Instagram biedt steeds meer mogelijkheden voor adverteerders

Blogs
6 december 2018

Het jaar 2019 staat alweer voor de deur. Alle terugblikken op het afgelopen jaar staan klaar om je via de beeldbuis te verblijden met alles dat ooit was. Dat is leuk, dat terugblikken, maar wij kijken graag vooruit!

Abovo Media - instagram-4

De populariteit van adverteren op social media groeit enorm. Steeds meer organisaties zien hun resultaten verbeteren door het gebruik van Social Media advertenties binnen hun marketingmix. Ook Instagram heeft een enorme groei doorgemaakt in de afgelopen jaren. Steeds meer jongeren kiezen voor het gebruik van Instagram in plaats van Facebook.

Instagram is onderdeel van Facebook waardoor je als marketeer over dezelfde mogelijkheden beschikt als binnen Facebook. Alle algoritmes, optimalisatie tools en targeting mogelijkheden die binnen Facebook beschikbaar zijn, kunnen ook voor Instagram campagnes worden gebruikt. Reden genoeg om eens vooruit te kijken met een aantal tips voor adverteren op Instagram anno 2019.

1. Instagram is ook een conversiekanaal geworden

In 2018 was duidelijk te zien dat de kosten per conversie op Instagram lager werden. Eén van de redenen hiervoor is de komst van Dynamic Retargeting campagnes binnen Instagram. Met behulp van Dynamic Retargeting campagnes is het mogelijk om iedere Instagram gebruiker een advertentie voor te schotelen op basis van zijn bekeken producten op jouw website. Heeft iemand een bepaalde jas op jouw website bekeken, in het winkelmandje gedaan maar vervolgens de aankoop niet afgerond? Via Dynamic Retargeting krijgt de gebruiker dit product via een advertentie te zien op Instagram.

Daarnaast biedt Instagram een nieuwe tool. Je kunt producten taggen in jouw bericht. Net als je altijd al personen hebt kunnen taggen in jouw foto’s, kan dat nu dus ook met producten. De gebruiker krijgt precies te zien welk product er in jouw foto is verwerkt en kan ervoor kiezen om op de tag te klikken. Vervolgens krijgt hij aanvullende informatie te zien over het product binnen de Instagram-app en kan hij ervoor kiezen om door te klikken naar jouw website om de aankoop te doen. Het mooiste hiervan? Het kost niks om dit door te voeren. Het is niet nodig om een betaalde campagne hiervoor op te zetten. Het is slechts een extra optie om conversies te realiseren uit foto’s die je toch al van plan was te plaatsen.

2. Stories

Over trends gesproken! Stories zijn het snelst groeiende mediatype binnen Social Media. Snapchat is hiermee begonnen. Facebook en Instagram volgden snel. Stories biedt een tweede tijdlijn waarbij vooral hoogtepunten van Instagramgebruikers worden gedeeld. Vaak zijn het korte filmpjes of foto’s die maar voor 24 uur zichtbaar zijn. Het is inmiddels mogelijk om tussen de Stories van de gebruikers, ook advertenties terug te laten komen. Het grote voordeel? Jouw advertentie neemt het complete scherm over van de gebruiker. Veel opvallender wordt het niet! Bij het gebruik van Stories zijn er echter wel een aantal zaken belangrijk voor het succes van jouw campagne. Het is voor de gebruiker mogelijk om vrijwel direct jouw advertentie af te kappen en vervolgens naar de volgende Story te gaan. Deze kans is relatief groot aangezien de gebruiker deze Stories bekijkt om content te zien van hun vrienden en mensen die ze graag volgen. Als daar vervolgens iets tussen komt wat in eerste oogopslag totaal niet relevant is, val je buiten de boot. Relevantie is dus alles maar dan ben je er nog niet. Omdat je direct de advertentie kunt afbreken, is het van cruciaal belang dat jouw boodschap vrijwel direct zichtbaar is óf binnen 1 á 2 seconden de bekijker intrigeert.  Dit is behoorlijk lastig, maar zeker niet onhaalbaar.

Heb je inmiddels veel tijd en moeite gestoken in jouw Instagram Story advertentie? Goed nieuws! Dit materiaal kan je ook inzetten op Facebook. Facebook biedt ook de optie van adverteren binnen Stories. Daarvoor gebruiken ze dezelfde afmetingen als binnen Instagram (veelal op ratio 9:16). Maar dat is nog niet alles. Het is óók mogelijk om ditzelfde videomateriaal organisch op jouw tijdlijn te plaatsen of te gebruiken als een advertentie binnen het (oude en vertrouwde) nieuwsoverzicht. Het grote voordeel van dit formaat is dat op elke mobiele telefoon dit beeldmateriaal vrijwel het gehele scherm opeist.

