Aardschok in radioland, wat zeggen de cijfers?

Onderzoeken
Abovo Media
Abovo Media
19 september 2016
Abovo Media - istock-157339561

Een flinke aardschok vorige week maandag in de mediawereld van Nederland, Giel Beelen stopt met zijn ochtendprogramma op 3FM! Volgens dit artikel op nu.nl heeft Beelen zelf het initiatief genomen, in lijn met de aankomende wijzigingen op de zender. Ook maakte dj Timur Perlin onlangs bekend te stoppen bij de zender. Immers 3FM is al langer het zorgenkindje van de publieke omroep, maar hoe zien de cijfers er nu echt uit? Onderstaand een korte weergave van de ochtend- en middagprogrammering van Nederlands grootste spitszenders. Zoals altijd richten we ons op de doelgroep 20-49, nog steeds de meest gebruikte doelgroep in Nederland. Onderstaand de luisterdichtheid (%) op deze doelgroep op doordeweekse dagen van 06.00-10.00 uur.

radio-1

De dalende lijn van 3FM (paars) is duidelijk zichtbaar over de afgelopen 3 jaar, waar Radio 538 redelijk stabiel is gebleven (behalve de zomerdip i.v.m vakantie Edwin Evers). Op Q-Music en Radio 2 zien we een lichte toename van de luisterdichtheid. Opvallend is overigens dat de meest bekende evenementen op de Nederlandse radio (Top 2000 van Radio 2 en Glazen Huis van 3FM) bijna niet te herkennen zijn in de ochtendshows. Dit geeft wel aan hoe sterk luisteraars hechten aan hun ochtend DJ en dus eigenlijk hoe groot het probleem is dat juist deze vaste luisteraars nu weglopen bij 3FM.

In de middag zien we deze evenementen veel duidelijker terug, met name op Radio 2. Onderstaand de weergave van de luisterdichtheid (%) op deze zelfde doelgroep op doordeweekse dagen van 16.00-19.00 uur.

radio-2

De daling van 3FM is hier veel sterker zichtbaar, het is alleen lastig te achterhalen waar deze groep luisteraars naartoe is gegaan. Ten tijde van Coen & Sander op de middag (tot mei 2015) was de luisterdichtheid nog redelijk stabiel licht dalend, per 1 juni heeft Frank van der Lende dit tijdvak overgenomen en is de daling sterk ingezet.

Het middagtijdvak is een lastig tijdvak waarbij er altijd wat meer zapgedrag op zal treden dan in de ochtend, wat ook blijkt uit de pieken van de Top 2000 en het Glazen Huis. Waar in de publieke opinie de winnaar vooral Radio 538 lijkt te zijn, blijkt in de realiteit dat Radio 538 en Q-Music beiden wel iets hebben gewonnen, maar dat Radio 10 de grootste winnaar is. Overigens is het verlies van Radio Veronica ook wel aanzienlijk te noemen!

Met het samengaan van Talpa en de Telegraaf Media Groep zullen er ongetwijfeld veranderingen in het medialandschap gaan optreden, immers Sky Radio, Radio Veronica, Radio 538 en Radio 10 komen dan onder één dak te zitten. Hoewel niet alle zenders binnen het portfolio even sterk presteren, zal het marktaandeel van de totale groep toch behoorlijk zijn. We zijn benieuwd wat er de komende tijd in het radiolandschap gaat gebeuren, ‘never a dull moment!’

 

Strategisch Directeur
Niels Bruinsma
twitter.com/Niels_Bruinsma 

Nieuwsbrief
Ontvang het laatste nieuws uit de wereld van een dynamisch mediabureau.
We mailen je maximaal één keer per maand.

Kunnen wij je helpen?

ik wil graag