Black Friday is here to stay

Blogs
Abovo Media
Abovo Media
22 november 2018
Abovo Media - gettyimages-1035618880-black-friday

Black Friday, de vrijdag na Thanksgiving. Voor Amerikanen hét startmoment voor de kerstinkopen. In Amerika een traditie waar winkels graag aan meedoen. Met enorme kortingen op deze dag luiden zij zo de kerstperiode in. Veel Amerikanen krijgen hier zelfs een dag vrij voor, om goedkoop te kunnen shoppen. Black Friday wordt gevolgd door Cyber Monday, waarop hetzelfde ritueel zich nog eens voltrekt, alleen dan online in de webshops.

Black Friday in Nederland
Ook Nederland raakt in de ban van Black Friday. Hoe is dit zo gekomen? De eerste Black Friday werd georganiseerd in 2015, toen een aantal grote retailers hierop inspeelden met grote salescampagnes. Sinds die tijd is het aantal deelnemende retailers ieder jaar gestegen en begint Black Friday steeds meer een gevestigd moment te worden.

In Nederland zien we dat retailers Black Friday als startpunt zien van een kortingsperiode van een aantal dagen, met bijvoorbeeld Cyber Monday als afsluiter, of zelfs een kortingsperiode van een hele week. Dat Black Friday steeds populairder wordt in Nederland zie je ook terug in het sentiment en de activiteiten op sociale netwerken. Sinds 2012 is er een duidelijke groei zichtbaar in de berichtgeving over Black Friday in Nederland.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Bron: Coosto

 

We kunnen dus wel stellen dat de populariteit rondom Black Friday de laatste jaren enorm is toegenomen. In 2015 is een duidelijke groeisprong zichtbaar ten opzichte van 2014. Het moment dat het fenomeen in Nederland geïntroduceerd werd. Ook afgelopen jaar is de berichtgeving rondom van Black Friday enorm toegenomen. Met maar liefst 2,5 keer zoveel berichten als het jaar ervoor.

Steeds belangrijker salesmoment
Een dag van aanbiedingen of de start van een periode met grote kortingen. Black Friday is een goede aanleiding om veel mensen naar je winkel of webshop te trekken. Steeds meer consumenten worden bekend met dit fenomeen en zullen het moment van aankoop van hun Sinterklaas- en Kerstinkopen hierop afstemmen. Dus als retailer is het goed om dit moment te benutten en veel bezoekers naar je winkel of webshop te trekken. Maar denk hierbij ook aan de periode hierna. Door het websitebezoek bij te houden en de bezoekers te retargetten of bijvoorbeeld e-mailadressen te generen, kun je het lagere rendement van de aangeboden korting op de langere termijn ook nog rendabel maken.

Overige Blogs & Insights

Kennis
Abovo Media - Niels Bruinsma 2_1600
De kunst van Performance Marketing: veel meer dan een klik
Blog
Niels
Niels
Abovo Media - pexels-jack-sherman-20259785
Mediaontwikkelingen maart
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Abovo Media - Evers_website_kopie
Het Evers-effect nader bekeken
Blog
Evert
Evert
Abovo Media - Effect van TV Commercials-1
Mediaontwikkelingen februari
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Abovo Media - Creation first
Beat the algorithm, bet on creation
Blog
Daan
Daan
Abovo Media - https___www.abovomedia.nl_nieuws_lineaire-video-tv-bereik-blijft-afnemen-en-nu_
Een nieuw tijdperk in de Nederlandse mediawereld
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Abovo Media - 3d-rendering-tech-nostalgia
De ‘gemene’ deler tussen tv, radio en de folder
Blog
Niels
Niels
Abovo Media - medium-shot-woman-sitting-alone-with-phone
Het geheime wapen van een successvolle campagne
Blog
Axinja
Axinja
Abovo Media - https-wwwabovomedianl-nieuws-mediaontwikkelingen-oktober-3-1
Mediaontwikkelingen
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Nieuwsbrief
Ontvang het laatste nieuws uit de wereld van een dynamisch mediabureau.
We mailen je maximaal één keer per maand.

Kunnen wij je helpen?

ik wil graag