3. Instagram Television (IGTV)

In juni van dit jaar is Instagram begonnen met IGTV. IGTV moet de strijd aan gaan met videogigant YouTube. In de afgelopen jaren is de groei rondom influencers ontzettend hard gegaan. Veelal stuurde zij hun volgers naar video’s op YouTube. Instagram probeert middels IGTV deze influencers ook aan zich te binden om ze de mogelijkheid te geven om langere video’s te posten. De video’s die men eerder op Instagram kon plaatsen waren relatief kort, ongeveer 1 minuut. IGTV maakt het mogelijk om video’s te plaatsen van 1 uur lang! Daarnaast kan een influencer nu ook makkelijker zijn Instagram volgers betrekken in hun vlogs en daarmee een groter bereik realiseren met de video’s. Wij verwachten dat dit in 2019 een flinke groei gaat doormaken. Meer gebruikers, betekent automatisch meer commerciële waarde voor Instagram waardoor de mogelijkheid tot adverteren ongetwijfeld snel beschikbaar zal zijn.

4. Last but not least: Relevantie

Facebook (en daarmee dus ook Instagram) is in 2018 ontzettend veel waarde gaan hechten aan de relevantie van content en advertenties. Elke post en advertentie krijgt een relevantiescore toegemeten op basis van een aantal verschillende factoren. Dit heeft invloed op bijvoorbeeld de kosten per klik en dus uiteindelijk de opbrengst van je investering. Om zo efficiënt mogelijk te werk te gaan is het dus van groot belang dat je goed nagaat of de post of advertentie ook daadwerkelijk relevant is voor degene die hem te zien krijgt.

Om je een beeld te geven van hoe belangrijk relevantiescore is, kan je uitgaan van deze formule: Optimaal bod x relevantiescore= uiteindelijke waarde bod

Stel dat jouw optimale bod 0,01 cent is voor een impressie en de bijbehorende relevantiescore is 10. Dan is jouw uiteindelijke waarde 0,10 cent voor die impressie. Stel dat jouw concurrent een optimaal bod heeft van 0,03 cent met een relevantiescore van 3, dan is zijn uiteindelijke bod maar 0,09 cent. Dus ondanks dat jij maar 0,01 cent betaald voor deze impressie en het optimale bod van jouw concurrent 3 keer zo hoog was, win jij deze veiling tegen een veel lagere prijs. En dat allemaal omdat jouw content relevanter was dan die van jouw concurrent. De reden waarom Instagram zichzelf op deze manier in de eigen vingers snijdt is omdat relevantie zeer belangrijk is gebleken voor het algeheel gebruik van de platformen Facebook en Instagram. Stel je voor dat vrijwel alles wat je te zien krijgt op jouw tijdlijn niet relevant is. Zou jij dan doorgaan met het gebruik van Facebook en Instagram?

 

 

Meer weten over de mogelijkheden van adverteren op Social Media waaronder Instagram en Facebook? Neem contact met ons op. Wij vertellen je er graag alles over.

Overige Blogs & Insights

Kennis
Abovo Media - Niels Bruinsma 2_1600
De kunst van Performance Marketing: veel meer dan een klik
Blog
Niels
Niels
Abovo Media - pexels-jack-sherman-20259785
Mediaontwikkelingen maart
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Abovo Media - Evers_website_kopie
Het Evers-effect nader bekeken
Blog
Evert
Evert
Abovo Media - Effect van TV Commercials-1
Mediaontwikkelingen februari
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Abovo Media - Creation first
Beat the algorithm, bet on creation
Blog
Daan
Daan
Abovo Media - https___www.abovomedia.nl_nieuws_lineaire-video-tv-bereik-blijft-afnemen-en-nu_
Een nieuw tijdperk in de Nederlandse mediawereld
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Abovo Media - 3d-rendering-tech-nostalgia
De ‘gemene’ deler tussen tv, radio en de folder
Blog
Niels
Niels
Abovo Media - medium-shot-woman-sitting-alone-with-phone
Het geheime wapen van een successvolle campagne
Blog
Axinja
Axinja
Abovo Media - https-wwwabovomedianl-nieuws-mediaontwikkelingen-oktober-3-1
Mediaontwikkelingen
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Nieuwsbrief
Ontvang het laatste nieuws uit de wereld van een dynamisch mediabureau.
We mailen je maximaal één keer per maand.

Kunnen wij je helpen?

ik wil graag