Recruitment
Employer branding: vermarkt niet de functie, maar jezelf!
Stilstaan is achteruitgang. Althans, het kan ook een mooi moment van bezinning betekenen. Maar dat is niet het punt. Waar we naartoe willen: zonder gekwalificeerd personeel gebeurt er weinig. Of het gebeurt niet op de juiste manier. Daarnaast zoek je ongetwijfeld een goede match met jouw bedrijfscultuur. Die twee zijn niet altijd even makkelijk te vinden. En als je diegene hebt gevonden: hoe zorg je ervoor dat die kandidaat solliciteert op jouw vacature (en niet op die van de concurrent)?
Hierom wil je zo snel mogelijk starten met employer branding
We staan voor een interessante stelling. “Bestaat de werkzoekende?”. Werving draait om verleiden, enthousiasmeren, activeren en omarmen. De belangrijkste twee elementen? De baan en… jij! Laten we eens op dat laatste focussen. Het eerste zit namelijk meestal wel snor.
Mensen willen, als je het goed doet, bij jou werken omdat jij een unieke, fijne, vrolijke of [vul hier jouw USP in] bedrijfscultuur hebt. Die cultuur, die kun je branden. Er zijn namelijk andere bedrijven met dezelfde openstaande functie, maar niemand is zoals jij. Het vermarkten van je bedrijfscultuur noemen we ‘employer branding’. En aan zo’n sterk werkgeversmerk zitten een hoop voordelen:
- Meer engagement door de gehele werknemersreis
- Retentie van personeel
- Concurrentievoordeel
- Verlaagde wervingskosten
- Stimulatie van creativiteit en productiviteit
Employer branding uitbesteden aan de experts
Maar waarom zou je recruitmentmarketing uitbesteden? Je kunt het met in-house resources vast ook wel, toch? Uit de praktijk blijkt vaak iets anders. Recruitmentmarketing uitbesteden helpt je:
- Toegang tot expertise te krijgen
- Met snellere werving
- Snel op- of af te schakelen op basis van jouw behoeften
- Met een team specialisten dat zich uitsluitend stort op het vermarkten van jouw merk. Focus = key.
- Met een breed netwerk
- Aan geavanceerde (betaalde) tools
- Met kennis van de markt
- Met kennis over marketing
- Met een uitgekiende strategie doelgericht marketen
Onze aanpak
AM Recruitment is het label binnen Abovo Maxlead dat zich bezighoudt met sterke arbeidsmarktcommunicatie. We zetten vanuit AM Recruitment alle mediakanalen (inclusief die van partners als Indeed en DPG Recruitment) en -middelen in die passen bij jouw merk en gaan aan de slag met strategie, creatie en meer… Zo helpen we je met:
- Strategie en positionering
- EVP-ontwikkeling
- Persona- en doelgroepsessies
- Boodschap en conceptontwikkeling
- Creatie en productie
- Mediaplanning, -inkoop en -executie
- Campagneplanning, – executie en -management
- (Vacature)Content
- Landingspagina’s
- Data en analytics
- Strategie en campagne
Binnen de arbeidsmarkt en marketingcommunicatie hebben we het vaak over strategie en campagne. Begrippen die je samen kunt gebruiken, maar ook los van elkaar. - Strategie
Om een goede campagne uit te rollen, met de juiste communicatie bij de juiste doelgroep in de juiste fase, is het belangrijk om het vertrekpunt helder te hebben. Waar sta je nu als organisatie en waar wil je heen. Wat zijn de doelen? Pas vanuit daar bepaal je welke functie je nodig hebt om dat doel te bereiken.Dit is wat we in kaart brengen via de strategie. En dit kan gaan om een hoogover employer brand-strategie met een uitgebreide candidate journey, of juist een plattere recruitment marketing-strategie voor het aantrekken van kandidaten voor een nieuwe rol. - Campagne
De campagne is wat de potentiële kandidaat ziet via de media. In het mediaplan bepalen we de mediakanalen en -middelen. Hoe gaan we het benodigde bereik genereren om de gestelde doelen te behalen?
We gebruiken voor de grotere campagnes het ‘See Think Do Care of Touch Tell Sell’ -model. Dat rollen we uit in het mediaplan en wordt voor de buitenwereld ook gezien als de uiteindelijke campagne.
Geïnteresseerd in employer branding?
Hijs de zeilen, want het is tijd om je merk en bedrijfscultuur uit te lichten, zodat jij duurzame kandidaten in de wacht sleept.