Abovo Media presenteert eigen onderzoek naar mediagebruik

Onderzoeken
Abovo Media
Abovo Media
1 februari 2018
Abovo Media - mobielvriendelijk

Om het gedrag in mediaconsumptie beter te kunnen begrijpen deed Abovo Media in samenwerking met DVJ Insights onderzoek naar beleving en frequentie van mediagebruik. Conclusie: emotie speelt een belangrijke rol bij de keuze voor een bepaald type media. De vraag is niet waar bevindt de consument zich -online of offline- maar welke beleving ligt ten grondslag aan mediagebruik.

Live televisie wordt nog steeds als een activiteit gezien die samen wordt gedaan. Met het gezin samen op de zaterdagavond voor de buis.  Terwijl de digitale varianten met name alleen gekeken worden. Live radio wordt gezien als gezellig. On demand radio daarentegen is vooral handig. Offline folders en papieren kranten bieden een moment van ontspanning. Terwijl hun digitale variant als makkelijk wordt ervaren en om snel op de hoogte te zijn van de laatste ontwikkelingen. Zo spelen bij alle mediumtypen verschillende emoties een rol.

  • Positieve waardering media over alle types
    Over het algemeen worden alle mediatypen zeer positief gewaardeerd. Audiovisuele content wordt vooral leuk en makkelijk genoemd. Audio scoort met name op gezelligheid. De folder op aanbiedingen en kranten op makkelijk.
  • Jonge en oudere doelgroep verschillen het meest in mediagebruik
    De jonge en oudere doelgroep verschillen – zoals verwacht- het meest in gebruik van media on demand, korte online video’s en uitgestelde audio content.
  • Audiovisuele content is koploper
    Maar liefst 97% van de Nederlanders tussen de 18 en 70 jaar kijkt wel eens live of digitaal TV. De nummer 2 is verrassend: de folder wordt gelezen door 95% van Nederland.
  • Live kijken en luisteren scoort
    Maar liefst 96% van de respondenten kijkt lineair TV. De digitale varianten liggen hier met 83% on demand, 83% uitgesteld en 86% korte video’s vrij dicht bij. Bij radio is dit verschil groter; 95% luistert live radio ten opzichte van 27% uitgesteld en 46% on demand.
  • Dagbladgebruik nog steeds populair
    Kranten blijven populair zowel online als op papier: de papieren versie wordt door 70% gelezen, de online variant door 61%. Folders doen het online goed (53%), maar nog altijd minder dan de offline versie (89%).

Niels Bruinsma, Strategisch directeur Abovo Media: “Wij hadden behoefte aan onderzoek naar mediagebruik en specifiek naar de beleving hiervan. Online en offline lopen steeds meer in elkaar over. We zien wel dat hier een andere beleving aan ten grondslag ligt. Juist deze beleving is voor ons belangrijk in de keuze voor mediumtype. Dit onderzoek helpt ons om in het veranderende medialandschap alle verschillende kanalen, technieken en mediumtypen nog effectiever te kunnen combineren.”

Ralph Sluis, Senior Media Consultant DVJ Insights: “In dit onderzoek gebruikten we kwalitatieve technieken zoals storytelling en vrije associaties, waarmee we naast de kwantitatieve cijfers ook de emotie en beleving bij mediaconsumptie konden meten. Waardevolle output die Abovo Media in staat stelt om een extra dimensie toe te voegen aan mediastrategieën.”

Nieuwsbrief
Ontvang het laatste nieuws uit de wereld van een dynamisch mediabureau.
We mailen je maximaal één keer per maand.

Kunnen wij je helpen?

ik wil graag