde hamsteren.

Uitgestelde aankopen

Aankopen die het meest uitgesteld zijn, zijn de luxe aankopen. Dagjes uit (86%) en reizen/vakantie (79%) zijn het meest uitgesteld, dan op enige afstand volgen meubels (51%), tuinmeubelen (49%) en kleding (47%). Doe het zelf producten zijn bij ‘slechts’ 33% van de respondenten uitgesteld, kennelijk hebben we hier de afgelopen tijd wel meer de moeite voor genomen.

Nu een groot deel van de bevolking al dan niet gedwongen meer online heeft gekocht, zou daar ook een versnelling van de groei plaats kunnen vinden, onderstaande vertelt ons of dat dit op een aantal productgroepen daadwerkelijk het geval is. Met name kleding (28%) zal wellicht ook na deze crisis meer online gekocht worden.

Vakantiegeld onzekerheid

Volgende maand staat de uitbetaling van het vakantiegeld weer gepland, wellicht heeft de Corona uitbraak en dientengevolge een waarschijnlijke financiële crisis op de bestedingen hiervan ook effect. In 2019 besteedde volgens het NIBUD zo’n 43% dit geld daadwerkelijk aan de komende vakantie, in 2020 verwacht zo’n 31% dit te doen. Vorig jaar vertelde 38% dit bedrag te gaan sparen, dit jaar is dat 34%. Grote verschillen zien we op verbouwen/klussen, dat was vorig jaar 6% en dit jaar volgens Markteffect 13%. Grootste verschil zien we op ‘weet ik niet’, dat was vorig jaar 3% en is dit jaar opgelopen tot maar liefst 27%! De Corona crisis lijkt dus vooral heel veel onzekerheid te brengen.

Na deze crisis…

Het vooruitkijken stopt niet bij het vakantiegeld. Mensen kijken vol verlangen uit naar een dagje uit met vrienden en familie (66%). Men denkt meer aandacht aan persoonlijke hygiëne te besteden (44%) en gaat beter letten op uitgaven (41%). Maar toch is niet alles veranderd. De overgrote meerderheid gaat niet ineens een bourgondische levensstijl adopteren (68%), nog meer mensen gaan niet ineens vaker sporten (72%) en nóg meer mensen gaan niet ineens vaker uit eten ‘omdat het kan’ (79%).

Het lijkt erop dat met een stukje toegenomen onzekerheid de meerderheid van ons nuchtere landje gewoon weer terugvalt in het gedrag voorafgaand aan deze hele virusuitbraak. We blijven tot slot van rekening toch Nederlanders en gaan niet ineens onze hele levensstijl omgooien.

Tot zover deze update! Veel gezondheid en tot de volgende update!

Nieuwsbrief
Ontvang het laatste nieuws uit de wereld van een dynamisch mediabureau.
We mailen je maximaal één keer per maand.

Kunnen wij je helpen?

ik wil graag