Creator Marketing: betekent dit het einde van traditionele branding?

Blogs
Geschreven op: 18 april 2023Bewerkt op: 25 januari 2024

Creator Marketing is booming en wordt een essentieel onderdeel van je hele social media en marketing strategie. Creator Marketing gaat veel verder dan één keertje een influencer inzetten om je product te pushen. Het richt zich op de gehele marketingstrategie en hoe een samenwerking met de juiste creator je merk kan versterken en kan bijdragen aan het behalen van je algehele (marketing) doelen. Door gebruik te maken van Creator Content kan je je engagement verhogen en op een authentieke manier in contact komen met nieuwe communities. 

 

De effectiviteit van Creator Content

Wordt 2023 dan het einde van al die gelikte brand videos? Als het aan Gen Z ligt wel. TikTok is toch wel hét platform van Gen Z – en eigenlijk ook het eerste social platform waar we echt zien dat de traditionele ads, zoals wij die al jaren kennen, niet werken. Het maakt niet uit hoe creatief, vernieuwend en baanbrekend je concept is. Het maakt niet uit hoeveel geld je in productie stopt – als de content niet is gemaakt door de community zelf, is het niet authentiek genoeg en werkt het simpelweg niet op TikTok. Show it, don’t sell it – is het motto van adverteren op TikTok. 

Deze trend zien we niet alleen terug op TikTok. In het afgelopen jaar werd influencer content 13,2 keer meer bekeken dan de standaard media en brand content. Vorig jaar werden video’s van influencers maandelijks 5 miljard keer bekeken, en in 2023 worden video’s van influencers maandelijks 10 miljard keer bekeken. De verwachting is ook dat de Creator Content-markt de komende jaren zal blijven groeien. 

 

AI & Virtual Influencers

Volgens recent onderzoek van Tubular, gaat augmented reality, oftewel AI, de komende jaren ook een belangrijke rol spelen in de content die je op social gaat zien. Mede door de pandemie zijn veel bedrijven de afgelopen jaren al druk bezig om een augmented reality-ervaring over te brengen naar hun klanten. Zo is meta al een paar jaar aan het sleutelen aan hun eigen Metaverse – maar ook andere bedrijven zijn hier druk mee bezig. Denk aan virtueel meubelstyling, mode, brillen passen – noem het maar op. 

In het afgelopen jaar genereerden video’s met het onderwerp AI of VR bijna 15 miljoen weergaven. Dit is 38% meer dan het voorgaande jaar, een duidelijk signaal dus dat de populariteit en engagement voor dit onderwerp stijgt. Je kan het je daarom als merk of marketeer niet veroorloven om niet in te spelen op deze innovatieve ontwikkeling. Social media ontwikkelt zich in een razendsnel tempo, en betrokkenheid bij deze virtuele werelden is dan ook niet meer een ‘’nice to have’’ – maar een ‘’must have’’. 

De meest zichtbare bijdrage van AI aan influencer marketing is het gebruik van virtuele influencers. Steeds meer merken en bedrijven maken gebruik van virtuele influencers om hun producten of diensten te promoten. Virtuele influencers zijn digitale avatars die worden bestuurd door echte mensen en worden ingezet om echt ogende social content te creëren. Volgens Marije Brom, onderzoeker aan de Hogeschool van Rotterdam, hoeven influencers namelijk niet per se mensen te zijn, ze moeten alleen beschikken over menselijke karaktereigenschappen. Of we straks onze menselijke influencers massaal gaan inruilen voor virtuele influencers is nog maar de vraag, maar ondenkbaar is het zeker niet! 

Wil je meer weten over Creator Marketing? Neem contact met ons op.

Geschreven door: Anika ter Horst, Social Media Consultant

Abovo Media - https___www.abovomedia.nl_nieuws_102775__archivepage=3 (1)

Overige Blogs & Insights

Kennis
Abovo Media - 1080×1080-Friends-of-Search
De belangrijkste SEO-inzichten van Friends of Search 2024
Blog
Dave Dave Zutt
Giovanni Giovanni Goedhart
Abovo Media - Voetbal-blog-rob
Van live naar beleven: de transformatie van sport in media
Blog
Rob
Rob
Abovo Media - Niels Bruinsma 2_1600
De kunst van Performance Marketing: veel meer dan een klik
Blog
Niels
Niels
Abovo Media - pexels-jack-sherman-20259785
Mediaontwikkelingen maart
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Abovo Media - Evers_website_kopie
Het Evers-effect nader bekeken
Blog
Evert
Evert
Abovo Media - Effect van TV Commercials-1
Mediaontwikkelingen februari
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Abovo Media - Creation first
Beat the algorithm, bet on creation
Blog
Daan
Daan
Abovo Media - https___www.abovomedia.nl_nieuws_lineaire-video-tv-bereik-blijft-afnemen-en-nu_
Een nieuw tijdperk in de Nederlandse mediawereld
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Abovo Media - 3d-rendering-tech-nostalgia
De ‘gemene’ deler tussen tv, radio en de folder
Blog
Niels
Niels
Nieuwsbrief
Ontvang het laatste nieuws uit de wereld van een dynamisch mediabureau.
We mailen je maximaal één keer per maand.

Kunnen wij je helpen?

ik wil graag