Van nostalgie tot virtueel passen

Onderzoeken
Abovo Media
Abovo Media
9 november 2018
Abovo Media - emerce-home-en-deco-2

Van pop-up winkels tot het virtueel ‘passen’ van meubels. Volop ontwikkelingen en trends in de Home en Deco-branche, die in rap tempo worden geïntroduceerd. Maar factoren als authenticiteit, nostalgie en gewoontes blijven belangrijke koopfactoren voor klanten, waar je als retailer slim op in kunt spelen. Deze en meer inzichten namen we mee vanaf het Emerce Home en Deco event.

Fun facts

  • 84% van de Nederlandse consument heeft inmiddels een smartphone
  • 70% hiervan heeft een smartphone van minimaal 5 inch. Mobiele ervaring wordt dus steeds belangrijker
  • Het online koopaandeel binnen Home & Garden segment is 11% (in 2016 was dit 8%). Nagenoeg 90% van de aankopen gebeurt dus nog steeds in de fysieke winkel.
  • Online oriëntatie groeit nog steeds. Inmiddels oriënteert 60% van de Nederlandse consument zich online voor meubels.

Ondanks dat de fysieke winkel nog steeds een sleutelrol heeft, wordt de brug tussen offline en online kleiner. Ook de branche speelt hierop in.

Virtueel passen
Een van de belangrijkste factoren om in een fysieke winkel bijvoorbeeld een bank te kopen, is het gevoel en het formaat. Veel consumenten geven nog steeds de voorkeur om in een winkel een meubelstuk te bekijken en te voelen. Om de afstand met online kleiner te maken, hebben Ikea & Wehkamp ‘virtueel passen’ geïntroduceerd. Op basis van AR (augmented reality) kan men via een mobiel device zien hoe een bank of een stoel in de woonkamer past. De eerste tests zijn positief en naar verwachting zal dit verder uitgerold gaan worden.

Afstand verkleinen
Niet alleen van offline naar online is belangrijk, ook andersom! Zo worden er diverse ‘experience’ winkels geopend door bijvoorbeeld Coolblue. Maar ook Karwei speelt hierop in. Om de afstand te verkleinen, is Karwei aanwezig in diverse pop-up winkels om de shopervaring en inspiratie nog verder uit te bouwen.

Media ontwikkelingen
Ook op het gebied van media zien we interessante ontwikkelingen.

  • Zo zien we dat influencer marketing steeds vaker wordt ingezet. Het bereik van een organische post daalt (2% bereik onder volgers), dus zijn er andere manieren noodzakelijk om bereik te realiseren. Eén van de manieren is natuurlijk de inzet van advertising. Maar de rol van influencers wordt steeds belangrijker. Ongeveer 49% van de Nederlandse consument vertrouwd een aanbeveling vanuit een influencer. Door je als merk te binden aan relevante (groot of klein) influencers, bouw je aan je merkpropositie en -voorkeur.
  • Online groeit sterk binnen de Home & Deco branche. Op het gebied van marketingcommunicatie zien we dat websites zich ook steeds verder ontwikkelen en dat ook neuromarketing zijn verdere intrede doet. Onbewuste sturing naar de consument (op basis van 5 factoren van het brein) kan essentieel zijn om de performance van je website te verbeteren. Denk hierbij aan het inspelen op autoriteit, nostalgie en simpele gewoontes. Denk vanuit de klant en pas dit slim toe.
  • Ten slotte wordt de ‘klant van de toekomst’, oftewel Generatie Z, ontzettend belangrijk. In 2020 is 40% van onze koopkracht afkomstig uit deze groep geboren tussen 1995 en 2010. Dit is een doelgroep dat zich wezenlijk anders beweegt ten opzichte van onze bekende focusdoelgroepen. Hoewel het op dit moment nog niet de meest koopkrachtige doelgroep is, is het essentieel om je alvast voor te bereiden op deze nieuwe klantgroep.

Benieuwd naar nog meer inzichten of extra informatie? Neem gerust contact met ons op!

Nieuwsbrief
Ontvang het laatste nieuws uit de wereld van een dynamisch mediabureau.
We mailen je maximaal één keer per maand.

Kunnen wij je helpen?

ik wil graag