Abovo Maxlead presenteert: Spotanalyzer

Nieuws
Abovo Media
Geschreven door Abovo Media
Geschreven op: 16 november 2020Bewerkt op: 12 maart 2024

Abovo Maxlead presenteert: Spotanalyzer

Na bloed, zweet en tranen in een tot voor kort ongewone samenwerking (ik noem het zelf graag een fusion) van Strategie met Data & Tech mogen we eindelijk onze eigen Spotanalyzer onthullen. Deze in-house ontwikkelde tool meet attributie vanaf radio en TV naar je website en heeft als unieke feature niet alleen gesegmenteerde retargeting, maar ook website personalisatie mogelijkheden!

Abovo Media - Abovo Maxlead presenteert Spotanalyzer 2560×1440

Meten

In het artikel Checklist voor een goed conversie attributie systeem voor radio en tv heb ik al eens een checklist voor een goed website attributie systeem weergegeven, uiteraard houden we alle aangegeven punten ook zelf aan.

Artificial intelligence

Punt één is een goed model voor het berekenen van de autonome verkeersstroom, waardoor het door de campagne toegevoegde verkeer ‘vrij’ komt. Het autonome verkeer wordt op basis van een in overleg vast te stellen periode bepaald, dit kan de periode direct voorafgaand aan de inzet zijn, maar ook dezelfde periode vorig jaar. We gebruiken hiervoor alleen de pull visits (SEA, SEO en direct verkeer) en berekenen de algoritmische formule. Deze wordt continu geoptimaliseerd middels machine learning, waardoor we het model kunnen kwalificeren als artificial intelligence.

Databronnen

De input (RTV contacten) moet dus gelijk zijn aan de output (websitebezoek), wat inhoudt dat de input alleen live gekeken contacten van 18 jaar en ouder niveau mag zijn. Deze data halen we uiteraard uit de currency onderzoeken, voorlopig nog NLO en SKO. De output betreft het eerder genoemde websiteverkeer dat overbleef na aftrek van het autonome verkeer en qua timing houden we in beginsel standaard 10 minuten na uitzenden van de spot aan. Hiervoor pakken we de data uit Google Analytics, Adobe Analytics of welk ander analytics systeem dan ook. Indien gewenst en voorradig kunnen we ook 3rd party data meenemen, denk dan bijvoorbeeld aan weer-, seizoen en voorraadsinvloeden.

Real Time dashboard

Afhankelijk van de input en de gewenste output kunnen we vervolgens een real time dashboard opzetten óf achteraf een analyse verzorgen voor het optimaliseren van de volgende radio en/of TV flight. De eerste resultaten met betrekking tot de optimalisatie van onze radio en tv plannen zijn zeer veelbelovend, in dit webinar een voorbeeld van geanalyseerde gegevens.

Retargeten

In de real-time versie van het inzetten van de Spotanalyzer is het mogelijk om contacten te retargeten die via een radio of TV contact op de website gekomen zijn. Het is zelfs mogelijk om deze persoon te retargeten aan de hand van de spotversie die deze persoon gezien heeft.

Voorbeeld: Tijdens een bezoek aan bijvoorbeeld Facebook kan iemand die naar aanleiding van een branding TV commercial voor Formule 1 reizen eerder naar de desbetreffende website is gegaan, maar daar (nog) geen actie heeft ondernomen, nogmaals bereikt worden. Deze keer wellicht met een verleidelijk aanbod om daadwerkelijk een Formule 1 reis te boeken. Dit is momenteel mogelijk op vrijwel alle platformen en via alle beschikbare DSP’s.

Personaliseren

Een vervolgstap op het retargeten is het optimaliseren van de conversiefunnel op basis van de weergegeven tv of radio commercial. Inmiddels is algemeen bekend dat personalisatie, het relevant maken van je boodschap, tot een flink hogere conversie leidt. Als we via voorgaande systeem weten welke uiting de consument heeft gezien, kunnen we real-time en autonoom de website daarop aanpassen.

Voorbeeld: Tijdens het kijken naar Boer Zoekt Vrouw komt er een commercial voor een stedentrip Parijs voorbij in het reclameblok. De kijker is dermate geïnteresseerd door de tv commercial dat zij meteen naar de homepage van de aanbieder gaat. Deze bezoeker wordt herkend door de website, gelinkt aan de TV commercial en zij ziet op de homepage de desbetreffende reis naar Parijs staan. Ook dit is momenteel mogelijk op vrijwel alle platformen en via alle beschikbare DSP’s.

Geïnteresseerd naar de mogelijkheden van de Spotanalyzer? Neem contact met ons op voor een vrijblijvende kennismaking waarin we de mogelijkheden bespreken!

Geschreven door Niels Bruinsma – Directeur Strategie

Overige Nieuwsberichten

Kennis
Abovo Media - BYD-X-Giovanni-van-Bronckhorst
BYD is E-mobility partner van UEFA EURO 2024
Nieuws
Abovo Media - scherm_afbeelding_2023-11-07_om_10.17.21
Abovo Maxlead wint media pitch VGZ
Nieuws
Abovo Media - 313170942_569841168480663_8674003532358655299_n (1)
Jean Bâton wint SAN Accent voor Fast Moving
Nieuws
Abovo Media - Eva Jinek foto  (3)
Klantendag 2024: meld je aan!
Nieuws
Abovo Media - Webversie-25jaarbestaan-6W9A1454
Abovo Media bestaat 25 jaar
Nieuws
Abovo Media - pexels-wdnet-218717
Extra voordelen als Google Premier Partner
Nieuws
Abovo Media - 1080×1080-pexels-adrian-agawin-1386430-2767756
Abovo Media publiceert Retail Media Landschap
Nieuws
Abovo Media - pexels-ajaybhargavguduru-863988-vierkant
De kracht van sport in de marketingmix
Nieuws
Nieuwsbrief
Ontvang het laatste nieuws uit de wereld van een dynamisch mediabureau.
We mailen je maximaal één keer per maand.

Kunnen wij je helpen?

ik wil graag