Terug naar Nieuws

Amazon?! Wij zijn er klaar voor. Jij ook?

Geschreven op 20 juni 2019

Amazon zal naar verwachting dit jaar nog de Nederlandse markt bestormen met een Nederlands platform: Amazon.nl. De Amerikaanse grootmacht in e-commerce heeft zich bewezen als trendsetter in aanbod en tech. Omzetgroei en marktaandeel beloven dan ook vuurwerk in Nederland met de komst van een Nederlands platform. Met de komst van Amazon krijgen talloze buitenlandse verkopers vrij simpel toegang tot de Nederlandse markt. In combinatie met de autoriteit die Amazon heeft op zoekmachines kunnen zij naar verwachting in korte tijd het online retaillandschap gaan domineren.

Via de Duitse website kun je nu al producten kopen, die in Nederland geleverd worden. Met een omzet van 220 miljoen euro heeft Amazon al een aanzienlijk marktaandeel in Nederland. Het platform staat op de zevende plaats boven H&M, De Bijenkorf en MediaMarkt.

Voor retailers in Nederland zijn er vandaag de dag dus al veel mogelijkheden om hun producten te verkopen via Amazon. Met de komst van een Nederlands platform, komen hier alleen maar kansen bij. Nu al inspelen op deze mogelijkheden en ontwikkelingen is dan ook zeker aan te raden.

Adverteren op Amazon
Het adverteren op Amazon lijkt veel op het adverteren op vergelijkingssites zoals bol.com en Google shopping. Om te kunnen adverteren moet je producten verkopen op het platform. Via de zogenaamde productfeed kun je jouw producten vervolgens promoten binnen het platform van Amazon. Dit kan op drie manieren:

  • Gesponsorde productvermeldingen: Het meest gebruikt op Amazon en vergelijkbaar met Google shopping. Bij het invullen van een zoekopdracht komen de advertenties, inclusief afbeeldingen, prijs en verzendmogelijkheden boven of onder de resultaten te staan. De advertenties worden geactiveerd op basis van zoekopdrachten en -termen van de bezoekers. Het is van groot belang dat de zoektermen goed terugkomen in de titels en omschrijvingen van de producten.
  • Headline Search: Een advertentie waarbij een grotere banner boven de zoekresultaten wordt vertoond. Hierbij is het mogelijk om maximaal drie verschillende producten te tonen. Het afrekenmodel is per klik (PPC) en er kan alleen getarget worden op exacte zoektermen en exacte zinsdelen. Hiervoor is het van essentieel belang dat je weet waarop je wordt gevonden.
  • Product Display Ads: Bij dit product worden de advertenties net als bij normale productpagina’s weergegeven in de webshop. Deze advertenties worden geactiveerd door zelf interesses en doelgroepen in te stellen.

Vindbaarheid
Naast adverteren is het ook zaak om goed vindbaar te zijn binnen Amazon. Het is een vorm van Search Engine Optimalisatie (SEO) waarmee de juiste zoekwoorden gekoppeld worden aan het productaanbod. Het productaanbod moet als vanzelfsprekend goed gevonden worden, zodat je hoger in de ranking komt binnen Amazon.

Wij zijn klaar voor de komst van Amazon en helpen je hier graag bij. Wij zorgen ervoor dat Amazon de juiste aanvulling wordt binnen jouw marketingmix.

Saskia Verschoor, Productmanager